Жена ражда близнаци от двама различни мъже. Баща прави 16-годишната си дъщеря танцьорка в еротично заведение. Политик разбира, че жена му и майка на две деца е била проститутка. Това не са сюжети от нови сериали, а част от т.нар. скриптед риалити - предавания, базирани на истории от живота, които напоследък завладяват не само ефира, но и сърцата на зрителите.

Този тв жанр има дългогодишна история в САЩ, както и в много европейски страни - Полша, Франция, Гърция, Словения, Сърбия и Хърватия, Германия, Великобритания. У нас повече от година Нова тв излъчва „Съдби на кръстопът“. По данни на агенция ГАРБ през октомври епизодите на предаването са били гледани средно от по 478 000 души, но има и други, които го следят след излъчването му в интернет. Преди месец Би Ти Ви реши да отвърне на удара и пусна 2 пилотни епизода на „Истински истории“, които директно отведоха предаването на пето място сред най-гледаните предавания през октомври с 929 000 зрители за серия. От медията не са обявили официално, но се очаква шоуто да бъде продължено напролет.

Подобно предаване, основано на истории от живота, имаше още преди години по „Диема“ - „Хванати в изневяра“. Тогава обаче официално не беше обявено, че те всъщност не са истинските герои, а непрофесионалисти актьори, и заради това много зрители бяха недоволни, че са ги излъгали и шоуто не видя втори тв сезон.

Приказки и случки

Гладът за преразказани реални истории, където можем да видим страданията на другия, е обясним. След като по телевизията не спират да се показват известни и не дотам известни личности, които пеят, пият и танцуват, на аудиторията взе да й омръзва.
Освен това всеки иска да чуе какви са проблемите на човека като него. Все пак драмата на фолк певиците или актьорите не е драмата на редовия българин.

„Както на децата се разказват приказки, за да търсят поуката, така и възрастните искат да видят някоя случка, за да се поучат от чуждия опит, от историята на другите от първа ръка“, обяснява психоложката Ани Владимирова. Тя стана известна от тв екрана като част от екипа на „Биг брадър“, но в „Истински истории“е професионалистът, който разказва случки от своята практика и предлага помощ на хората със съответните проблеми.
Освен че гледат скриптед риалититата, те продължават да живеят втори живот и след ефира. Фейсбук профилът на „Съдби на кръстопът“ например събира десетки коментара за всеки отделен казус.

„Водещо в подобни предавания е усещането за „автентичност”, за досег до „истинския живот” без грим. От друга страна, документалният или по-точно псевдодокументалният стил на поднасяне на сюжета подсилва внушението за достоверност, а оттам и за сериозност. И на трето място е ролята на фикцията и на сценария, които вкарват и драматичност по подобие на тв сериалите“, обяснява любопитството на публиката към скриптед форматите Николета Даскалова от фондация „Медийна демокрация“.

Освен това публиката не само гледа, но сред зрителите има такива, чиито истории всъщност са източник на казусите, които се пресъздават по телевизията, а други ги изиграват.

Има и още нещо, което е изключително важно за популярността на този вид предавания във времена на криза. И това е, че те излизат много по-евтино за телевизията, отколкото сериалите например. „Освен това е по-лесно да дадеш на едни актьори текст, който да изчетат, отколкото да чакаш да се случи нещо между тях по естествен начин“, коментира Милена Будинова. Преди години тя правеше документални риалити проекти в поредицата „Такъв е животът“, като снимаше родилки и булки.

Импровизация

Продуцентите и на „Съдби на кръстопът“, и на „Истински истории“ са категорични, че там се показават реални случки, изиграни от аматьори. Все пак се сменят не само имената, но и професиите им и населените места на „потърпевшите“. Това са основните параметри, за да не бъдат разпознати героите в дадена история, обясняват запознати с реализацията на продукциите.

Преди време пред „Труд“ продуцентът на „Съдби на кръстопът“ Краси Ванков обяви, че никога не се снима в града, откъдето е случката, но се търси селище, близко по големина на съответното място. Така 13-годишният баща от Костинброд, който впечатли хиляди зрители на Нова тв преди няколко месеца, всъщност може изобщо да не е ходил там.

Всичко се снима без репетиция и рядко се правят повече от 1 дубъл, разказа пред „Труд“ жена, която е била част от предаването „Съдби на кръстопът“. Дават ни историята и ориентир, но ние трябва да използваме собствени думи, за да бъде по-достоверно, допълни тя. Жената добави, че била избрана за участие през два кастинга - първо по мейл на база снимка и кратка информация, а след това я повикали на живо, за да разиграе кратка роля пред екипа. Епизодът й бил заснет за 3 дни, а хонорарът като за една от централните роли бил над 100 лв. Понякога децата, които са част от съответния епизод, имат родствена връзка с "родителите", но не винаги. Макар и рядко, актьорите аматьори се ползват и във втори епизод.

Леко встрани от драмите в „Съдби на кръстопът“ и „Истински истории“, но на същата плоскост е друго риалити в ефира в момента - „Кошмари в кухнята“ по Нова тв. Там шеф Иван Манчев влиза в кухните на реални ресторанти, работи с готвачите и миячите. И накрая идват клиенти, които да усетят и вкусят новите блюда и промяната в кръчмите. След като интересът на зрителите е на лице, въпрос на професионализъм на продуценти е да не го загубят. Както и да не злоупотребят с него.

Източник: http://www.trud.bg