След сделката за "Нетинфо" на Nova й предстои промяна. Каква ще е новата ви стратегия за българския медиен пазар през следващите години?

- Стратегията не е само моя, тя е и на MTG като група и е много проста – предоставяне на съдържание навсякъде и по всяко време. Ние сме в бизнеса за създаване на качествено съдържание и хората трябва да могат да достигат до него по различни начини. През телевизията те се информират за основните новини, но достигат до съдържание и през видеоплатформите, и през сайтове в интернет. Не гледаме на дигиталното съдържание като на самостоятелен бизнес. За нас той е като всички останали (печатни издания, телевизия, онлайн медии...), при които е важно качеството на съдържанието. Длъжни сме да създаваме качествено съдържание, което да е достъпно навсякъде. Ще видите промените през следващите няколко месеца.

Никой не държи тайния ключ към промените и стратегиите и няма готов отговор как те да се случват. В момента всяка медийна група по света опитва различни неща. Тества различни стратегии, за да провери кое работи и кое не. За нас телевизионният и онлайн секторът са един бизнес - напълно интегриран и допълващ се.

Ще ви дам няколко примера. На vbox7.com започваме да качваме видеосъдържание на различни наши предавания. В момента създаваме и ще предложим канали, за които потребителите ще могат да се абонират. Кликвате например на канала на "На кафе" или "Часът на Милен Цветков", или "Големите надежди" и гледате предаванията или части от тях. Ще имате възможност и да се абонирате за съответния канал и следващия път, когато влезете на страницата на vbox7, ще получите информация за последните предавания, качени в този канал, т.е. ще виждате най-важните ъпдейти на избраните от вас канали. В същото време ние ще ви предлагаме най-интересните неща от други наши канали и ще ви ги препоръчваме.

Каква ще е тогава е разликата между vbox7 и NovaPlay?

- NovaPlay е catch-up платформа, т.е. място, на което можеш да гледаш съдържание, което си пропуснал да видиш по традиционния тв канал. Т.е., ако сте пропуснали дадено предаване, ще го намерите в сайта NovaPlay за период от 7 до 30 дни. Тя е продължение на телевизията. Vbox7.com разглеждаме като платформа за video on demand (видео при поискване) с много по-широки възможности като платформа, на която например можете да гледате избрано хубаво изпълнение на участник в Dansing Stars от миналия сезон.

Днес във vbox7.com се гледат 120 млн. видеа месечно, или 4 млн. видеа се гледат всеки ден. Ние, разбира се, имаме по-големи амбиции. Смятаме, че можем да увеличим много повече обема по отношение на съдържанието на платформа като vbox7. Това е един от примерите за пълна интеграция, което означава всичко, което произвеждаме и вие сте пропуснали да гледате по телевизията от 7 до 30 дни, ще бъде на Nova Play и също и на vbox7, ако искате да го видите в кратък формат.

Предвиждаме и все по-голяма синергия между отделните сайтове. Преди vesti.bg нямаше видео, сега има. Nova News нямаше много местни новини, сега в Nova имаме много от Darik News. Nova News е новинарският сайт на Nova, Darik News на Darik, vesti.bg предлага по-широк спектър от новини, който има възможността да взима новини от всичките ни платформи и е много по-богат, защото вече има и видеочаст, която е и най-скъпата. В момента това видеосъдържание се взима от Nova. Всъщност позиционирането е такова, че не този, който гледа да знае всичко, а интернет ползвателят  да стигне до цялата информация бързо и лесно.
Естествено интеграцията не е случайно явление. Имаме ясен план и знаем какво правим, но все пак това е процес, който ще отнеме 12 и повече месеца. 

Ще ребрандирате ли онлайн групата?

- Разгледахме в детайли брандовете, които придобихме, и преценихме, че Netinfo е марка, която всички познават, затова няма да променяме името - цялата дигитална група ще си остане под бранда Netinfo. Това, което ще направим, е да освежим визията и логото.
Вярваме, че ние не сме само медийна, но и технологична компания и искаме да привлечем най-добрите разработчици и креативни и предпримчиви хора с добри идеи за развитие на онлайн стратегии и съдържание. Искаме да им създадем подходяща среда за работа, за да могат да се развиват като технологични иноватори, а това, което разработват, да е полезно за цялата група на MTG, за бизнеса ни във всички страни, в които MTG присъства. Защото това, което има потенциал в България, ще има потенциал и за всички пазари, на които присъстваме. Затова ние искаме да запазим и развием технологичната иновация в групата сайтове на Netinfo. Не можеш обаче да бъдеш компания само за дигитални медии, трябва да се развиваш и да бъдеш иновативен, защото в противен случай някой друг изобретява нещо ново и ти изведнъж заставаш на опашката. А ние не искаме да сме втори, искаме да сме лидери в България.

Част от стратегията ви включва ли обединяването на редакторски екипи?

- Не съм много сигурен, че искам да обединяваме редакторските екипи. Сигурен съм, че това няма да работи. Една стая, пълна с 30 редактора, не е най-доброто решение. За да бъдеш добър редактор, ти трябва самостоятелност. Опитваме се да запазим екипите непокътнати, това важи и за vesti.bg, NovaNews и Darik News. Гледаме те да са свързани, да обменят местни новини и видеоматериали и т.н., но се опитваме да ги запазим колкото е възможно по-свободни и независими, така че да са горди, че са част от съответния екип. Това ще ги мотивира да работят за силата на съответния бранд. Главният редактор на vesti.bg трябва да е доволен, че е на тази позиция точно в този сайт, и това важи и за другите хора в екипите - Darik News and NovaNews. За да може хората в екипите да казват: "Имам нужда продуктът, който създавам, да е най-добрият на медийния пазар."

Такава е и организацията в телевизионните канали - човекът, ръководещ Diemа Family, иска именно този канал да има най-добрия рейтинг от всички. Хубаво е да има здравословна вътрешна конкуренция между отделните звена - така управляваме каналите, така ще управляваме и компаниите, които придобихме миналата година. Искаме да имат отговорност за дейността си, за това, което вършат. В същото време да знаят, че работят за една и съща организация, и ако имат нужда от помощ, ще я получат.

Кой ще управлява групата сайтове?

- Христо Христов е изпълнителен директор на онлайн групата. Много го харесвам и му вярвам. Добрият мениджмънт е въпрос на намирането на най-добрите хора, които да  управляват добре бизнеса. При интеграция на няколко компании трябва да има някой, който да задава основната посока и параметрите, защото винаги в подобен процес има много и различни мнения. Всъщност това е, което правя аз - задавам стратегическата посока и рамка на развитие и оставям изпълнението й на най-добрите за тази цел хора.

От началото на тази година, изглежда, влязохте в много по-остра конкуренция с bTV. Атакувате по-агресивно рекламодателите, и то с основния аргумент, че Nova вече е номер едно на пазара. Каква беше причината за тази промяна в стратегията?

- Винаги сме се стремели да покажем, че ние имаме възможността да сме най-силният играч на пазара. Имаме собственик в лицето на MTG, който много ни подкрепя и е финансово стабилен. И когато получих тази позиция преди 2 години, това за мен беше ясен знак, че сме в привилегирована позиция в сравнение с BTV и че това е правилното време да се инвестира повече в пазара. Реално сериозните ни усилия започнаха през 2012 и постепенно оттогава започнахме да увеличаваме гледаемостта на годишна база. Придобиването на Netinfo дойде като естествено продължение на този процес на растеж и съответно започнахме постепенно да отчитаме все по-добри бизнес резултати. През 2013 г. нашата медийна група отчете сериозен ръст.

В България работят две пийпълметрични агенции (ГАРБ и Mediaresearch - бел. ред.), които следят пазара, и според едната от тях ние като медийна група сме били лидер на пазара през октомври и ноември 2013 г. През месеца всъщност "Нова" и изпреварила bTV във възрастовата група 18-49.

Мислите ли, че засилената конкуренция между вас и bTV може да доведе до допълнително намаление на цените и оттам до Нова година на рецесия за рекламния пазар?

- Нямам такива страхове. В момента на базата на обратна връзка от агенциите смятам, че телевизията не е скъпа медиа. Важно е да се знае, че телевизията е медиа с ограничено предлагане. Заедно с bTV "Нова" и другите телевизии генерираме определен, краен брой рейтинг точки (GRP*). Да, цената за тях може да се движи между нас и другите телевизии, но предлагането си остава фиксирано, защото хората, които гледат телевизия, са точно определен брой. Една медиа не може да увеличава до безкрай аудиторията, до която достига. Вярвам, че рекламирането е въпрос на търсене и предлагане. Дори ние и bTV да правим най-добрата телевизия в историята, българите имат голям избор да гледат много канали в сравнение със Западна Европа. Хората прекарват все повече време навън, а в големите градове имат много повече възможности - интернет, вестници и т.н. Предлагането е фиксирано, а търсенето се свива още от годините на кризата. За да се увеличат цените на рекламата, трябва да има икономически ръст и да се увеличи покупателната способност на хората. Аз вярвам, че това вече се случва, наскоро и MTG обявиха резултатите си, в които стана ясно, че пазарът е нараснал през последното тримесечие на 2013. Това увеличение в търсенето ще помогне за растежа на рекламния пазар през 2014 г.

А какви са прогнозите ви за рекламния пазар през годината и от какво зависи възстановяването му през следващите?

- Нямам такива страхове. В момента на базата на обратна връзка от агенциите смятам, че телевизията не е скъпа медиа. Важно е да се знае, че телевизията е медиа с ограничено предлагане. Заедно с bTV "Нова" и другите телевизии генерираме определен, краен брой рейтинг точки (GRP*). Да, цената за тях може да се движи между нас и другите телевизии, но предлагането си остава фиксирано, защото хората, които гледат телевизия, са точно определен брой. Една медиа не може да увеличава до безкрай аудиторията, до която достига. Вярвам, че рекламирането е въпрос на търсене и предлагане. Дори ние и bTV да правим най-добрата телевизия в историята, българите имат голям избор да гледат много канали в сравнение със Западна Европа. Хората прекарват все повече време навън, а в големите градове имат много повече възможности - интернет, вестници и т.н. Предлагането е фиксирано, а търсенето се свива още от годините на кризата. За да се увеличат цените на рекламата, трябва да има икономически ръст и да се увеличи покупателната способност на хората. Аз вярвам, че това вече се случва, наскоро и MTG обявиха резултатите си, в които стана ясно, че пазарът е нараснал през последното тримесечие на 2013. Това увеличение в търсенето ще помогне за растежа на рекламния пазар през 2014 г.

А какви са прогнозите ви за рекламния пазар през годината и от какво зависи възстановяването му през следващите?

- Настроен съм много оптимистично. Първо, защото не може кризата да продължи вечно. Тя може да е пет-шест години, но ще свърши. За да започнат да се подобряват и развиват нещата, първо трябва да се върне оптимизмът. MTG също има оптимистична прогноза за България - независимо дали става дума за телевизията или за "Нетинфо" - нямаше да инвестираме в нея, ако не бяхме уверени, че предстоят по-добри времена. Според мен през 2014 рекламният пазар ще започне да расте. Освен, разбира се, ако няма някакъв сериозен шок, който да дойде отвън и да се отрази върху еврозоната, но аз съм оптимист като цяло. 

"Нова" активно участва в битката за налагане на нова пийпълметрична агенция. Ще подновите ли договора си с GARB, или ще изберете да работите с "Медиа рисърч"?

- Данните от пийпълметричните агенци са важни, защото те са валутата на телевизионния пазар. По отношение на рейтинговите данни MTG има много ясна политика. Искаме да работим с пийпълметрична компания, която е 100% собственост или дъщерно дружество на международна компания с много добра репутация. Искаме тя да предлага най-новата и модерна технология за измерване на аудиторията. Да може да измерва аудиторията не само на традиционната телевизия, но и аудиторията онлайн. За нас е важно да знаем кой гледа Dansing Stars във vbox7 или в Nova Play, затова технологията трябва да е адаптивна до степен, че да може да измери това, а не само да мери аудиторията на традиционния тв канал. Пийпълметричната компания трябва да гарантира, че предлага възможно най-надеждната и модерна система за измерване аудиторията на компанията, с която работи. Това са ни критериите. ГАРБ могат да ги разгледат и да помислят на кой от трите критерия отговаря най-точно. Биха ли искали да се променят така, че да покрият всички и да отговарят на изискванията на MTG.  Аз мисля, че това, което поставяме като критерии, е логично и не мисля, че друг би ви казал нещо различно. Казахме на ГАРБ - много добре знаете от какво имаме нужда в следващите 8-12 месеца, помислете и елате пак при нас, за да разговаряме. 

След като вече сте един от сериозните играчи на онлайн пазара, как ще се развива той  според вас?

- Мисля, че онлайн пазарът ще се развива в следните посоки в бъдеще и не говоря за следващите 3 до 5 години. Смятам, че традиционният бизнес с обикновената дисплейната реклама, която не е таргетирана (т.е. просто да си сложите банера на някоя страница), няма да продължи да расте с големи темпове. Това, което ще расте, са видеорекламите. Това е един лесен за разбиране и измерване продукт. Веднага мога да ви кажа за едно видео във vbox7, че е гледано 100 пъти, от които 60 пъти изцяло, 34 са гледали 3/4 и т.н., защото имаме система за измерване, за да можем да проверим всичко това. Виждаме видеорекламите като голям бизнес, защото за мен този канал е като продължение на телевизионната реклама, но е насочено към по-младата аудитория  и има много по-високо ниво на ангажираност на аудиторията.

Клик базираните платформи като AdWise ще продължат да се развиват и да отчитат сериозен ръст.  Adwise е нашата рекламна платформа, специално ориентирана към малкия и средния бизнес и разработена да гарантира ценова ефективност и добра възвращаемост. Тя вече има контекстуално таргетиране, а в близко бъдеще ще има географско и социодемографско таргетиране, което ще даде възможност за още по-прецизно таргетиране на онлайн рекламата.

Според вас ще се появят ли нови чуждестранни инвеститори на медийния пазар в България?

- Мога да говоря само за MTG. България е много ключов пазар за нас и ние искаме да се развиваме на него, както и в региона, ако има такива възможности. Всеки ден разглеждаме различни опции и проучваме възможности за инвестиции. Ако голям актив на телевизионния пазар бъде предложен за продажба, със сигурност ще видите водещи местни и чуждестранни инвеститори да проявят интерес, ние също бихме проучили възможността внимателно, ако има такава.

Интервюто взеха: Алексей Лазаров и Весислава Антонова
 
*Рейтинг точка (GRP) - показва процент от достигната целева аудитория, която телевизиите гарантират на рекламодателите. Например, ако целевата аудитория са мъже между 18 и 34 години и тв каналът гарантира за нея 9 GRP на цена 200 лв., той гарантира, че 9% от мъжете между 18 и 34 години ще гледат предаването, за което клиентът плаща 1800 лв. за стандартен клип (30 сек.)

Източник: http://www.capital.bg