Италианската пиаца в 'На кафе'

Хората посрещат по дрехите, а изпращат по ума. Нещо подобно може да се окаже и за тв предаванията. В този случай първо виждаш опаковката, т.е. декора, а после се заслушваш и във водещия и гостите. Затова и най-лесното, което може да се направи, за да се освежи една тв продукция, е да се промени визията . Неслучайно дълголетни продукции като "Шоуто на Слави" или новините сменят "кройката" поне през 2-3 години.

Има и други случаи, когато декорите се променят заради нови водещи на стари предавания. Така стана миналото лято в сутрешния блок на Нова тв, след като там се преместиха Ани Цолова и Виктор Николаев от Би Ти Ви. Самите те водеха "Здравей, България" за кратко от импровизирано студио в парка. А освободеното от тях място в Би Ти Ви беше "преформатирано" за наследниците им Константин Караджов и Генка Шикерова.

Много често студиата се използват за няколко предавания едновременно, затова и декорът трябва да е мобилен и да може да отстъпи мястото на друг за следващото предаване. Неписано правило е, че отделните кътове трябва да са хубави, но за удобство никой не споменава. Истината е, че едно приятно тв студио може да предизвика интереса на зрителите. Многото детайли там обаче отклоняват вниманието от темата и гостите.

Цветове и трикове

Когато се прави тв студио, се избягва телесният цвят, защото така водещият ще потъва, обяснява Деян Саздов от "Нео Визия" (изпълнител на визията на "На кафе", "Господари на ефира", "Денят отблизо" и новините на ТВ 7). "В "Господари на ефира" има ярко лъскав жълт под, зелено и лилаво, но забавният формат на предаването го позволява", добавя Саздов.

Чисто белите, черните и по-лъскавите елементи в декора са трудни за снимане и затова се избягват в чистия им вид - те дават нежелани отблясъци или пространството "потъва", добавя Павлина Ойстерхус, която се е грижила за визията на различни студиа, сред които тези по островите и в София на "Сървайвър" и "Африка: звездите сигурно са полудели".

Ако предаването е публицистично, се набляга на по-студените цветове с метални елементи. "Пещерата" на Георги Коритаров, от която той води предаването си в ТВ плюс, е заради търсената асоциация с дълбочината и сериозността на темите, които се обсъждат там, коментират експерти.

Понякога дизайнерите залагат осветление в самия декор, което допринася за усещането за по-голямо пространство. Това измамно усещане важи за всички студиа, включително и на музикални или танцови риалити предавания, които на екран изглеждат огромни, а в действителност не са такива.

Екипът, който създава тв декора, трябва да е запознат с концепцията на предаването и темите, които ще се разискват там. Важно значение за цялостното усещане, което ще носи визията, има дори часът на излъчване, обясняват от Нова тв.

Напоследък почти във всички предавания се виждат огромни екрани. Това е не само модерно, но и удобно, защото там се вижда включването в ефир на гост или репортер, който не е в студиото. "Намесата на екрана понякога издава безпомощност, защото така се разчита на гледки отвън да направят студиото хубаво", смята Саздов.

Психология на мебелите

Когато трябва да се предразположи госта да сподели нещо, се търси "домашният" модел в студиото. Заради това и в едно токшоу винаги има диванче. Повечето дивани, дори тези вкъщи, са направени така, че когато седнеш, да "потъваш" в тях. За разлика от вкъщи обаче, тази особеност не е предимство за телевизионерите. Затова, ако диванът е по-мек, се слага подпора под възглавниците и така гостите не "потъват" и се чувстват комфортно, издават от Нова тв.

Напротив - когато се канят политици, хубаво е масата да бъде кръгла, за да създава увереност, че има равнопоставеност. Столовете не се избират с колелца, за да не се движат гостите и така да се изместват от точката на най-доброто осветление.

Наличието на маса и столове е и търсена дистанция между водещите и гостите - поканените се чувстват комфортно, но в същото време е ясно, че трябва да отговарят на сериозни въпроси, обясняват от Нова тв.

За един декор е много важно и мнението на режисьори, оператори и осветители, допълва Ива Стоянова, програмен директор на Канал 3. Тя уточни, че за догодина е планирана генерална промяна в студията на телевизията.
При проектирането на студиата сме ограничени не само от пространството, но и от гледните точки които са ни необходими - трябва да има камера за водещия, за госта, за общия план, а понякога и за посрещането на нови гости, добавя Павлина Ойстерхус.

"Високото" сядане (на барстолове) е полезно за по-кратките форми, в които обикновено водещият се мести в залата - между публика и гости (например в "Референдум" по БНТ и "Часът на Милен Цветков" по Нова тв). Ако гостите седят на по-ниски столове, той ще е като учител, който им се кара и ги наставлява, а това дразни зрителите, обясняват експертите.

Източник: http://www.trud.bg