Главният изпълнителен директор на bTV Павел Станчев пред "Капитал"

От 1 февруари bTV ще има нов главен изпълнителен директор - Павел Станчев. Той има над 20-годишен медиен и телевизионен опит в Централна и Източна Европа. От 2013 г. е главен изпълнителен директор на "Antenna - Югоизточна Европа" и ръководи няколко телевизии в Сърбия, Черна гора и Словения. От 2004 до 2008 г. е главен изпълнителен директор на "Нова тв" в България,  докато каналът беше собственост на гръцката Antenna Group. Бил е също изпълнителен директор на HBO - Румъния, RTL - Хърватия, и Канал D в Румъния.  До края на януари председател на УС, генерален и изпълнителен директор на bTV Media Group ще остане Вики Политова. Промяната изненада пазара и стана повод за редица догадки. В първото интервю на Павел Станчев на новата позиция има някои отговори.

Кога и от кого получихте покана да оглавите bTV? Първоначалните реакции в сектора бяха на изненада.

Поканата дойде от Кристоф Майнуш. Той е председател на надзорния съвет на bTV Media Group (зае позицията през октомври 2013 - бел. ред.) и главен изпълнителен директор на СМЕ. С него се познаваме от десет години. Мой бивш колега е от RTL в Хърватия. Всъщност той ме наследи на поста там. Освен това Time Warner също е компания, за която съм работил повече от шест години, когато бях в HBO (медията е част от Time Warner - бел. ред.). Там също много хора ме познават. Ако става дума за България, опитът ми и биографията ми, свързани с пазара тук, също са познати. Когато събереш всички тези неща на едно място, не виждам къде е изненадата, че съм получил предложението да управлявам bTV. Много хора ме поздравиха, че се връщам на българския пазар активно.

Красимир Гергов - местният партньор на СМЕ, който има и дял от bTV Media Group, поздрави ли ви също? Чухте ли се с него?

Красимир Гергов е по-скоро респектиран от моя опит. Моето назначение е по решение на СМЕ, която притежава 94% дял в собствеността на bTV Media Group. Мога да кажа, че се радвам, че получих подкрепата и на Красимир Гергов, който е миноритарен партньор и член на надзорния съвет. Вече говорих с него.

Какви са очакванията на СМЕ от вас? Какво трябва да направите за bTV?

Да продължа и да засиля традицията на bTV. Телевизията е била, е и ще бъде най-голямата в България. Аз ще вложа всичките си усилия и опит заедно с екипа на bTV това да продължи да бъде така. Искам да засилим основния си бизнес и пазарния си дял.
Откакто на пазарите в Европа в последните години има икономическа криза, която се отрази и на рекламния пазар, една медийна компания днес е толкова в по-добро здраве, колкото са по-диверсифицирани нейните източници за приходи. Имаме основния канал bTV, ще развиваме още по-добре занапред и нишови канали, интернет присъствието си, радиостанциите, приходите от кабелни оператори, за да може да не разчитаме само на рекламния пазар, който в последните години е в отстъпление. Моята амбиция е bTV да е домът на най-талантливите телевизионни професионалисти.
СМЕ е голяма групировка и на всички пазари, където тя присъства, е №1. Затова аз ще разчитам на колегите и на ноу-хауто, което те прилагат в различните държави. Ще разчитам обаче най-вече на екипа на bTV.

През последната половин година от bTV напуснаха няколко знакови за медията журналисти. Има слухове, че и други ще напускат. Как се отнасяте към тези твърдения?

Искам да кажа, че тези колеги, които вземат подобно решение само до няколко седмици, много ще съжаляват. Ще направя всичко възможно екипите в телевизията да са силни, да бъдат добре и ще бъда до тях. Не са толкова много тези имена, които са взели решение да напуснат, по-скоро се вдигна много шум. Както виждаме и след като са избрали друга медия, bTV е лидер във всички сегменти на програмата. Освен това аз уважавам правото на личен избор.

Как оценявате рекламния пазар в България? Каква е прогнозата ви за развитието му през тази година? Пазарът тук е малък, има ли място за оптимизъм?

Имам опит от пазари, които са и по-малки, като Словенския, Черна гора, Сърбия. След дългогодишната ми работа в Antenna Group аз бях свидетел как пазарът в Гърция по време на голямата криза, която удари гръцката икономика - телевизионният рекламен пазар се намали три пъти и въпреки това телевизията на Antenna бе на печалба. Ако нещо съм научил през изминалите години, то е как да оцелееш в пазари на криза, които се свиват. Ако погледна към българската икономика, прогнозите за тази година са по-скоро за ръст. Индикациите по принцип са, че Европа започва да излиза от кризата и колкото по-бързо, толкова по-добре за нас. Затова най-добрият начин да защитим бизнеса на една медийна компания в такава ситуация е да не бъдем изцяло зависими от рекламния пазар. Казвайки това обаче, искам да спомена, че за нас в bTV все пак рекламният пазар си остава първи приоритет. Нашите връзки с рекламодателите ще продължат да се засилват. Ще следя отблизо работата на рекламния отдел в телевизията, защото неговата работа е много важна за медиата. Да ще има трудности, но също така е важно да държим на качеството нa съдържанието и също така тази временна криза да не доведе до някакво прекалено намаляване на цените за реклама. Това е важно, защото опитът от други пазари показва, че ако цените много се намалят, след това при стабилизиране на пазара и излизане от кризата трудно може да се върнеш към по-високите цени.
В последните години поради кризата в Европа рекламните пазари се свиват и тези медии, които разчитат само на приходите от реклама, са в по-несигурна ситуация. В последните години bTV Media Group е съумяла да разнообрази портфолиото си и потоците си от приходи. Става дума за развитието на много тематични канали, радиа, сайтове, платформата Voyo и други интерактивни технологии. Тази диверсификация ще бъде и мой приоритет, за да се гарантира стабилността на приходите, а не да зависим само от рекламния пазар. В същото време ние ще продължим да полагаме всички усилия, за да могат инвестициите на рекламодателите в нашите медии да им носят желания резултат.

На базата на оценката ви за пазара в България какво мислите - ще се върне ли интересът на чуждите инвеститори към България? Ще има ли още примери за излезли от медийния пазар компании?

Примери има за излезли компании от печатния пазар, от радиопазара, от телевизионния няма такива примери. Видяхме през последните години, че много от тематичните телевизии се развиха и въведоха свои български версии. Дори една компания като FOX – България, вече е като централа за региона. СМЕ инвестира и ще продължи да инвестира в България. Приоритет ще е интернет. Това е област, в която искам да се развиваме.

Може ли да се очаква прегрупиране, преструктуриране на медийния пазар. Влизане на нови чужди компании? Сливане на медии? Придобиване на медии?

Ние сме в една динамична индустрия. Българският пазар е ключов в региона. Хората, с които се виждам и общувам, говорят положително за България и искат да бъдат тук.

Досега сте работили за Antenna. Възможно ли е тя да си върне интереса към българския пазар и да придобие медия? Защо не bTV?

Antenna винаги се е интересувала от региона. Бизнесът на компанията в България беше с огромен успех. От тази гледна точка тя винаги ще гледа към България, но е въпрос на възможности да се върне тук що се отнася до bTV. Само ще ви припомня, че когато от RTL дойдох в "Нова тв", на пазара месеци наред се говореше, че RTL купува "Нова". Когато мениджър от международна компания отива в друга, това са обичайните спекулации. СМЕ стои твърдо зад bTV и българските си проекти.

Antenna водила ли е разговори със собственика на ТВ7 за евентуално придобиване?

Не мога да коментирам.

Какво е финансовото състояние на bTV?

Медията е в много стабилно състояние и няма абсолютно никакви поводи за притеснение.

Кое е първото нещо, което искате да направите в медията?

Искам да обърна внимание на хората, защото нашият бизнес е успешен или неуспешен в зависимост от хората, които работят в една компания. Това е, което съм научил през годините.

http://www.capital.bg