X минус Y е равно на Z. Това е формулата, по която се изчисляват таксите, плащани от операторите, доставящи телевизия до крайните клиенти, на самите телевизионни компании. Звучи просто и логично. Във формулата X е тарифата на телевизията към разпространителите, Y - отстъпката, която те получават за обем (брой абонати), а Z - таксата на месец на абонат.

А сега внимавайте. В тази формула неизвестното не е едно. Два са. Официална тарифа на телевизията няма. Тя е тайна. Отстъпките не се изчисляват по конкретна скала, а се договарят с всеки разпространител поотделно, пак при затворени врати. А най-тайно е полученото накрая число - таксата на месец на абонат. Телевизиите държат на тази секретност по разбираеми причини - принципът "Разделяй и владей" в случая за тях означава възможност за по-високи такси. Ако не знаеш колко плаща другият, няма как да поискаш същото или по-малко за себе си.

А сега се замислете за поне една причина операторите да не намалят коефициента (да го наречем n) - броя на абонатите, за които ще платят. По същата логика, по която няма контрол върху тарифите на телевизиите и те са тайна, няма и работеща регулация върху информацията кой оператор колко клиента има. И след като едната страна крие, то другата прави същото.

Въпросното надлъгване се разиграва периодично, когато договорите на телевизиите за разпространение изтекат. Сега, на 1 януари 2015 г., изтичат тези на "Нова броудкастинг груп", или поне основната част от тях. И компанията вдига цените към операторите. С колко? Официално е тайна. На практика - не толкова.

Нова оферта на екрана

Към част от партньорите си "Нова броудкастинг груп" вече е изпратила оферта за цените на каналите си от 1 януари. Според документа, подписан от директора "Разпространение и нови медии" в компанията Маринела Димитрова, срокът му се предвижда да е три години - от 1 януари 2015 г. до 31 декември 2017 г., като за всяка следваща година след предстоящата се предлага увеличение на описаните нови такси с по 10%.

В офертата се предлага лицензионните права за разпространение на каналите "Диема", "Диема фемили", "Кино Нова" и "Нова спорт" (програмите, създавани от "Нова броудкастинг труп") да струват 2.10 лв. на месец на абонат. Тук на практика влиза и основният канал на "Нова" - традиционно той е безплатен, но върви в пакет с останалите и няма как да бъде получен самостоятелно. Предлага се обаче разделяне на пакета за изброените четири канала: всеки от тях може да бъде получен срещу 0.85 лв. на абонат - възможност, която явно няма да предизвика особен интерес.

Що се отнася до документалните и филмови канали на MTG - компанията - майка на "Нова", пакет Viasat Explore, Viasat History и TV 1000 в офертата се предлага за 0.50 евро на абонат на месец, а пакет от трите програми плюс Viasat Nature - за 0.55 евро  (като цените за "българските" канали са без ДДС, а тези за "вносните" - крайни). Увеличението от по 10% от 1 януари 2016 и 2017 г. важи за всички позиции. Музикалните канали на MTG Trace urban и Trace Nature струват по 0.05 евро на абонат на месец.

Най-интересна в случая е първата част от офертата - най-важната за платените разпространители - тази, без която има риск те да изгубят абонати. Официални коментари на офертата, с която "Капитал" разполага, няма. В договорите, подписани от операторите, винаги фигурира и клауза за конфиденциалност, заради която те предпочитат имената им да не се споменават. Според доста представители на доставчици обаче увеличението в новата тарифа спрямо сегашните такси, плащани от тях, е около 30 до 40%.

На тъмно и още по-тъмно

От самата "Нова броудкастинг груп" не отговориха на поставените от "Капитал" въпроси какво налага увеличението, за кого колко ще са отстъпките и каква част от приходите на компанията се формират от реклама и каква от такси на разпространители. Информация за последното няма нито в отчета на дружеството в Търговския регистър, нито в този на MTG на сайта на компанията. В телефонен разговор от отдела на телевизията за връзки с медиите обясниха, че тази информация касае търговски отношения и не може да бъде коментирана.

Реално таксите, които в момента различните разпространители плащат за първия пакет на "Нова" - с каналите с местно съдържание, варират между 1.20 и 1.50 лв. на абонат на месец според големината им (броя абонати, които са декларирали). "Ако се приложат отстъпките, които в момента знаем, че се дават за обем, към новата тарифа, тя реално може да падне най-много от 2.10 на 1.70 лв.", изчисли отлично запознат с въпросните търговски отношения източник. За момента не е ясно и дали ще се запази възможността за т.нар. плоска тарифа, която в момента важи за някои оператори - да плащат някаква обща сума на година, без да се държи сметка колко са клиентите им. Тази опция сега е валидна само за някои от по-големите разпространители.

Всъщност влизането в сила на новите цени няма да е за всички оператори едновременно. При "Близу" например договорът е до края на януари, а при БТК подобно на много други споразумения на оператора и този е сключван за определен брой години от старта на съответната му дейност и изтича в края на следващата година. Нова оферта не е изпращана и до "Булсатком" и "Мобилтел", макар че и техните договори, както и тези на малките оператори изтичат на 31 януари 2014 г. И от двата телекома и сателитния доставчик категорично отказаха да предоставят информация колко плащат на "Нова броудкастинг в момента". Според източници на "Капитал" обаче сумите и при тях се равняват на между 1.20 и 1.50 на абонат на месец.

Колко струва Гарет Бейл

Частично за предстоящото поскъпване на каналите на "Нова" за разпространителите, както и за аргументите защо то се налага, беше загатнато от представители на компанията на годишната среща на Българската асоциация на кабелните комуникационни оператори (БАККО) в Правец преди две седмици. Тогава главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" Дидие Щосел призна, че цените за разпространителите не само няма да намаляват, а неизбежно ще се увеличават.
Според мениджъри на компании, участващи на този пазар от години, основните причини са две.

Първо - за да компенсират спадналите бюджети на рекламодателите и да не позволят тяхното намаление да повлияе на приходите и финансовите им резултати, телевизиите просто се стремят да вземат повече пари от другото основно перо - разпространението. Компаниите майки както на bTV, така и на "Нова" са публични и всеки спад в приходите и финансовия резултат означава още изгубени пари за акционерите заради стойността на книжата им. След като bTV преди почти две години вдигна цените за платените оператори в България, това повлия добре на приходите й. В момента явно "Нова" се опитва да направи същото.

И второ - лицензионните права, които самите създатели на съдържание плащат, също непрекъснато се вдигат. В случая с "Нова броудкастинг груп" основен такъв разход са таксите за излъчване на английската футболна Висша лига. Там лицензионните права се договарят именно на календарна година, което е и причината договорите на телевизията да са на същия принцип.

Или казано направо - за да може футболните клубове да си позволят трансфери от порядъка на няколко десетки милиони евро за един играч, за гледането му на малкия екран трябва да се плаща и напрежението върви по цялата верига. Стигайки и до българския тв пазар, който по официални данни е 257 млн. лв. за 2013 г. (всъщност малко повече от легендарните 100 млн. евро, спрягани като трансферна сума за Гарет Бейл например).

Затова английският Премиершип е не само коз на "Нова" при преговорите й с операторите, но и основен неин разход, твърдят запознати с бизнеса. По тази причина вътре в компанията е обсъждано на някои оператори да се предложи част от мачовете от Висшата лига да бъдат отделени в специален канал, за който да се плаща допълнително от потребителите. Тъй като срещите от Премиершип понякога вървят паралелно и съответно не всички от тях се излъчват в каналите на "Нова", идеята е в новия канал да се пускат по-второстепенните мачове, но който има желание - да доплаща за тях. Подобен ход обаче, ако се предприеме, е рискован, тъй като преценката за по-ключови и по-атрактивни срещи трудно може да е обективна.

И колко струва телевизията на село

Сравнението на трансферните суми в големия футбол с общия размер на приходите на разпространителите в България за година всъщност показва едно. При ниските цени за краен клиент на тв доставката в България общата "черга" на парите в сектора, която всеки дърпа към себе си, просто е много къса. При конкуренция между няколкостотин малки и средни оператора, два големи специализирани такива и два комплексни телекома, инвестиращи целенасочено в проникването си на този пазар, той достигна нива, при които оцеляването, особено на малките доставчици, е поставено под въпрос.

За вдигане на тарифи при тази наситеност на пазара обаче за момента не може и дума да става. В резултат големите оператори обвиняват малките, че работят "на сиво", а малките твърдят, че телекомите кроссубсидират телевизионните си оферти с приходите от мобилния сегмент. Телевизиите пък искат своето под формата на периодично увеличаващи се такси за съдържание.

Ситуацията обаче е такава, че дава категорично преимущество на създателите на това съдържание. На пазара има две големи телевизионни групи от едната страна и много на брой платени оператори от другата. Логично по-силни са собствениците на каналите. При евентуална консолидация на разпространителския пазар (към което всъщност ходът на събитията води) това разпределение ще се промени в обратната посока и позициите на телевизиите няма да са същите. Затова и за тях така нареченото прочистване на пазара не е особено изгодно. Към момента обаче действията им работят именно в тази посока.

Разбира се, никой по цялата верига на тв бизнеса засега не говори открито с предложения за регулация от страна на държавата. По-скоро призивите на операторите са за прозрачност при определяне на таксите за излъчване на тв каналите - тоест да има официални тарифи за всяка програма, макар и с отстъпки от нея. Призивите на телевизиите пък са за изсветляване на бизнеса на разпространителите - тоест да спрат лъжите в декларирания брой абонати. Доколкото обаче първото е обвито в умишлено спусната мъгла, има логика и второто да тъне в мрак. Тоест, когато сам криеш всичко възможно, не можеш да се сърдиш, че отсрещната страна прави същото.

www.tv-novini.com от свой сигурен източник разбра, че най-големият тв доставчик в България ''Булсатком'' ще се възпротиви на новата такса, която ще поиска Нова тв за свойте канали. Очаква се дори спиране на каналите в пакета през януари, именно заради високата такса, която подгогвят от Нова. Причината за недоволството, е че Булсатком има над 1 милион абонати ,за които ще трябва да плати солена сума, която не иска, за да не се налага вдигане на таксата за телевизия.

Ще стане както с btv ще разберем през Януари 2015-та, когато ще влязат в сила новите такси на Нова.

Информация:http://www.capital.bg/, допълнена: tv-novini.com