Телевизията има шанс да увеличи рекламните си приходи заради Сочи и световното футболно първенство

Започващата скоро зимна олимпиада в Сочи е причина БНТ да прави положителна прогноза за рекламните си приходи през 2014 г. Олимпиадата наред със Световното първенство по футбол през лятото са двете възможности на обществената телевизия да се пребори за по-големи рекламни инвестиции.

Всъщност по данните за рекламните приходи на БНТ винаги можеш да познаеш дали в годината е имало силно спортно събитие, защото тогава те пълзят уверено нагоре. И съответно силно спадат, ако няма. Това издава, че БНТ определено има нужда от по-последователна и атрактивна маркетингова стратегия. А и предвид това, че парламентът гласува намаление от 5 млн. лева на бюджета й за 2014 г., БНТ ще трябва да търси начини не само да увеличи спадащите си приходи, но и да обърне тенденцията на постоянно свиване. Според данните на пийпълметричната агенция Be Media Consultant през 2013 г. БНТ е на 18-то място по привлечени рекламни инвестиции. Това е с осем места надолу в сравнение с 2012 г., когато медиата е заемала десето място в класацията. Ако през 2012 г. каналът е привлякъл малко над 10 млн. лв. от рекламодатели, то за същия период през 2013 г. постъпленията са едва 5 млн. лв.

Едно от обясненията е фактът, че през 2012 г. в портфолиото на канала бяха Лятната олимпиада в Лондон и Европейското футболно първенство в Украйна. По същата логика БНТ гледа с надежда на предстоящите през 2014 г. грандиозни спортни събития, които ще излъчва ексклузивно.

Представителите на медия агенциите, с които разговаряхме, също потвърждават извода от данните - най-силни в рекламно отношение за БНТ са годините на олимпиади и първенства. "Пикът на БНТ и като рейтинг, и като рекламни приходи е свързан с такива събития. След тях обаче се отчита сериозен спад", коментира Мария Миланова, управляващ партньор в медия агенцията "Carat - България".

Наблюдателите на медийния пазар подчертават, че за първи път тази година БНТ има отрано подготвени тарифи и условия за рекламиране по време на зимната олимпиада и световното футболно първенство. От есента на 2013 г. БНТ е готова с тарифите за Сочи 2014, с днешна дата има изготвени рекламни пакети и стратегия и за световното първенство по футбол, което всички на пазара оценяват положително. "Маркетинг отделът на телевизията е много активен, среща се с агенции и клиенти и активно се опитва да продаде двете силни спортни събития в портфолиото си. БНТ има добри шансове да привлече силни рекламодатели, защото и двете събития са уникални като съдържание", коментира управляващият директор на агенция Media Club Катерина Буюклиева. Тя допълни, че в традиционно слаби месеци за пазара като януари и февруари олимпиадата в Сочи предлага силна програма на живо и това привлича рекламодателите, които търсят имиджово присъствие на екрана.

Рекламната политика на БНТ

От маркетинг отдела на БНТ обясниха пред "Капитал", че рекламната им стратегия за олимпиадата е свързана с намиране на нови партньорства. "Търсим нестандартните рекламни форми: например партньорства със спортни организации, с които можем да разменим медийни носители, да брандираме търговски обекти, които показват кога и какво могат да гледат зрителите както в ефира на БНТ, така и онлайн", казаха от търговския отдел.

Съществено предимство е и фактът, че голяма част от игрите ще се излъчват в праймтайм (най-гледаното телевизионно време, от 19 до 22 часа - бел. ред.). Все пак не бива да забравяме, че медийният закон ограничава БНТ и й дава право на не повече от пет минути реклама в най-гледаното ефирно време.

Търговската дирекция на БНТ предлага на рекламодателите пакети в различни ценови диапазони – от 5000 до 50 000 лв., с отстъпки в зависимост от обема от 25% до 45%. Клиентите, закупили такива пакети, ще имат възможността да избират сами в кои спортни дисциплини да излъчат своите спотове или заставки.

"Надяваме се да бъдем атрактивни както за нови клиенти, така и за клиенти, които понастоящем вече не ползват рекламните възможности при нас, но отново ще оценят усилията ни", коментираха от търговския отдел на БНТ. Оттам уточниха, че компаниите, които проявяват най-голям интерес да рекламират по време на Олимпиадата, са основно тези, които вече спонсорират зимни спортове или такива, предлагащи спортни стоки. "Олимпиадата е интересен рекламен канал за компании, които имат твърда целева група, която със сигурност могат да открият в даден вид спорт. Например женската аудитория, която основно проследява фигурното пързаляне", разясняват от БНТ. Активни са и компании, които таргетират мъжка аудитория - автомобилни компании, такива, които предлагат спортни стоки и съоръжения, уточняват от медия агенциите.

Допълнителни рекламни канали

Стартирането на нов БНТ HD канал със започването на олимпиадата също е част от рекламната стратегия на медията. Чрез трите си канала - БНТ , БНТ  и БНТ HD, телевизията има пълно покритие с повече от 200 часа телевизионна продукция на всичко, което се случва в Сочи. Приоритет е отразяването на българските спортисти. Да предават от мястото на събитието техните изяви са изпратени 13 журналисти на БНТ, които ще имат коментаторски позиции на Олимпийския парк за сноуборд, на стадиона за ски бягане и биатлон, ски шанците, на финала на пистите на скиорите алпийци, както и на стадион "Фишт" за церемониите по откриване и закриване.

В навечерието на събитието телевизията обяви, че ще издава и спортно списание - "БНТ Спорт Digi". Луксозното 32-странично издание на списанието ще съдържа информация за предаванията и състезанията, които ще се излъчват по БНТ1, БНТ2 и БНТ HD. От маркетинг отдела на медията не коментираха дали са успели да привлекат рекламодатели и за него.

Като част от цялостната си стратегия БНТ са разработили и платформа за интернет присъствие. "Стараем се да сме гъвкави и да направим съдържанието си достъпно за възможно най-широк кръг аудитория. Това се постига не само по традиционния начин в телевизионния ефир, но и чрез съвременни канали – уебсайтове, социални мрежи, и технологии (достъп от всяко устройство – екран, лаптоп, компютър, таблет, смарт телефони)", коментираха от медията.

За целта зрителите на олимпийските игри ще имат достъп до всички състезания през уебсайта http://bnt.bg/sochi2014, платформата за излъчване в реално време tv.bnt.bg. Разработена е и мобилната версия на "БНТ Спорт" – m.sport.bnt.bg. Специално за Сочи е създадена и Facebook страница (https://www.facebook.com/BNT.Sport ). Прави впечатление обаче, че от БНТ не са се опитали да продадат рекламни позиции на уебстраницата си. От официално обявената тарифа на канала не личи сайтът дa e включен в рекламните пакети. "Да продадеш реклама за сайта изисква повече усилия и по-специална работа. Вероятно БНТ нямаше да спечели много от рекламно присъствие на компаниите на специализирания олимпийски сайт, но все отнякъде трябва да се започне и да се разработи кaналът", коментира Мария Миланова. БНТ обаче се старае да рекламира Сочи чрез интернет реклама в посещавани уебсайтове, обясниха от медията.

Дали телевизията ще успее да попълни отънелия си бюджет през двете ключови спортни събития на сезона - Зимната олимпиада и Световното футболно първенство, ще можем да отчетем по късно. От успешната им продажба обаче зависи БНТ да има малко по-спокойна финансова година.

http://www.capital.bg