Защита на лидерската позиция в мобилния сегмент, стабилизиране и подобряване на финансовите резултати и покачване на пазарния дял при фиксирания интернет и тв доставката. Това са трите цели, които очерта пред "Мобилтел" главният изпълнителен директор на компанията Танасис Кацирубас при първата си среща с медиите, след като пое поста през есента на миналата година.
"Имаме намерение да останем номер едно като мобилен оператор", подчерта Кацирубас. В момента "Мобилтел" държи 39% пазарен дял като брой абонати при мобилната услуга, но едва 7% от клиентите на фиксирания сегмент (основно пренос на интернет и телевизионно разпространение). "Това не отразява реалните ни възможности. Те са много по-големи", каза директорът на телекома.

Така очевидно стратегията на мениджмънта на "Мобилтел" занапред ще е да спре (или поне да намали максимално) изтичането на абонати на мобилната услуга към конкуренцията и да стабилизира пазарното си и финансово представяне, като предлага, от една страна, максимално пълно обслужване под формата на пакетни оферти за мобилна, фиксирана услуга, телевизия и интернет и от друга - изгодни оферти за мобилен пренос на данни (второто - все повече със засилването на клиентския интерес).

Ходовете на "Мобилтел" точно в момента са изключително важни за бъдещето на компанията - по последни данни, станали ясни след публикуването на финансовите резултати на трите телекома, вторият по големина мобилен оператор "Глобул" почти се е изравнил като брой абонати с лидера (4.2 млн. срещу 4 млн. абоната). БТК пък излезе за последната година като водещ телеком в страната по приходи общо от дейността си.

Оптимизмът за бъдещето

Двата източника на растеж за телеком индустрията в България занапред са именно мобилният пренос на данни и достъп до интернет и широколентовият достъп до световната мрежа и телевизия по фиксиран път, стана ясно от презентацията на Танасис Кацирубас. Проникването на фиксиран броудбанд в България е едва 19% при 28% средно за страните от Европейския съюз. Затова и очевидно "Мобилтел" ще опита все по-активно да навлезе в тази пазарна ниша. Като проблем в този сектор обаче Кацирубас отчита големия брой оператори - около 250, както и сравнително ниския среден приход на абонат на месец (APRU). Ако това положение не бъде променено и на пазара няма консолидация, то няма как да не рефлектира негативно върху инвестициите, а оттам - и върху качеството на предлаганата услуга като цяло. Въпреки това компанията продължава да инвестира във фиксирани мрежи. Според главния технически директор на "Мобилтел" Хорст Пертъл след придобиването на "Мегалан" и "Спектър нет" цялата мрежа е базирана на кабели с оптични влакна.

Другата възможност за ръст неизбежно ще е мобилният пренос на данни. "Ние на практика първи тестваме в България мрежа, която е в състояние да предложи услуги от четвърто поколение", каза Хорст Пертъл. "Знаем, че един от конкурентите ни в момента инвестира сериозни суми за подмяна на оборудването си. Този процес при нас е приключен на 75%", добави Пертъл, очевидно визирайки "Глобул" с инвестицията му за смяна на инфраструктурата. Проникването на мобилния интернет в България за момента е 11.1%, сочат данни на компанията. "Едва 20-25% от използваните мобилни телефони в страната са смартфони. Дори в Сърбия това проникване е 30%. Очевидно има място за растеж", каза Кацирубас. За да насърчи развитието на този пазар, операторът още тази година ще даде търговски старт на услуга за безконтактни плащания през мобилен телефон.

И минусите в миналото

"Времената са трудни за оператора, но ние ще продължим да инвестираме", беше категоричен Танасис Кацирубас. Като основни фактори, потискащи представянето на компаниите в сектора, той очерта ожесточената конкуренция, спадащото потребление и свръхрегулациите. По данни на "Мобилтел" 40-42% от понижението на печалбата му преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) за последните пет години се дължи на регулаторния натиск върху тарифите за взаимно свързване и роуминг. Отделно от това България е сред малкото страни в Европа, където спадът в тарифите на дребно не е съчетан с ръст на потреблението. Средната цена за минута разговор в мобилна мрежа в България е една от най-ниските в Европа – 4.4 евроцента. По-ниска е тази стойност само в Литва, Румъния и Латвия, докато средно за ЕС тя е 9.1 евроцента. "Тук обаче имаме двоен негативен ефект – намаляващи цени и свиване на потреблението", каза Кацирубас.

Въпреки това "Мобилтел" ще продължи да поддържа високи стойности на инвестициите си (CAPEX). Според главния финансов директор на оператора Милан Залетел нивото от 12-15% на инвестициите спрямо приходите ще се запази и тази година.

Източник: http://www.capital.bg/