Жената и колата се избират първо по изгледа им. След това идват останалите подробности. Но както качествените хубави жени, така и качествените хубави автомобили, колкото повече години имат зад себе си, толкова повече впечатляват. Да се сетим например дори само за София Лорен…

Моделът Honda Civic от момента на появяването си в първото му поколение през 1973-а година до последната версия Type R на автомобила от неговото десето поред поколение е нагледното потвърждение на горните редове.

Представеният в 1972-а година като модел 1973-а Honda Civic от първото поколение имаше двигател с мощност 50 к.с., но можеше да се похвали с такива опции, като климатик, дървени апликации на салона и анатомични седалки. Днес топ-вариантът на десетото поколение Honda Civic във версията Type R има 2-литров турбодвигател с мощност 305 к.с., просторен салоном, агресивен аеродинамичен кит и множество опции.

Щом кажем името Honda, първото което идва на ум на автомобилния фен е спортна динамичност и нетипичен за масовите японски автомобили агресивен външен дизайн. Не искам да се спирам описателно на дизайна на автомобила, а ще оставя вместо мен за него да говорят снимките му. Само ще споделя, че колата определено спада към тези, които или харесвате от пръв поглед или не. Аз съм за първото…

 

Не мога да скрия, че Type R определено надмина високите ми предварителни очаквания. Дизайнът на автомобила определено ще допадне на най-запалените фенове не само на тази японска марка и надминава всичко което може да се очаква за подобен “цивилен”, а не предназначен за пистата модел.

Същото може да се каже и за техническата част на автомобила, която може да изненада в действието си някой не толкова добре подготвен шофьор. 320 “кончета” впрегнати само в предната ос могат да изненадат неподготвения зад волана, при пълна газ се налагат дори корекции с него, а колата дори на трета предавка продължава да превърта колелата при резките ускорявания.

Не случайно автомобилът беше тестван в “Зеления ад” - северния вариант на пистата Нюрбургринг и се окичи с титлата за най-бърз сериен автомобил с предно предаване с резултата си от 7 минути и 43,8 секунди.

Колата си “разговаря” директно с водача, ползва механична блокировка на диференциала, не крие и не обуздава нрава си със съвременната електроника, призвана при някои модели направо да ги “скопява” на пътя с оглед на по-високата сигурност. Този автомобил определено не е за всеки, а за сериозни карачи в чиито ръце разгъва пълната си “потенция”.

За съжаление тест-драйвът на най-новата хонда беше по-кратък отколкото ми се искаше – кръгче от 50-на километра и лека газ по спъната малка тестова пистичка на терена на Академията на Honda в Германия, но и това ми беше достатъчно да си отговоря на най-важните въпроси, които всеки си задава при срещата с нов автомобил.

 

Honda Civic Type R не е ново име в гамата на Honda и затова е интересно да се разбере какво са успели да направят по-добре в послдното издание на автомобила японските инжинери. В генетиката на марката важна е думата спорт, но спортът си е спорт, а автомобилите не се карат всеки ден на пистата, а в градски и други ежедневни условия.

От техническа гледна точка новата Honda Civic Type R има по-сериозни спирачки, двулитровият бензинов турбо мотор е станал малко по-мощен и предлага като основни характеристики 320 “кончета” и 400 Nm максимален въртящ момент. Това му позволява да се изстреля от място до стотака за 5,8 секунди и да развива максимална скорост над 270 км/ч. Купето на колата е “вкоравено” яко – 37% повече от предишния модел.

Всеки елемент от аеродинамчиния кит на колата не е само за красота, но и изпълнява определени функции по оптимизирането на въздушния поток около нея. Огромният заден спойлер осигурява нужното допълнително притискане при високи скорости и определено има впечатляващо естетично въздействие върху по-спортните сърца. Трите накрайника на ауспуха пък подсказват какви възможности се крият в този четириколесен атлет, а картината допълват големите 20-цолови колела.

Интериорът на колата на пръв поглед е с една идея по-малко спортен отколкото екстериора. Седалките са достатъчно спортни, но и комфортни, свалени леко надолу спрямо тези при “гражданския” вариант. Приборното табло впечатлява с комбинацията си от цифрови и аналогови прибори, точно на ръката идва лостът на предавките до който е разположен селекторът за трите режима на движение. Стандартен е режимът Sport, останалите два са Comfort и +R.

Адреналинът в колата идва с първите обороти на мотора, който е малко тип “Джекил и Хайд” от известния разказ на сър Конан Дойл. Моторът бръмчи доста рафинирано при ниски обороти и движение на по-високи предавки, а при високите обороти звукът му се преобразява. Рязкото подаване на газ и не по-малко рязкото пускане на педала веднага създава впечатление като от звука на професионален рали-автомобил. Във високите обороти автомобилът се преобразява, а околните неволно се обръщат по посока на издавания шум.

 

Режимът +R променя цветът на приборите към червено, а звукът на мотора ви предизвиква да натиснете газта толкова колкото ви стиска. Поведението на автомобила на пътя се променя и изисква наистина по-високо ниво на умение от водача. Воланът послушно следва командите на ръцете, окачването се втвърдява и в този режим най-добре проличава балансът на автомобила и ролята на аеродинамиката. Елементите на каросерията си вършат отлично работата, но не може да се каже, че колата върви като по релси, налага се постоянен и сериозен контрол от страна на водача. Но това няма как да се избегне, ако търсите повечко емоции зад волана, предлагани от този наистина “горещ” автомобил.

Инженерите на Honda наистина са успели да създадат автомобил с отлични динамични възможности и поведение на пътя, който без проблем може да се използва за ежедневното ви каране. Някои “специалисти” може би ще измрънкат, че липсва задвижване на четирите колела или пък от обратния спектър на шофьорите защо няма автоматик на разположение. Но и на тези два отбора мога да кажа само едно – на тази кола и двете просто не й трябват.

Кратка техническа характеристика на Honda Civic Type R и цена:
Четирицилиндров, редови турбомотор с ходов обем 1.996 cm³, 320 к.с. при 6500/мин и максимален въртящ момент от 400 Нмв диапазона 2500-4500/мин. Механична предавателна, шестстепенна кутия, предно задвижване, гуми с размери 245/30 R20. Каросерия тип хечбек с 5 врати и габарити 4557x1877x1434 м, междуосие 2699 мм, тегло 1380 кг, с максимално натоварване 1760 кг, обем на багажника – 420 - 1209 литра, обем на резервоара 46 литра. Максимална скорост 272 км/ч, ускоряване от 0 до 100 км/ч за 5,7 секунди, разход на гориво - извънградско/градско/средно 6,5/9,8/7,7 литра на 100 км, емисия на CO₂ - 176 грама на километър.

Цената на автомобила у нас с ДДС тръгва от 70 990 лв.

HONDA Akademie, Eрлензее, Германия - София
Снимки авторът и Honda