Точно преди 50 години Ford представи модела си Capri на широката публика. Интересно е да видим защо това купе тип фастбек е толкова важно, че дори си извоюва институционален статут в автомобилния свят на Европа. Синият овал представи автомобила на автосалона в Брюксел точно преди половин век – през 1969-а, като “европейският еквивалент на модела Mustang”.

Наистина Capri дължи появата си на американския си “роднина”, но цифрата от 1 886 647 продажби подсказва, че автомобилът си има свои собствени достойнства не само като “европейско пони” – с името на дивото конче отбелязват в Америка всички подобни модели. Capri доказа че не е само прост заместник на американската машина в Европа, а нещо повече, което наистина го превърна в институция.

Ford Capri е с каросерия fastback coupé и е произвеждан от Ford Motor Company между 1968-а и 1986-а. Дизайнът на колата е дело на американеца Флип Кларк, участвал и в дизайна на Ford Mustang. Той, обаче използва механични компоненти от модела Mk2 Ford Cortina, който дотогава се е смятал за евроеквивалента на Mustang. Комбинацията се оказва изключително успешна в бизнес посока за Ford с последвалите продажби на близо 1,9 милиона автомобила и няколкото поколения на модела.

За автомобила се е предлагала широка гама мотори, като топ-двигателите са били Essex и Cologne V6-цилиндрови. В по-евтините нива са използвани четирицилиндровият Kent и V4 двигателят от Taunus.

Въпреки спортният характер на модела от Ford са искали при представянето на първото поколение - Capri Mk I, то да бъде достъпно за широк спектър купувачи и именно за това се е предлагал този широк избор двигатели. Колата е произвеждана в немски и английски фабрики с някои различия. За немското производство са използвани двигателите Ford Taunus V4 с ходови обеми от 1.3, 1.5 и 1.7 литра, докато в британските са се монтирали двигателите Kent с ходови обеми 1.3 и 1.6 литра.

За търсещите повече мощност в британския вариант е бил двигателят Essex V4, 2.0 литра, а за европейския немският мотор Cologne V6, но също 2.0 литра. В края на дебютната година в Германия предлагат форсираният вариант 2300 GT, който заради двойнокамерния си карбулатор предлагал мощност от 125 к.с., а в Англия 3000 GT с двигател Essex V6 и мощност 138 к.с. /1969-а да не забравяме!/.

Capri се е харесвал много и заради дизайна си през десетилетията на производството му, отваряйки нова група модели в автомобилния дизайн на Европа. Превръщайки се в символ на успех, колата получава и култов статут в телевизионни продукции.

Не по-малко добре уцелен бил и рекламният й слоган - “Колата която винаги сте си обещавали!” За успеха добпинасят още многобройните опции в обзавеждането и разнообразните цветове. Така още преди половин век от Ford дават възможност за индивидуализация на масите обикновенни автомобилисти, а не само за премиум марките, нещо което се смята за голям плюс и при днешните нови автомобили. Така автомобилът предлага много добър баланс между модата и прагматизма, достъпен за всеки, а не само за купувачите на скъпите модели като Jaguar E-type или италианските спортни коли.

Успехът на автомобила се дължи също на отличната управляемост и надеждната й механика. Интересно е да видим как са говорили и пишели за него автомобилните журналисти от това време. Британският журнал Car го описва като “модифицирана Cortina”. И са имали известно основание заради използването на механиката на този модел в новия. Но това не повлияло на продажбите, защото наистина Capri е ибл с уникален дизайн за времето си.

Основната заслуга за това е на дизайнера Филип Кларк, един от няколкото създатели на модела-икона Mustang през 1964-а. Hеговата работа придава на модела “изящна номадска елегантност” отразяваща смесването на социалната революция в Щатите през 60-е години на миналия век с добре изразени европейски черти.

Тази приглушена елегантност постепенно се превръща в доста агресивен стил със следващите поколения на модела. Второто - Capri Mk2 се появява в шоу-румовете през 1974-а с доста повечко мощност, докато третото поколение – от 1978-а е още по-агресивно и навлиза в телевизията като звезда, за което допринася не малко и актьорът Джон Уейн.

Европа се оказва тясна за модела, той намира фенове и купувачи в Южна Африка, Австралия и дори в Северна Америка. Дистрибутор на автомобила в Щатите е поделението на Ford Lincoln-Mercury и колите се внасят там до 1977-а година. Използвайки позитивния имидж на модела от Mercury предлагат нов вариант в който оставят само името му. На практика, обаче Mercury Capri е префасониран Mustang.

Известният автожурналист, бивш пилот от Формула 1и водещ на предаването “Пета скорост/ Fifth Gear” Тиф Нидел споделя за модела - “За разлика от Ferrari-ата, като младежи знаехме че можем да го имаме и да плъзгаме смело с него в завоите с вратите напред. Наистина велика кола за кеф и много драматична за каране”. Лесно и приятно паснал в автомобилната култура на миналия 20-и век, Ford Capri може да разчита на нестихващ интерес в колекционерските среди поне още половин век...

autopress