Поредната зима е на прага. Първият и втори сняг ни пожалиха, но зимните “хубости” не са се отказали още. Отново ни чакат зимните “изненади”- студ, сняг, леда и с тях буксуване, занасяния, отказвания на автомобилната техника. Но все още имаме време за подготовка – час-два за освежаване на зимните навици за каране, както и за някои подготвителни работи по колата и оборудването.

Какви са основните трудности – на първо място снегът и ледът – първият пречи на колата да върви напред, вторият не й дава да тръгне или да завие и спре нормално. Трябва да сме наясно как се кара в такива условия. Преди всичко внимателно и без резки движения. Всичко трябва да се извършва плавно – и работата с педалите за газта, съединителя и спирачката, въртенето на волана. За да не се стига до спешни реакции с тях, трябва да забравим лятния стил на каране и предварително да пресмятаме всяко свое действие.

Зимното каране трябва да лежи върху разбирането, че всеки един момент под колелата може да се окаже лед или твърд сняг с нулев или почти коефициент на сцепление. Дори навън температурата да е над нулата, заледени повърхности могат да се запазят на мостовете, сенчестите завои, под слоя вода на пътя.

Умерената скорост е вторият фактор за безопасност на зимния път. Експертите съветват да се намали скороста двойно в сравнение с летния период, но за съжаление малко са водачите съгласни с този съвет. Още повече, когато пътната служба си е свършила както трябва работата. Дори тогава не само спирачният път се удължава, но дори плавен завой не може да се вземе без да се намали скороста. А ако се наложи да завием без подготовка, без резерв от време, например за заобикаляне на внезапно възникнало препятствие? Отговорът е само един – намалена скорост на движение...

Денят на тенекеджията обикновенно идва със студа и неочаквания снеговалеж. Тогава не е добре да карате в типичния ви стил. Сядайки зад волана си спомнете, как сте карали миналата зима, как сте тръгвали, как сте спирали, как сте завивали. Просто се помъчете да превключите от летен на зимен режим. На втория, третия ден след този неприятен ден, катастрофите намаляват, не заради намаляването на валежа, а заради това че водачите се осъзнават и си спомнят навиците за каране на хлъзгаво.

В идеалния случай при първото усложняване на пътната обстановка трябва да отделим поне 10 минути за тренировка на свободна от автомобили и препятствия площадка – пуст паркинг, безлюден извънградски път с добра видимост. Направете няколко тръгвания и спирания, завои, излизане от занасяне за да си освежите зимните навици на каране.

Това ще ни помогне също да си спомним особеностите на поведение на колата в зимата. Така, например системата ABS може да помогне, но и съществено да увеличи спирачния път, особено когато под различните колела едновременно има лед, асфалт и пръхкав сняг. Реално може да съкрати спирачния път добрата зимна гума, а системата ABS през зимата е нужна за да се запази зададената траектория на колата при спирането.

Още една електронна система за безопасност оказваща влияние върху поведението на автомобила през зимата е против буксуване - ASC, TCS, ETS. В някои случаи е добре да се изключи – например преди атака на участък от пътя изискващ повишен резерв от въртящ момент на колелата и за самоочистване на протектора под действие на по-високите обороти.

При недостатъчни обороти няма да можете да се качите по наклон, да се измъкнете от преспа или мокър сняг. При тръгване от място на хлъзгаво е добре да се използва втора предавка и ниски обороти на мотора. При автоматиците без ръчен режим трябва да се включи зимния режим на трансимисията W(winter).

Ако смятате да карате интензивно колата си през зимата е нужна добавка в багажника на някои неща. Лопатата ще ви помогне да излезете от преспата или да си подготвите място за паркиране. Комплектът кабели също ще ви спаси в студената сутрин, а при каране по неразчистен път ще потрябва и въже за теглене, колкото се може по-длъжко.

Как да познаем заледеното? Много важно за безопасното каране през зимата е овреме да разпознаем хлъзгавата пътна повърхност за да караме съответно на това. Опитният водач обикновенно веднага усеща подобна ситуация, но има и доста коварни случки като т.н. “черен лед” - тънък и прозрачен слой замръзнала вода на асфалта, който през деня почти не блести и не може да се хване от окото.

Плътно набитият сняг крие същата опасност, особено ако е покрит от слой пресен, току що изсипал се сняг. Прислушвайте се към колата, прищракването на ABS-а дори при леко натискане на спирачката, присветването на лампата на ESP-то или тракшън-контрола, ще ви подскажат наличието на проблема. Ако при тръгване от място забележите, че моторът набира сам обороти, това също е сигнал за хлъзгаво покритие.

И на финала – почти всички нови коли имат термометър за външна температура, който също ще ви подскаже че настъпва хлъзгавото време. Ако навън е влажно, а термометърът показва температура от + 2°С и надолу, очаквайте че пътят може внезапно да ви изненада с лед.

Autopress