Министерският съвет одобри тарифите, по които партиите, коалициите и инициативните комитети ще заплащат предизборните предавания по БНТ и БНР в надпреварата за Европейския парламент на 25 май. Телевизионната кампания ще се отразява чрез клипове, диспути и други форми, регламентирани в Изборния кодекс. Очакваше се, че двете държавни медии ще представят аналогични на предишни политически кампании тарифи. Миналата година например т.нар. обществени оператори увеличиха цените на рекламното си време средно с по 20% спрямо президентските и местните избори през 2011-а. Сега продължават в същия дух, макар и не толкова агресивно. Водени от максимата, че изборите са златното време за попълване на бюджетни дефицити в медиите, БНТ1 ще иска 1060 лв. за едномиутен клип в делнични и 1147 лв. за същата продължителност в почивните дни. При предишната изборна надпревара тази цена е била 1125 лева. Цените за БНТ2 и БНТ Свят са по-скромни - съответно 170 лв. и 208 лв. за минута.

Двеста лева вместо 190 иска програма "Хоризонт" на БНР за излъчването на 30-секунден клип с послания на кандидати за евродепутати в предиобедния пояс - от 6 до 10 часа. Леко завишение има и на спотовете в следобедните часове между 17-19 от 150 на 180 лева. Участието в диспут остава 70 лв. за минута. Освен това държавното радио предлага и още три платени форми на предизборна реклама - визитка, интервю и репортаж. Ако претендент за Брюксел иска да си промотира визитката до 3 минути, ще му струва 600 лв., за петминутно интервю трябва да плати 990 лв., а за репортаж до 3 мин. - 600 лева.

Тарифните планове се изготвят от ръководствата на двете медии, а правителството само ги одобрява. Очаква се ЦИК да реши начина и реда, по който извънпарламентарните формации ще превеждат парите за ваучерите си на стойност 40 хил. лв. за агитация в медиите.

Докато обществените медии искат да захлебят и от избори, то най-голямата частна телевизия у нас - bTV, ще взима 1540 лв. за половинсекунден спот около извънредните новини в 15 часа. Два часа по-късно, преди да са ясни резултатите, се покачва и цената - 1980 лв. за половин минута. 3055 лв. е рекламата в предизборното студио в 18 часа и логично най-скъпа в предизборното студио в 20 часа - 5499 лв., тъкмо когато подредбата на претендентите трябва да е приключила.

bTVе най-гледаната телевизия и е нормално нейните цени да са най-нескромни. Но не са и бомбастични на фона на цените й в ден без избори. Въпросът е защо държивните медии си позволяват да оскъпяват рекламното си време, пък било то и минимално, както и защо изобщо трябва да има политическа реклама в тези две медии, след като се издържат от държавна субсидия? Изобщо законът за нашите обществени медии е изключително ларж - хем им гарантира сигурна издръжка от бюджета, хем им позволява да печелят от реклама. А накрая те все се оплакват, че не им стигат парите.

Информация: http://special.bg