Ford Motor Co. има намерение да удвои инвестициите си в развитието и производството на електромобили. И това се случва не само при Синия овал – в света върви истинско инвестиционно цунами, което вече се измерва с не един и два милиарда долара, а с цели 90! В тази сума влизат $19 милиарда в Щатите, $21 в Китай $52 милиарда в Германия.

Всичките тези пари се изливат в един в момента много малък пазарен сектор, наброяващ около един процент от всичките 90 милиона продадени автомобила в света през миналата година. Сектор в който доминира американската Tesla Inc, предлагаща само три модела и реализирала през 2017-а година едва малко повече от 100 000 коли.

Световната автопромишленост се готви да пусне на пазара стотици нови модела електромобили и хибриди през следващите пет години и бизнесът въпросът на който капитаните на глобалната автоиндустрия трябва да отговорят е кой ще ги купува?

"Всички сме в кюпа" - обяви изпълнителният президент на Ford Motor Бил Форд по повод анонса на автосалона в Детройт, че Синият овал ще инвестира $11 милиарда в електрификацията на продуктите си - “Основният въпрос дали ще има купувачи за тях?”

Според изказванията на американските и германски автобосове в Детройт, голяма част от тези инвестиции ще бъдат насочени към Поднебесната империя, където правителството изисква и налага все по-нарастващи производствени квоти за електромобили към местните и външни производители.

Производителите на масови автомобили също започват да реагират на натиска от страна на регулаторните органи в Европа и Щатите, по-специално в Калифорния за намаляване на вредностите изхвърляни от автомобилите с ДВГ. От друга страна те все повече усещат и пазарния натиск вследствие успеха на Tesla в сектора, което все повече привлича погледите на бъдещите купувачи, засипали иновативната компания с поръчки.

Може би Tesla няма дълго да е самотен играч на пазара. Шефът на Daimler AG Дитер Цетше обяви в Детройт, че компанията ще похарчи $11.7 милиарда за да пусне на пазара 10 напълно електрически и 40 хибридни модела и че има намерение да електрифицира пълната си продуктова гама от градските автомобили до камионите.

Засега седемгодишният вече модел на Nissan Motor Co. - Leaf, остава най-продаваният в света напълно електрически модел, но единствен за марката. На Toyota пък й отне 18 години за да достигне ниво на продажби от 3% дял на хибридите в продажбите й. А хибридите не са толкова скъпи, не изискват задължителната мрежа за презареждане и не зависят от ограниченията за пробега на електромобилите.

Най-голямата планирана инвестиция от световен автогигант обявяват от Volkswagen AG - $40 милиарда към 2030-а година, която ще отиде за електрифицирани версии на неговите над 300 модела предлагани по световните пазари.

В Щатите General Motors обяви намеренията си за пускане на 20 нови електрически и автомобили с горивни клетки към 2023-а, повечето от които развити върху нова уникална плотформа, която трябва да бъде представена през 2021-а година. От GM не обявяват бъдещите си инвестиции, но повечето от тях ще бъдат направени в Китай. Шефът на луксозното поделение на автогиганта де Нишен обяви в Детройт, че “Cadillac ще играе централна роля в електростратегията на GM в Китай и ще представи там доста нови модели развити върху бъдещата електроплатформа на GM.

Има обаче и изключения в редиците на големите автопроизводители по отношение на намеренията за агресивни инвестиции в сектора. Босът на алианса Fiat Chrysler Automobiles Серджо Маркионе обяви, че няма смисъл да обявява някаква бройка на бъдещи електромодели. Според него компанията му не чуства напрежение в посока развитието на електромобилите, а по-скоро работи върху подобряване показателите на изхвърляните от автомобилите й вредни емисии. “Никой не ни е опрял пистолет в главите, но по всяка вероятност наличието на електромобили в гамата ще стане задължително заради новите правила в Европа.”