Малкият спортен Ford те грабва още от първия завой

Новият Ford Fiesta ST вече е в България. Спортната версия на най-продаваната малка кола в Европа официално дебютира у нас през миналата седмица. И то не къде да е, а на една от емблемите за любителите на високи скорости у нас - автомобилната писта "Дракон" до с. Калояново. Компания на малката бегачка направи и по-големият й брат - Focus ST, който е познат на нашия пазар от миналата година. И двете машини показаха качествата си на пистата, като естествено акцентът беше върху Fiesta ST.

С помощта на автомобилния състезател Крум Дончев, който седна на нетипичното за него навигаторско кресло, колата демонстрира качествата си сред българските журналисти. По време на теста наистина успяхме да се убедим в способностите на автомобила, на който Ford разчита да защити традициите на марката в спортните модификации на серийните си коли, някои от които се превърнаха в легенди на 80-те и 90-те години на XX в. А Fiesta ST определено започна добре "житейския си път" и за по-малко от година вече има 22 награди.

Последното поколение на малкия спортен Ford е в крак с времето и разчита на най-новите технологии, за да направи шофирането истински емоционално изживяване. За задвижването си Fiesta ST разчита на 1600-кубиков турбодвигател, разработен по последната технология на Ford EcoBoost. Мощността му е 182 к.с., а въртящият момент - 240 Nm. При необходимост чрез т.нар. овърбуст кончетата се увеличават до 197 за период от 30 секунди, а нютонметрите - до 270. Двигателят е комбиниран с 6-степенна механична скоростна кутия.

Така, за да достигне скорост от 100 км/ч, Fiesta ST има нужда от само 6,9 секунди, а максималната й скорост е ограничена на 220 км/ч.

Въпреки тези показатели колата обаче не е много лакома. Според каталога средният й разход е 5,9 литра на 100 км. Имали удоволствието да я покарат по магистрала със скорост над позволената, споделят, че там разходът е бил 8, което си е идеално предвид емоцията, която дава шофирането на такъв автомобил. А и кой ли би го карал кротко? Fiesta ST наистина те предизвиква да настъпиш газта.

Но пък рискът е оправдан, защото инженерите от RS екипа на Ford са настроили толкова добре мотора, окачването и системите за стабилизиране, че дори и за аматьор по пистите като мен не беше трудно да се справи със задачата. Допълнителното ми успокоение беше, че все пак до мен седеше Крум Дончев, който едва ли щеше да ми позволи да направя някоя глупост.

А определено се поддадох на изкушението на Fiesta ST. Колата те завладява с всяка следваща предавка, всеки следващ завой и наистина става трудно да контролираш емоциите си. Специално за теста автомобилният пилот беше напомпал повече гумите на колата, за да се усети по-добре работата на стабилизиращите системи в завоите.

Така и стана. Електронно оптимизираното TVC шаси е настроено така, че да прилага спирачното усилие към вътрешното за завоя предно колело. Така пътното поведение на Fiesta ST се подобрява значително, намалява се недозавиването, без да се налага убиване на скоростта.

Паралелно работи и стабилизиращата система ESC. Тя разполага с 3 режима. При първия напълно контролира колата, при втория позволява известно приплъзване. Има възможност и системата да бъде изключена напълно за върховно спортно усещане по завоите. Всичко това работи заедно със специално модифицираната предна ос и електронното серво на волана, който с по-късата си рейка е още по-директен и удоволствието от шофирането става още по-невероятно. И след 2 обиколки на "Дракон" мога да кажа само 2 неща: първо - искам още, и второ - колата е перфектна.

Естествено всичко това трябва да си има и цена. При Fiesta ST тя започва от 40 990 лв. с ДДС, но пък още при базовата версия колата е натъпкана с всички необходими за един спортен автомобил системи и екстри. А и кой би си купил такъв, за да се наслаждава на подгряващи седалки, управление на аудиосистемата с гласови команди и прочее излишни глезотии. Fiesta ST е създадена за каране!

Източник: standartnews.com