В българската драма "Другият наш възможен живот" мъж и жена на средна възраст се срещат след години раздяла и се опитват да възродят любовта си. Историята се завърта около пропуснатите възможности и надеждата да поправиш грешките от миналото.

Подобен друг живот извън телевизора водят и най-големите тв проекти, а целта е да увеличат феновете си и оттам - своята гледаемост. Докато Албена Денкова танцува в "Денсинг старс" (Нова тв) или Асен Блатечки и компания оценяват номерата в "България търси талант" (Би Ти Ви) на тв екрана, във фейсбук страниците на предаванията ври и кипи. Профилите се поддържат от хора в телевизиите - така се пестят средства. Обикновено екипите дежурят до късно вечер, докато приключи и тв ефирът, но работата им не се ограничава само до ден-два седмично, когато вървят проектите, а информацията и снимките се обновяват периодично.

Защо го правят?

Най-простият отговор е, ако някой е забравил, че излъчват предаването точно тази вечер, да си пусне приемника. Освен това така се привлича и по-младата аудитория, която нонстоп виси в интернет и в частност във фейсбук, но пък по-рядко гледа телевизия. "В социалните мрежи брандът (в случая - тв предаването - б.р.) придобива свой облик, а това е и начинът да се изгради лична връзка между него и потребителя. Което води до дългосрочна лоялност", казва Мартин Попов, управител на дигиталната агенция Interactive Share. И понеже рекламата "от уста на уста" или "от фейсбук на фейсбук" е особено популярна, когато човек коментира информация в дадена страница, приятелите му разбират и също може да се заинтересуват и да започнат да гледат шоуто.

Но има и една трета причина, поради която телевизиите държат най-гледаните им продукти да живеят и онлайн. И това е фактът, че 38% от интернет потребителите стоят в мрежата, дори когато гледат телевизия. А една трета от тези хора споделят, че активността им в интернет в съответното време е свързана именно с шоуто или филма, които гледат. Това показват данните от проучването MediaScope Europe 2012 за нашата страна. Вероятно в последно време тези проценти са се увеличили.

"Колкото повече едно предаване успява да поддържа диалог с потребителите си на фен страницата, толкова повече лоялни фенове ще има и ще съумее да изгради общество около бранда. Проучването показва още, че 34% от интернет потребителите са склонни да купят продукт или в случая да се ангажират с предаването, ако са негови последователи в социалните мрежи", коментира Жанет Найденова, председател на Интерактив адвъртайзинг бюро (IAB) - България.

"Установили сме, че зрителите следят "Къртицата" едновременно на тв екрана и във фейсбук, а това е сравнително ново за България явление", казват от ТВ7, чийто най-голям проект тази пролет е това шоу.   Когато има предаване на живо от Базата, за няколко часа във фен страницата на предаването се качват и над 30 поста, като най-голям интерес има към информацията за предизвикателствата в състезанието, както и за интригите между участниците. Чрез играта в страницата феновете разбират каква суперсила притежават и дали приличат на Капитан Марко, Вълчо Върколака, Самодивата Айви или на Къртицата.

Трикове

За да задържиш зрителите във фейсбук, обаче е важно да публикуваш не само информация, но тя да е интересна, да се покажат звездите зад кадър, а допълнителен плюс е коментарите да са поднесени с чувство за хумор и положителна емоция.

"Дори една Instagram снимка със сутрешното кафе на някоя от звездите, преди началото на шоуто, може да даде невероятни резултати", казва Мартин Попов от Interactive Share. В профила на "Денсинг старс" най-активен с кадри и селфита извън шоуто например е холивудският актьор и каскадьор Антон Касабов. Там може да се види и как стилистите шият до последно камъните върху роклите на дамите или как Албена Михова пътува с автобус за постановка заедно с колегите си от Шуменския театър. В профила на "България търси талант" може да се прочетат стихове, посветени на актьора Асен Блатечки от участници в шоуто, или да се проследи какво разказват за себе си най-интересните таланти в други предавания на Би Ти Ви.

Според Иван Пантелеев от дигиталната агенция ilyan.com освен ексклузивната информация много "апетитни" за потребителите могат да са и инициативи или игри, от които да печелят нещо. Колкото повече свобода за генериране на съдържание (мнения и идеи) имат потребителите, толкова повече се увличат във взаимодействието си с бранда, обобщава Мартин Попов.

Откакто върви сериалът на БНТ "Под прикритие" чрез фейсбук са раздавани автографи от героите и беше организирано парти със звездите за почитателите на сериала. Набирани са даже и статисти за масовите сцени, а дори краткото "Как беше" след края на някой епизод, може да привлече над 800 отговора. От актуалната игра можеш да разбереш кой герой от сериала си ти, но и да спечелиш каса бира или покана за партито за финала в неделя. Феновете на "Денсинг старс" във фейсбук решават пък кой е танцът на седмицата, който искат да видят отново в тв ефира.

"Социалните мрежи са възможност за допълнително изживяване. Поради това се създава и съдържание, тип "real time marketing" (маркетинг в реално време - б.р.)", казва Иван Пантелеев. И когато в "Като две капки вода" (Нова тв) водещите Димитър Рачков и Васил Василев-Зуека призоват феновете да напишат във фейсбук кой е специалният гост за вечерта и покажат коз по телевизора - татуировка на женска ръка, феновете веднага почват да залагат дали това е Рут Колева, Поли Генова или Жана Бергендорф. За няколко часа се включват над 800 души, а победителят печели среща с някой от участниците.

"Универсална формула за успешна фен страница няма.  Да се прилагат инструменти за привличане и задържане на вниманието, които са били работещи в други географски райони, е неработещо за България. Всичко задължително трябва да бъде пречупено през призмата на българската психология и действителност“, обобщава Николай Бакалов, сертифициран експерт по маркетинг в социалните мрежи, управител на „ОСА Маркетинг Солюшънс“.

Информация: http://www.trud.bg