Със сигурност няма как да продадете мъжа си чрез сайт в интернет. В една реклама обаче бойна дама за малко да го направи.

Българският мъж явно е много широкоскроен или оценява чувството за хумор в това клипче, защото бърза проверка на "Труд" в Комисията за защита от дискриминация не откри жалба там. Няма и в Съвета за електронни медии (СЕМ), нито в Националния съвет по саморегулация (НСС), където иначе приемат най-често жалби срещу търговски послания от недоволни зрители.

Едни от най-честите оплаквания в последно време бяха срещу "крещенето" на рекламата. Браншът обаче си наложи ограничения и от миналото лято клипчетата, които гледаме по телевизията, вече би трябвало да са изравнени по звук спрямо останалата част от продукцията.
В СЕМ даже си купиха специален софтуер, за да мерят звука на рекламите и ако се наложи - да глобяват.

Засега измерванията показват, че няма отклонение спрямо другата част от програмата, обясни шефът на СЕМ доц. Георги Лозанов. По думите му в Съвета все пак се получават по 3-4 жалби срещу "крещенето" на рекламите на месец, но те били по-скоро "по инерция" и винаги са общи, а не с конкретен пример за клип или програма.
Телевизиите обновиха изискванията си за рекламните елементи, освен това автоматично коригират звука на клиповете "на изхода", обясниха от асоциацията на радио- и тв оператори.

Има стандарти и се спазват, казва Марио Балтаджиев от студио М BOX, което озвучава реклами и предавания.
Когато има "крещене", то е по-скоро изключение или е субективно усещане, защото рекламният блок често прекъсва филми с по-тихи моменти или са ползвани технически трикове, за да се добие по-плътен звук, обясняват други рекламни специалисти.

Защо още гърмят?

Всеки иска да се вкара повече информация в 30 секунди (колкото горе-долу трае един клип - б.р.), допълва режисьорът Петко Спасов. Заради това и често в рекламата има стрелба, удари, силна музика.

Може да има и "стресов" звук или силен музикален мотив, добавя Георги Димитров от студио "Мирамар". Техни клиенти плащали луди пари за авторски права, за да озвучат клипчето си с най-актуалните парчета на световни изпълнители. Идеята е, че хората може и да не гледат рекламата, но я чуват, обяснява Димитров.
По неофициална информация 10 секунди от най-горещите парчета на звезди като Риана или Джъстин Бийбър, които са нонстоп в ушите на младите, може да стигнат и до 5000-10 000 евро.

Когато една реклама е насочена към тийнейджъри, често е пълна със сленг, използват се места и предмети, които заобикалят "новото" поколение, вплетени са препратки и към социалните мрежи, които са начина на живот на "новото" поколение, обяснява Елина Иванова от рекламна агенция "Принцепс Адвъртайзинг".
Вечно на мода са анимираните клипчета, разказаха нейни колеги. Те са и по-евтините, но ако са с чувство за хумор, предизвикат интереса на зрителите и може да те зарибят да пробваш рекламирания продукт.

20% отгоре

Има и други хитринки заради които волю-неволю гледаш рекламите по телевизията. Когато започне паузата и решиш да прехвърлиш каналите с дистанционното, почти навсякъде дават същото. Често дори и рекламите се засичат. Причината за това е, че предаванията и филмите обикновено започват на кръгъл час и 30 минути след това тв каналите имат право да пуснат търговски съобщения. По закон те са до 12 минути на всеки час. Когато се добавят и автопромоциите, времето може да нарасне значително.

За да си гарантират, че зрителите ще ги видят, преди да превключат на друг канал, фирмите могат да си "заплюят" първата позиция в рекламния блок. Други предпочитат да са последни, защото се предполага, че когато чакаш нещо да започне - новини, филм или любимото шоу, за да не изтървеш началото, все ще изгледаш последните реклами от блока. И за първа и за последна позиция рекламодателите плащат повече - обикновено 20% върху тарифата за 30 секунди.

Хареса му, а после и на мен

Ако някое рекламно послание ви дразни, може да се оплачете в Националния съвет за саморегулация. От сайта на този орган става ясно, че етичната му комисия се е самосезирала заради клипчето с двете приятелки, които си говорят за последното завоевание на едната, докато вечерят и си поръчват ракия. Въпреки че разговорът е доста палав, а фразата "Хареса му, а после и на мен", няма как да не се свърже със сексуален подтекст, експертите са решили, че нарушението в клипчето е другаде.

Според тях в рекламата има причинно-следствена връзка между консумацията на алкохол и сексуалния успех, а такова изтъкване е забранено и заради това рекламата трябва да се преработи.
Рекламодателите са обяснили, че историята е комична, а разказът цели да провокира чувството за хумор на зрителя.
Нямаме обратна връзка какво се случва с клипа след нашето решение, обясниха от НСС.
От НСС вече се произнесоха и за билборда, рекламиращ предаването на Мартин Карбовски "Фронтова линия" по ТВ7. Паното стоя един ден в Студентски град в София и въпреки че беше свален след това, от Етичната комисия обявиха, че има нарушение на етичния кодекс, защото с рекламите не трябва да се нарушават добрите нрави или да са вулгарни..

Информация: http://www.trud.bg/