Коя българска телевизия е била най-гледана през отиващата си година? Точно на този въпрос 2014-а не успя да даде отговор. Или иначе казано, има повече от един верен отговор.

1. Нова фирма мери рейтинги

Към традиционното пийпълметрично мерене на телевизиите от страна на ГАРБ се включи още една агенция - “Медиярисърч”, малко по-късно купена от световната “Нилсен”. ГАРБ обикновено дава по-добри резултати за Би Ти Ви, защото има договор с нея, а “Медиярисърч”, която официално мери за Нова тв от септември, премира клиента си. Това се случи и в понеделник, когато Би Ти Ви и Нова тв едновременно излъчиха финалите на най-скъпите си и гледани сезони на “Сървайвър” и “Биг Брадър”. Според ГАРБ 41% от зрителите между 18 и 49 г. - ухажваната от рекламодателите възраст, са гледали Би Ти Ви и само 25,1% - Нова тв. “Нилсен/Медиярисърч” казва точно обратното - 31,3% от аудиторията на същата възраст е гледала “Биг Брадър” , а 26,5% - “Сървайвър”. Така появата на “Медиярисърч” раздели зрителите, телевизиите, рекламите, парите. Официалното влизане на “Медиярисърч” на българския пазар ще бъде запомнено.

2. Би Ти Ви с нов началник

2014 година започна изненадващо за Би Ти Ви - с нов началник. Павел Станчев - бивш шеф на Нова тв, а преди това и на НВО в България, пое най-гледаната българска телевизия. Смени почти цялото ръководство, размести програмата, спря българските сериали и промени часа на най-гледаната новинарска емисия в ефира. Късните новини на Би Ти Ви започнаха да се излъчват от 23,30 ч вече с един водещ вместо от 22 ч с двамата, които правеха и централната емисия в 19 ч. Според рейтингите, пращани от самата телевизия, зрителите не са загубили интерес към късните новини. Те обаче вече имат друг профил. Онази активна аудитория, която гледаше емисията, след като се върне от работа, която изкарва пари и умее да взема решения, вече я няма пред екрана на Би Ти Ви в 22 ч, както беше свикнала. Вероятно решението за промяна е било трудно, но пък загубата на ползите - бърза и лесна.

Престана да съществува и едно от най-гледаните токшоута - “Нека говорят с Росен Петров”, след като водещият му на живо в ефира изостави журналистиката и заяви, че става политик. Днес е депутат и член на комисията за медии и култура. И тъй като незаменими хора няма, мястото му на екрана бе естествено запълнено с ново токшоу - “120 минути” със Светослав Иванов.

3. Спря “Всяка неделя”

Дали има връзка с токшоуто на Петров, или не - тъй като се излъчваше в същия час, но една легенда си отиде от тв екрана - Нова тв спря “Всяка неделя” на Кеворк Кеворкян заради нисък рейтинг. Малко след това пусна “ВИП Брадър” - с много висок рейтинг. Не всичко в медиите е пари обаче. Освен предавания, към които има голям интерес от рекламодателите, има и такива, които носят престиж, влияят на общественото мнение и на практика вдигат цената на цялата телевизия. “Всяка неделя” бе именно от този тип.

4. “ВИП Брадър” - никога не омръзва

Въпреки това не може да се отрече феноменалният успех на тазгодишния “ВИП Брадър”. Вероятно и самите продуценти не са го очаквали, въпреки че с този сезон празнуваха 10-годишен юбилей на предаването. Това риалити рядко изкарва по 6-7 сезона в другите страни. Но историите, разказани в него на живо по Нова тв, нямаше как да не бъдат забелязани - всичките до една автентични и случили се на известни лица. Все едно четеш за Шер и дъщеря ѝ, която обяви пред целия свят, че партньорът ѝ в живота е жена. Да, личните истории понякога са много лични, но в повечето случаи са драматични и напълно човешки - такива, каквито се случват във всекидневието ни. Този “ВИП Брадър” успя да ги разкаже.

Изненадващо обаче го би “Съдби на кръстопът” - лицензно предаване, което пресъздава уж нечии скандални житейски истории, театър, изигран върху измислени човешки драми. Доста евтина постановка, лоша актьорска игра и смешно заснета. “Да, но е най-гледано” - казва Нова тв.

5. Милен Цветков в полунощ

Точно както Би Ти Ви премести новините си в късен час, така и Нова тв постъпи с “Часът на Милен Цветков” - чак в 12-ия час, в полунощ. Милен Цветков е особен журналист. Той никога не търси публично обяснение защо подобно нещо се случва в неговата кариера - не за първи път променят професионалния му път. Приема, че решението на медията е такова, остава лоялен и продължава да работи. Но го прави така добре, че винаги изпъква сред потока водещи на малкия екран. Политика, журналистика, нещо жълто, финансови скандали - всичко има в предаването му. То е динамично, аналитично, полемично, той самият понякога се надвиква с гостите си, защото държи на мнението си, но никога не е скучно. Ето затова е едно от тв явленията на 2014-а.

6. Крисия

Телевизионен феномен е още едно наистина добро събитие. Всъщност то е абсолютен прецедент в историята на телевизията у нас. Две от тях - БНТ и Би Ти Ви, за първи път се обединиха, изпратиха Крисия, Хасан и Ибрахим на детската Евровизия и България се класира втора. Това е най-големият успех на страната ни в песенния конкурс на Европа - независимо дали за деца, или за големи.

Само ревността между телевизиите досега не позволяваше да си сътрудничат толкова ефективно. А в същото време музикалните формати непрекъснато откриват български таланти, като за най-добрите пишат и песни. Частните телевизии обаче невинаги са съгласни да предоставят безвъзмездно продукт, за който са платили. От друга страна, само БНТ има право да участва в Евровизия и да излъчва конкурса, но пък няма пари да направи качествена селекция. Едва ли ще е голяма беда за частните телевизии, ако веднъж и държавната излезе начело в рейтингите в нощта на Евровизия. Защото тогава всички това гледат.

7. Криско

През тази година и рапът спечели от телевизиите. Принадената стойност дойде от СЕМ, който глоби една музикална телевизия не затова, че излъчва песента “Видимо доволни” на Криско и Мария Илиева, а че поздравява с нея шестокласничка. Еротичният текст на парчето наистина не е особено възпитателен. Никой обаче не чу мотивите на СЕМ, но всички разбраха, че някой забранява рапа, и ето ти медиен скандал през лятото, когато няма за какво да се пише. Така Криско и СЕМ буквално дадоха хляб в ръцете на певци и журналисти. Излъчиха се десетки репортажи и анализи. След това рапърът Спенс се дегизира като Георги Лозанов в свой клип в опит да привлече публиката да го гледа.

Накрая и самият Криско започна да рекламира себе си чрез СЕМ - в стил “вижте ме, аз съм този, когото го забраняват”. Нищо, че не е. Но българският рап отдавна показа, че е доста некомерсиален и блудкав.

Източник: http://www.24chasa.bg