Френският концерн PSA е поискал от концерна General Motors да върне половината от парите платени за Opel.

Конфликтът е възникнал заради перспективните екологични изисквания на Евросъюза, които влизат в сила от 2021-а година. Днешният норматив за изхвърлян въглероден двуокис в атмосферата общо за моделната гама на всяка компания е до 130 г/км, а от 2021-а година спада драстично на 95 г/км. При продажбата на Opel американците са уверили PSA, че без особени усилия показателят може да бъде сведен до 98,7 г/км. Но това би означавало глоба за французите от 95 евро за всеки грам на километър отгоре и то за всеки произведен автомобил.

Проблемът е в това, че французите се надявали, че излишните 3-4 грама лесно биха могли да бъдат премахнати с модернизация на двигателите на Opel. Оказало се че това технически е невъзможно. Освен това на практика General Motors фактически прекрати доставките на Opel Ampera-e в Европа, слагайки забранителна цена на електромобила си. Колата е “близнак” на хечбека Chevrolet Bolt, и в GM решиха първо да задоволят търсенето на колата в Щатите, а не това в практически напуснатия от тях европейски пазар. А наличието на електромобил в гамата също спомага за намаляване на средното общо ниво на изхвърляния двуокис за марката.

Тревогата по повод двигателите на Opel вдигна в началото на ноември шефът на PSA Карлос Таварес, намеквайки на General Motors, че не е лошо да се седне за предоговаряне на сделката. Съдейки по последвалата тишина от американска страна, GM направо е игнорирал предложението на PSA.

В крайна сметка PSA има намерение да си върне част от сумата 1,3 милиарда евро платена за активите на Opel/Vauxhall. По данни на Reuters, става дума за 600–800 милиона евро. По данни на агенцията страните вече са провели предварителни преговори, но не са постигнали консенсус. Сега французите подготвят иск заради провала на преговорите с концерна General Motors.

Има вероятност продажбата на Opel да докара на General Motors още допълнителни загуби, защото американците поеха при продажбата задълженията по пенсионните осигуровки на сътрудниците на Opel и Vauxhall.

Autopress