Интернет гигантът Google е създал прототип на автомобил без волан и педали като част от амбициозните си планове за въвеждане на пазара на автономни самоуправляващи се превозни средства, съобщава Reuters. Един от създателите на компанията – Сергей Брин, представи на конферeнцията Code в Калифорния концепцията за малките двуместни електрически коли, разработвани в сътрудничество с автомобилни производители и софтуерни разработчици като Uber. По думите му Google планира да произведе 200 такива коли в краткосрочен план и се надява, че ще бъдат достъпни за потребителите в определени градове до две години.

Повече сигурност

Компанията тества технологии за самоуправляващи се автомобили от 2009 г., като интегрира лазерни сензори и радари в стандартни модели като Toyota Prius и Lexus. Според Google автономните автомобили значително ще намалят катастрофите и инцидентите по пътищата. По-ранните прототипи обаче изискваха шофьорска намеса в определени ситуации, докато новият автомобил е напълно самостоятелен. Според Брин тези автомобили могат да оперират като таксита, които взимат пътници след повикване през смартфон и имат потенциал да бъдат използвани от свързани групи като своеобразни влакове.

"Десет секунди след като седнах в колата, вече си проверявах електронната поща. Бях забравил, че съм там – до голяма степен преживяването е като в седалков лифт", описва личните си впечатления Брин. Той не уточнява дали Google възнамерява да произвежда и продава автомобилите самостоятелно в бъдеще, като заявява само, че "компанията работи с партньори".

Самоуправляващите се коли засега са ограничени да се движат с до 40 км в час, но според Google няма причина да не се движат и със 160 км/ч., след като се докаже безопасността им. С цел повишаване на безопасността в предницата на колата има допълнителна защита от 60 см специална пяна, а предното стъкло е от пластмаса. "Надяваме се, че до две години ще сме надминали показателите за безопасност, които сме заложили и чиято цел е колата да е значително по-сигурна от такава с човек шофьор", заявява Брин.

Засега само няколко щата в САЩ, включително Калифорния и Невада, са приели закони, разрешаващи тестването на автомобили без шофьор на публични пътища. Google очаква тестването без шофьор постепенно да бъде разрешено както в останалите щати, така и в чужбина, след като бъдат доказани предимствата на автономните автомобили.

Технологии на бъдещето

Колите без шофьор са един от осемте проекта, разработвани от експерименталното звено на компанията Google X. Тази лаборатория се фокусира върху нови технологии, кои още са далеч от комерсиална употреба, но имат потенциал да променят цели индустрии в бъдеще. Проектите включват интернет мрежи, базирани на балони, базирани във въздуха вятърни турбини и "умните" очила Google Glass. От своя страна акционерите се надяват, че тези планове ще осигуряват стабилни парични потоци в бъдеще. В момента Google разчита за почти целия си приход и печалба на онлайн рекламата.

При изказването си на конференцията Code Сергей Брин засегна и други теми, включително въпроса с патентите. По думите му компанията разчита на щатската система за защита на иновациите си, но призовава за реформи – например премахване на възможността за патентоване на бизнес процеси и намаляване на срока на патентите от сегашните 19 години, които според Брин са твърде дълъг период. Той също така подчерта разочарованието си от дейността на Агенцията по национална сигурност спрямо технологичните компании, разкрита от Едуард Сноудън. "Разкритията на Сноудън бяха огромно разочарование и шок за нас и за света като цяло", заявява той.

*Снимка: Google
* Информация- http://www.capital.bg