Георги Лозанов за случая "Росен Петров": Законът трябва да регулира политическата реклама.

В Закона за радиото и телевизията да се въведе понятие за политическата реклама, която да бъде следена и санкционирана от Съвета за електронни медии (СЕМ). Това може да е по подобие на търговските съобщения в редакционното съдържание, които в електронните медии са забранени, с изключение на продуктовото позициониране, което се регулира от закона.

Тази идея разви пред "Дневник" председателят на СЕМ доц. Георги Лозанов по повод случая с Росен Петров, който в неделното си предаване по Би Ти Ви от телевизионен водещ се трансформира в политик от "България без цензура". И то докато интервюира лидера на тази партия Николай Бареков.

Със сигурност на утрешното си заседание СЕМ ще разгледа случая, но не е известно дали ще бъде точка от дневния ред. "На този етап не виждам големи възможности да реагираме, защото това, което се случи, може да се опише като много активна политическа реклама от страната на един журналист, а политическата реклама въобще не съществува в нашия закон и по някакъв начин не е регулирана, с изключение само на предизборния период от един месец", заяви Георги Лозанов.

По думите му в частните медии всеки може да извършва каквато и да е политическа реклама без да бъде нарушение. Даде за пример и партийните телевизии като СКАТ. Затова той отново настоява терминът политическа реклама да влезе в закона наред със ограниченията за търговската реклама.

Според нето тя трябва да е ограничена по време и по място. Лозанов заяви, че такова медийно съдържание трябва да бъде обозначено и да е създадено на базата на договор.

"От СЕМ внимаваме случайно дали журналистът ще каже някоя марка на минерална вода и да я лансира и това води до изключително ясни реакции по закон. Вместо това можеш 40 минути да правиш представяне на една политическа партия, която също се бори за ресурс и го разпределя, а това по никакъв начин не е обект на санкция и регулация", смята Георги Лозанов.

Медийният експерт коментира случая с Росен Петров и от морална гледна точка. "При журналистиката трябва да се спазват определени професионални и етични стандарти. Естествено, че е нарушение на тези стандарти, ако журналистът използва собствената си журналистическа позиция, за да рекламира и да прави PR на политик", посочи Лозанов и добави, тези две роли трябва да са ясно разграничени.

Според него трябва да се възобновят дебатите дали да има партийни телевизии, да се преразгледа "дали телевизии могат да произвеждат политически субекти, което започва да става трайна тенденция", дали политици и депутати могат да са водещи, какъвто беше случаят с Калина Крумова - едновременно народен представител от "Атака" и журналист в сутрешния блок на Нова телевизия.

"Това е конфликт на професионални роли. В крайна сметка е конфликт на интереси", смята още Лозанов и добави, че аудиторията има чувствителност, което си личи от интернет форумите, но на практика в момента по никакъв начин не може да се противопостави.

Според медийния експерт е добре и самите медии да имат вътрешни правила, с които да регулират отношенията със собствените си журналисти и с продуцентите. Заради нерегулираната политическа реклама, медиите са абсолютно беззащитни, включително и обществените медии, които трябва да отразяват всички гледни точки.

"Фактически много хора в момента в медиите са в ролята на журналисти без да са журналисти по дух и по призвание и са готови лесно да сменят ролята си с друга", каза още Георги Лозанов. Според него журналистиката е доста обсебващо занимание и "не може до някъде да правиш журналистика, а нататък да лансираш други интереси и роли". "Когато правиш журналистика, това форматира цялото ти отношение към света. Форматира мястото ти в него. Ти трябва да стоиш на страната на публиката, а не на един или друг интерес, независимо кой е той".

 

Източник: http://www.dnevnik.bg