Инженерите на марката смятат, че поне 30% от ПТП-та в Европа са заради превишаването на скороста, 36% от отвличане на вниманието например с телефон, а 25% заради употребата на алкохол или наркотици. Новата им разработка базирана върху стандертен петврат хечбек отстранява тези проблеми.

“Умната” безопасна машина беше показана по време на изложбата Smart City Expo под названието Seat Leon Cristobal, наречена в чест на Свети Христофор /Кристобал/, който в Испания се смята за покровител на шофьорите.

Хечбекът се представя като най-безопасният автомобил в историята на компанията. Според хората на испанската марка, ако половината от автомобилите на пътя имат подобно оборудване, катастрофите ще намалеят с поне 40%. Leon Cristobal позволява да се задейства двигателя само когато пътниците са с поставени колани, а водачът е преминал успешно проверка с алкотестер. Няма възможност вместо него някой от пътниците да духа – очите на водача се следят от камера.

Огледалото в салона е заменено от дисплей, който показва картината от широкоъгълна камера за изгледа назад, изключвайки появата на мъртви зони за наблюдението. Налице е защита и при отваряне на вратите – колата издава предупреждение чрез звук, вибрация и светлина, ако се приближава колездач, кола или мотоциклетист.

Наред с тази функция с име Drive-lock е налице и гласов помощник Drive-coach /треньор на шофьора/, даващ лични съвети и предупреждения по безопасноста на движението. Системата следи очите на водача и забелязва ако той не гледа напред, а нпаример надолу към екрана на телефона си и му предлага да изпрати съобщението не от телефона, а чрез наличния интерфейс на колата. Ако водачът пък започне напрегнато да се оглежда встрани, Drive-coach-ът го пита дали не е гладен и ако да го насочва към най-близкия ресторант.

Колата има и система за дистанционен родителски контрол, който позволява включване на всички системи за подпомагане в най-консервативните им /ограничаващи/ настройки, поставяне дистанционно на скоростен лимит и дори на географска зона само в която може да се движи колата управлявана от наследника/наследничката.

В режима “ангел- пазител” са активирани всичките 15 системи за безопасност на автомобила, а наличната “черна кутия” записва данните и изображения по време на карането и в случай на авария ги изпраща към избран предварително смартфон.

Ръководителят на проекта Cristobal съобщи, че по-голямата част от оборудването на концепта може да се появи и при серийните модели до две години. Автомобил оборудван по този начин ще има право на по-ниска с 10–30% застраховка. Реално погледнато специалистите на SEAT не са измислили топлата вода, а просто са събрали на едно място всички налични разработки по темата. Което всъщност никой досега не е правил.

Дали тя ще получи зелена светлина за внедряване в серийните автомобили зависи единствено от висшето ръководство на VW Group.

VW Group/Autopress