Въртележка на лица има не само в забавните телевизионни предавания, но и в новините. Първо Ани Салич се премести от Би Ти Ви в Нова тв, като там също продължи да води новини, но и свое предаване. После водещият от БНТ1 Росен Цветков отиде в Би Ти Ви, за да репортерства. От Нова тв в "България он ер" отиде новинарката Татяна Чохаджиева, където отново ще чете вестите, но ще продуцира и свое предаване. В Нова тв от БНТ дойде пък Надежда Узунова, която ще води късната емисия в частната медия. Наскоро политическата репортерка на ТВ7 Габриела Николова се премести в Канал 3, където вече води новини. Там е и водещият от тв "Европа" Даниел Михайлов.

С толкова размествания из малки и по-големи телевизии понякога човек може и да се обърка кой канал гледа, докато щрака с дистанционното. В същото време телевизиите не спират да влагат усилия, за да привличат зрители. Още повече, че предстоят избори за Европарламента, а интересът на хората към новините в такъв период обикновено се увеличава. По данни на агенция ГАРБ за периода 1-29 април т. г. над 1,6 млн. българи са гледали централните емисии на Би Ти Ви, Нова тв, БНТ1 и ТВ7 (виж още в таблицата в галерията). Не е ясно колко от тях са се опитали да "затвърдят видяното", като следят новините и по другите канали, но със сигурност има и такива зрители.

Навици

Има и други неща, които влияят върху гледаемостта. По традиция, когато времето се затопли и навън се стъмва по-късно, хората предпочитат компанията на приятели, вместо да се излежават пред телевизора.

През лятото например винаги се вдига рейтингът на късните емисии. Освен това всички телевизии правят така, че новините им да могат да се следят в движение - не само през компютъра на страницата им в интернет, но и от джиесема.
"Гледането на телевизия, включително и на новини, се променя - все повече хората избират кога да го правят и сами си "програмират" телевизия - каквато е нашата платформа NovaPlay", обясняват от Нова тв.

Подобно е мнението и на Даниел Чипев, шеф на дирекция "Информация" в БНТ. "Интернет много промени начина, по който хората следят новините, но със сигурност навикът зрителите да се информират от "По света и у нас" не се променя. И понеже активните хора са в течение на всичко, което се е случило през деня, много преди 20 ч, нашите журналисти не просто съобщават новините, но ги следят в развитие - от припомнянето на контекста до прогнозата и коментара", казва Чипев.

Освен през интернет, новините на някои телевизии стигат до своята публика и през радиото, което се намира в съответната медийна група. Така работят Би Ти Ви и Би Ти Ви радио, както и "България он ер" и едноименното радио.

Но има и навици, които се променят и не всички хора чакат да дойде вечерта, за да разберат какво се случва. Особено в динамичното време, в което живеем. "Сега вече се търси информация от телевизията в момента, когато се случват важните събития", казва Ани Георгиева, бранд мениджър на новините в ТВ7 и Нюз7. "Заради това много пъти наши репортери са били първи на мястото на събитието - например при случая със стрелеца Петко Петков в Лясковец, който отразихме с живи връзки почти от самото начало", припомня тя.

Начинания

От скоро в битката за повече новини се хвърли и обновеният Канал 3. От 2 седмици там вече има общо 7 емисии на ден, като първата е в 15 часа. "Емисиите заедно с публицистичния блок "Студио 3" са скелетът на следобедната и вечерната ни програма.

Искаме да развием и запазената марка на канала - излъчването на живо на събитията в "Без монтаж", обяснява новата програмна директорка на медията Ива Стоянова. По нейните думи Канал 3 е единствената телевизия, която държи отворени телефоните си за зрители през цялото време, докато има програма в студиото.

Наесен се очаква и още един информационен канал - БНТ2, където в момента вървят основно културни и регионални продукции. "Това не е промяна, която ще направим за един ден. Вече имаме концепция как да изглежда програмната схема, имаме потенциала от журналисти в София и страната, описали сме организацията на работа. Липсва ни само финансиране", каза Екатерина Генова, шеф на дирекция "БНТ свят и региони".

Конкуренция

На терена на новинарските телевизии у нас вече действат още няколко канала - тв "Европа", "България он ер", Нюз7. Новините там обикновено са на 30 минути или на всеки час, а отдолу на екрана текат надписи с най-важното от бизнеса, спорта или прогнозата за времето. В емисиите често можем да чуем подробности и за някой нов или провален холивудски брак, както и за това как да се правим със стреса от работа, който не ни пуска, дори когато сме в почивка. Подобни теми по-рядко намират място в емисиите на големите медии, защото там времето е строго ограничено.

Екипите на Нюз7 разчитат на опита на световния информационен лидер CNN, а бизнес каналът "България он ер" работи в тясно сътрудничество с гиганта в областта на финансовата и икономическа информация - телевизия Блумбърг. Но, разбира се, всеки разчита и на собствените си сили.

"Едно от най-големите ни предимства е възможността да предаваме директно от мястото на събитието. За нас няма ограничение да изпратим репортер и оператор където и да е в страната и да излъчваме на живо", хвалят се от Нюз7.

Ние сме уникални с кросмедията, която предлагаме, освен това марката на "България он ер" вече е разпознаваема и извън постоянната си аудитория - спечелихме десетки журналистически награди за обективно отразяване, твърдят от бизнес канала.

"Побеждаваме конкуренцията с професионалното си отношение към новините, които правим с уважение към зрителите, както и с уникалния си формат - новини на всеки 30 минути", казва Николета Стойчева, директор на новините в тв "Европа" - най-старият информационен канал у нас.

Източник: http://www.trud.bg/