Ценното на автосалоните е, че освен серийни модели, показват и концептуални разработки, демонстриращи търсенията на производителите за бъдещето. Приключващото в неделя изложение в Париж не прави изключение и събра любопитни автомобили, като днес представяме най-интересните от тях.

Да впрегнеш водорода

След 20 години проучвателни дейности на автосалона в Париж Toyota представи първия си сериен модел, задвижван от водород, кръстен Fuel Cell Sedan. В Япония продажбите му започват през април, а в САЩ ще се лансира по-късно през следващата година, но в единични бройки и на двата пазара. Пречката пред масовото му навлизане е цената (7 млн. йени или малко над 108 000 лева) и липсата на мрежа за зареждане.

Иначе водородът има сериозен потенциал като алтернативно гориво, тъй като може да се добива от различни източници, включително от слънчева енергия или от вятъра. Fuel Cell Sedan всъщност е електромобил, като електричеството идва от реакцията в горивни клетки между водорода от резервоарите и кислорода във въздуха, като единственият отпаден продукт е водна пара.

От Toyota твърдят, че автомобилът има комфорта и простора на стандартен модел в класа, като и запасът му от ход е сходен. С цел увеличаване на пространството в салона и на багажника, двата резервоара за компресиран водород са разположени в пода на колата.

 Големите купета стават все по-модерни

Два модела, показани в Париж, подсказват, че интересът към лимузините със силует на купе ще става все по-ярко изразен, или поне това е мнението на производителите. Infiniti даде заявка за навлизане в сегмента с концептуалната разработка Q80 Inspiration.

Автомобилът е дълъг пет метра и висок едва 1.35 м, а задвижването е хибридно. Системната мощност е 550 конски сили, но колата консумира едва 5.5 л/100 км, което навява на мисълта, че говорим за зареждащ се от контакта (плъгин) хибрид. В салона има четири индивидуални седалки, а достъпът до тях е улеснен от отварящите се обратно на движението задни врати. Q80 Inspiration е част от стратегията на Infiniti да разшири портфолиото си от модели с 60% през следващите пет години.

Като голямо луксозно купе скоро вероятно ще дебютира и култовото Audi ТТ. Това ще стане факт, ако отзивите от концептуалния модел TT Sportback са позитивни. Разтегленото Audi ТТ е дълго 4.47 метра (с 29 см повече от ТТ), широко 1.89 м (+ 6 см) и високо 1.38 м (-3 см).

Междуосието е увеличено с 12 см и е 2.63 метра. Идеята на компанията е да добави още един модел към портфолиото от спортно-елегантни предложения с четири врати - A5 Sportback и A7 Sportback. Прототипът се задвижва от двулитров бензинов турбомотор с мощност 400 конски сили и максимален въртящ момент 450 Нм. TT Sportback предлага спринт до 100 км/ч за 3.9 секунди, а обещаваният разход на гориво е 7.0 л/100 км. В салона има четири места, като отзад седалките са две.

Най-мощният мотоциклет влиза в суперлек автомобил

Какво ще се получи, ако двигателят на най-мощния двуцилиндров мотоциклет - Ducati 1199 Superlegera, се монтира в суперлек автомобил? Отговор идва от Volkswagen с прототипа XL2 Sport. Автомобилът е дълъг 4.2 метра и е базиран на изключително ефективния прототип XL1. Новият модел използва почти същото леко купе, изработено от подсилена с въглеродни влакна пластмаса (Сarbon-reinforced polymer - CFRP). Двигателят е двуцилиндров, V-образен с работен обем 1999 кубика, мощност 200 к.с. и 134 Нм максимален въртящ момент. Скоростната кутия е седемстепенна автоматична с двоен съединител.

Резултатът от комбинацията леко купе - мощен мотор е най-бързият автомобил с 200 конски сили, като максималната скорост е 270 км/ч. Спринтът до 100 км/ч става за 5.7 секунди.

Интериорът на двуместния XL Sport напълно съответства на спортен автомобил - изчистен и функционален, като един общ прибор дава данни за скоростта, времето за обиколка и налягането на маслото. Спортният волан е облечен в кожа и обшит с червени конци. Педалите и лостът за скоростите са алуминиеви.

И Lamborghini се включи в контакта

Италианският производител на луксозни спортни автомобили Lamborgini скоро вероятно ще има зареждащ се от контакта хибриден модел. Заявката за това марката направи на открития днес автосалон в Париж, където представи прототипа Asterion.

Колата може да се приеме като отговора на италианците на спортния хибрид i8 на BMW, Porshe 918 Spyder и други подобни разработки на премиум марки, които, освен да покажат иновативност, целят и да свалят средните стойности на вредни емисии в гамата на компаниите.

С цел намаляване на теглото Asterion е с купе, в което се използват композитни материали, основно въглеродни влакна. Хибридното задвижване включва три електромотора и десетцилиндров V-образен бензинов двигател с работен обем 5.2 литра, като общата система мощност е 910 конски сили.

Това технологично решение позволява спринтът до 100 км/ч да става за три секунди, а максималната скорост да е 320 км/ч. Само на ток колата изминава до 50 километра, така средният разход на гориво може да бъде свален до 4.1 л/100 км.

Lamborghini Asterion използва седемстепенна автоматична трансмисия с двоен съединител, а в зависимост от пътните условия и режима на шофиране, предаването е задно или 4Х4. От бутони на волана водачът може да избере режима на шофиране - изцяло електрически, хибриден или само с бензиновия двигател.

Да те движи въздух под налягане

Докато хибридите, комбиниращи двигател с вътрешно горене и електромотор вече са доста популярни, в Париж видяхме и едно различно решение. Разработката на PSA Peugeot Citroen също е хибрид, но помощ на бензиновия мотор оказва компресиран въздух.

Технологията беше показана за пръв път на автосалона в Женева през март, но в Париж двата концерна показаха много по-цялостни разработки, в които цялата конструкция е посветена на намаляване на разхода на гориво. За целта 208 HYbrid Air 2L и Citroen C4 Cactus Airflow 2L Concept са максимално олекотени, като щедро се използват алуминий и композитни материали на въглеродна основа.

Използваният 1.2-литров бензинов мотор с 82 конски сили е с намалено вътрешно триене. Подобрения има и по аеродинамиката. В двата модела се появяват няколко допълнителни компонента - резервоар за въздух под налягане, намиращ се под пода на багажника, резервоар ниско налягане при гредата на задния мост, действащ като разширителен съд, хидравличен агрегат, състоящ се от двигател и помпа, намиращ се под капака, върху трансмисията.

Резервоарът със сгъстен въздух се пълни по няколко начина - при намаляване на скоростта (спиране или отнемане на газта) и от работата на бензиновия двигател. И в двата случая максималният обем се запълва само за около десет секунди.

Автомобилите на Peugeot и Citroen могат да се движат в няколко режима. При избор на Air се използва само енергията, идваща от сгъстения въздух, което е подходящо за придвижване в градски условия.

Принципът на действие е, че при разширяването си, въздухът заема все по-голямо пространство в резервоара и по този начин премества съответен обем масло. То пренася енергия, която захранва хидравличния мотор, съединен с трансмисията.

При режим "бензин" само бензиновият двигател задвижва колата. Комбинираният цикъл съчетава двата вида енергия в настроени пропорции, за да се постигне оптимален разход на гориво. В крайна сметка двата модела могат да се похвалят с консумация от 2 литра/100 км в смесен цикъл, при около 4.5 л/100 км за чисто бензиновите модификации.

Източник: http://www.capital.bg