Близо 2 млн. коли се движат по пътищата в България без катализатори и замърсяват въздуха. Това показва проучване на "Монитор", което се базира на регистрираните автомобили у нас. Според последните данни на МВР те са около 4,3 млн.

Най-много са автомобилите, които са на възраст над 20 години – 1,8 млн., сочат данните от Пътна полиция. Това ще рече, че те са били произведени около 1996 година, когато и влизат първите возила с катализатори у нас.

Така сметката показва, че 1,8 млн. автомобили никога не са имали катализатори. Много от техните събратя пък са се разделили с пречиствателите, тъй като са се запушили. Други пък шофьори са ги свалили без техническа причина, а поради факта, че катализатор на старо се изкупува от цени между 50 и 150 лева заради вложения благороден метал в него. Така простата сметка показва, че поне над 2 млн. автомобила тровят въздуха у нас.

Вече е сформирана работна група от няколко министерства, която да изготви промени в множество нормативни актове. С тях тези автомобили трябва да бъдат спирани от движение.

Компромис ще има за колите, чиито собственици допълнително са поставили катализатор. Такива обаче са изключително малко, тъй като цената на устройството за редуциране на вредните емисии започва от 800 лева и може да стигне дори до няколко хиляди.

Решенията на комисията вече са факт, а първите седем газанализатори са закупени от Столичната община, където се смята, че е един от най-замърсените с лош въздух район в страната.

Пет от уредите отиват в пунктовете за регистрация на коли в КАТ, а другите два ще се ползват за мобилни и служителите на "Пътна полиция" ще спират направо на пътя, където ще извършват проверки.

При наличието на вредни емисии над нормата колите ще бъдат спирани от движение до евентуалното отстраняване на проблема. Тогава те отново ще трябва да минават през цялата процедура по регистрация и едва след това ще получават отново необходимите документи за движение по пътищата на страната.

Кметът на София Йорданка Фандъкова също настоява автомобили без катализатори да не бъдат регистрирани в КАТ, за да не се включват в движението.

"Трябва да водим тази битка, тя е битка за здравето на нашите деца. Успяхме за 3-4 години да подобрим автобусите. В момента тече процедура за закупуване на нови 120 автобуса на природен газ", обясни Фандъкова.

инфо - Агнеция Монитор / вк Монитор