Когато натиснеш копчето на дистанционното и си пуснеш любимото предаване, виждаш на екрана водещия. И още най-много десетина души. Зад кулисите обаче най-често се крие трудът на голям екип, чиито имена и лица не се разбират, но пък точно те правят така, че зрителите наистина да се забавляват.

5 или 500?

Колко големи ще са екипите на различните предавания, зависи от мащаба на проекта, бюджета и продуцента. Зад най-големите риалити предавания стоят поне 100-200 души, а за по-мащабни продукции като "Сървайвър", които се снимат в чужбина, числеността може да набъбне с още стотина, които строят препятствия и се грижат за игрите, с които трябва да се справят участниците. В американските издания екипът на шоуто за оцеляващи стига и до 500 души. Близо 300 души се впрягат за работа и за родното издание на "Биг брадър", като една огромна част са оператори и такива, които следят какво правят съквартирантите денонощно, обясниха от екипа на предаването.

Обикновено съдържанието на предаването е под контрола на поне един режисьор и един главен редактор, които работят заедно с още 5-6 редактори и още толкова сценаристи. За сравнение - по-малки проекти, които се излъчват всеки ден или веднъж седмично, имат екипи до 5-10 души и водещите най-често сами си пишат сценария и въпросите към гостите.

Когато предаването е с гости, които коментират или защитават даден участник, към екипа на предаването се добавя и "екип гости". Това са упорити и търпеливи създания, чиято задача е да убедят почти всеки да участва, дори и да няма такива намерения.

Всяка позиция е важна, независимо от това къде се намира в йерархията, но е сигурно, че ако има магия зад кулисите, предаването ще се получи, казва Николай Йорданов, който консултира "България търси талант" по Би Ти Ви, а преди това е работил и за първия сезон на "Екс фактор".

За различните проекти разчитат на различен тип професионалисти. В "Като 2 капки вода" и в "Денсинг старс" огромно значение имат стилистите и дизайнерите. В шоуто за танци разчитат и на дизайнер на пода, обясниха от продуцентската компания "Олд скул", която го прави. Задачата на този дизайнер са светлинните проекции, чрез които се изписват имената на двойките на дансинга и се създават други светлинни илюзии.

Когато става дума за танци или за песни, много важна роля имат и т.нар. звукари - това са експертите, на които се разчита, за да се чуе звукът и в залата, и в ефир. Те са отговорни, ако се получи микрофония.
Има много инженери, но не всички са гении, обобщава режисьорът на "Като 2 капки вода" и "Големите надежди" по Нова тв Кирил Киров. Когато един микрофон се ползва за пеене, той трябва да се настрои по един начин, но когато човек тръгне да говори на него, настройките му веднага се променят и това е работа точно на звукарите, добавя Киров.

Консултанти

Предаванията за таланти, танци и оцеляващи продължават по 3-4 месеца, но продуцентските фирми се опитват да поддържат постоянни екипи. И те преливат работата си от един проект в друг. Повечето продуценти използват и хора на хонорар: фриленсъри - най-често сценаристи, с които вливат "свежа мисъл" в продукцията.
Има и още едни много ценени хора - това са консултантите.

Когато телевизиите купят права за производството на дадено шоу тип "Мюзик айдъл" или "Денсинг старс", те плащат висока цена - от няколко десетки хиляди до милион лева за най-успешните предавания. В тази цена обикновено е включен и чуждестранен консултант, който дава ноу-хау за предаването. По време на първия "Екс фактор" например консултантите от международната компания Freеmantle, които държат лиценза, много харесали някои елементи, измислени тук, и дори използвали един от участниците - Джийсън Брад Люис, като типаж в други версии на шоуто по света, обяснява Йорданов. Понякога за консултанти се канят юристи и лекари. Линейка с доктори има на разположение и по време на всяко живо предаване, за да може да се реагира бързо, ако някой падне, докато слиза по стълбите към сцената.

Речник на тв професии

- Тестери - хората, които тестват гадости като скорпиони или полусурови животински очи в “Къртицата” 2, преди супергероите да ги вкусят. За шоуто работят и други “тестери”, които изпитват игрите и предстоящите битки - засичат времето и трудността, за да определят реалните условия, в които ще изпаднат участниците.

- Логъри са онези хора в т.нар. контролна зала, които денонощно следят какво се случва с участниците в шоуто и описват всичко това. Те са неуморните шпиони в “Къртицата”.
В “Биг брадър” хората, които следят какви ги вършат съквартирантите, нямат специално наименование и минават в графата “редактори”. Именно те описват и субтитрите, които зрителите четат, когато стане напечено и говори повече от един човек, или е тъмно и не е ясно кой какво точно споделя.

- Стейдж мениджъри са хората, които са господарите на сцената. Те се грижат за реквизита, но трябва да имат и златни ръце, защото именно на тях се разчита да ремонтират набързо някоя разместена дъска или счупен стол. А когато всичко започне, стейдж мениджърите вършат и съвсем обикновени неща, като например да донесат вода на журито или на някой от гостите в залата. Най-често те са млади хора, чиято мечта е да станат режисьори.

-  Line up екип е съставен от онези хора, които могат да се видят само в краен случай на екрана. Именно това са хората, които се разхождат важно сред публиката с папка със сценария в ръка, за да знаят какво следва.

Те казват кога да влязат гостите в предаването, къде да седнат и в каква последователност да им се даде думата. А когато в ефира дават реклами и всички на терена се суетят и си почиват, именно човек от line up екипа известява колко секунди остават до началото на лайфа.

Информация: http://www.trud.bg