Дори и да не си със слушалки в ушите, докато се разхождаш из магазина или чакаш на опашката пред касата, можеш да слушаш "радио". Има шанс и да погледаш "телевизия". Разбира се, не става дума за класическите медии, а за информационни канали, които сред специалистите са известни като "Нови медийни канали в точки на продажби".

Първите подобни екрани, които са известни и като in store tv, са се появили още през 70-те години на миналия век в САЩ, а после са се разпространили и в магазините във Великобритания и скандинавските страни в Европа. Напоследък навлизат все повече и у нас. Системата е компютризирана, а информацията се взема от новинарски сайтове и зависи изцяло от собствениците на обекта.

Плазмите се поставят най-вече над горещите точки като щандовете с месо и зеленчуци или близо до касите. Там по правило се събират повече хора наведнъж. Освен най-важното от деня на тези екрани често вървят на лента в долната част последните резултати от мачовете и прогнозата за времето. И разбира се, последните промоции за съответния магазин.

Така във веригата за хранене "Хепи" например можеш да се забавляваш със смешни клипчета, докато чакаш приятелите, които закъсняват. Докато зареждаш на бензиностациите под марката OMV, също можеш да чуеш последните трафик новини, но задължително придружени с реклами.

Магазинно радио звучи и във веригите супермаркети "Кауфланд" и ЦБА.
Тъй като ЦБА-България обединява разнородни фирми, които провеждат различни промоционални кампании, информацията по радиото в обектите е индивидуална, обясниха оттам. А от "Кауфланд" разпространяват по пощенските кутии и вестник, където наред с актуалните промоции на месото може да се прочетат светски клюки и хороскоп.

По радиата или на мониторите в магазина се въртят не само реклами на стоките, продавани на място, но и търговски послания на партньори. И така, докато се суетиш близо час в хипермаркета, чудейки се каква тоалетна хартия ти бе поръчала жената, със сигурност ще чуеш поне 2 пъти реклама за изгодни кредити. По някои от магазинните радиа в моловете може да се чуе и предупреждение да се пазите от джебчии сред навалицата пред касите. От месец върви онлайн и литературното radio.helikon.bg, което озвучава с новини за книги, автори и литературни събития, съчетани с музика в едноименната верига книжарници.

Потенциал

Магазинните медии са информационно-рекламни канали с потенциал, но все още се подценяват у нас, обясниха рекламни специалисти пред "Труд".
Потенциалът се крие в това, че рекламите на стоки и услуги могат да се таргетират по-тясно и да се показват само в отделна верига или дори само на един монитор. Тарифите са по договаряне, но в пъти по-малко, отколкото ако ще се излъчат по телевизия или класическо радио.

В същото време обаче рекламните клипчета най-често се правят като за телевизия, а след това поръчителят иска да ги преформатира и за всички останали платформи. А конкретно за магазинните екрани рекламите и информацията в тях може да те грабнат само ако са с подходяща визия. Много често идват клиенти и ни казват - имаме сума Х, какво може да се направи, разказват медийни експерти. А така не става.

Разликата с традиционните медии е, че промоционалните клипчета не дразнят както е по телевизията или радиото, когато превключваш на друга програма. Може би защото си отишъл в магазина с намерението да харчиш пари. А и според проучвания, цитирани от сп. "Економист", три четвърти от всички решения да се купи нещо се вземат вътре в магазина. За да не се прекали с търпението на клиентите обаче, дори "класическите" рекламни видеа от по 30 секунди там се избягват и се предпочитат по-кратките форми от по 5-15 секунди.

И още разлики

Ведомствените медии също си имат праймтайм (най-гледано време) - между 17 ч и 19 ч, когато хората пазаруват след работа и според проучванията на магазините хвърлят поне 3 пъти повече пари за сметките си на касата, отколкото ако пазаруват по-рано през деня. Информацията от радиото или на мониторите се върти в зависимост от средния престой в помещението, изчислен според поведението на потребителите.

В мола това време може да е няколко часа и в такъв случай рекламите задължително трябва да се редуват с развлекателно съдържание, докато в по-малките магазини човек престоява най-много 30 минути и така рекламите и информацията може да се повтарят по-често без риск да омръзнат.

По света, а и у нас от известно време има и фирми, които предлагат набор от песни с уредени авторски права и консултират хотели, СПА центрове или заведения, какво би могло да звучи най-добре при тях според клиентите им. Срещу абонамент през софтуер или чрез стрийминг по интернет помещението се озвучава, а междувременно може да бъде пусната и реклама. Подобно съчетание отпуска посетителите, те остават по-дълго време на място и са склонни да харчат повече.

Разбира се, винаги има вариант да се избере и класическа телевизия или радио. Така обикновено правят кварталните фризьорки, за да не изпуснат турския сериал.