Да се направи виртуален телеком в България изглежда трудно на пръв поглед и още по-трудно - на втори. Така наречените MVNO (mobile virtual network operator) работят доста успешно на много пазари, но тукашният си има особеностите, които правят този бизнес да изглежда обречен. Поне ако разчиташ на традиционния модел, следван от виртуалните телекоми по света - да се разчита на инфраструктурата на съществуващите оператори. Единственият за момента в страната доставчик от този тип обаче залага на друго - по-скоро да заобиколи традиционните GSM компании, базирайки се почти изцяло в интернет и използвайки специфична технология.

Резултатът?  VMobile остава по-скоро минителеком, но пък работи приблизително по концепцията на MVNO - предлага по-ниски крайни цени от тези на мегаконкурентите си благодарение на факта, че не е обременен нито с инвестициите им за мрежа, нито с типичните им разходи. И след две години развитие вече може да се похвали с немалко потребители, присъствие в чужбина, още планове и дори положителен финансов резултат за последното тримесечие.

Класиката в жанра...

MVNO принципно представлява оператор, който е получил лиценз да доставя телеком услуги, но няма задължение да изгради собствена мрежа с определено покритие на територията на съответната страна. Като цяло той използва вече изградената инфраструктура на някой от работещите телекоми, плаща му на едро за това и продава услугата от свое име и за своя сметка, под свой бранд, определяйки сам тарифите си. Извън самата мрежа останалите системи за обслужване на клиентите (търговска, билинг, маркетингова и т.н.) обичайно са или негови собствени, или доставени от външна компания (MVNE), но отделни от тези на собственика на инфраструктурата. Така MVNO е нещо средно между конкуренция на класическите телекоми и техен ритейлър.

В България такива компании няма, а и няма видим формален метод някой от регулаторите да задължи операторите да ги допуснат до мрежите си. "Предвид предоставените на предприятията разрешителни за ползване на радиочестотен ресурс комисията е на мнение, че към момента не би следвало да се разглеждат възможности като предоставяне на достъп до мрежите на националните оператори на MVNO", пише в позиция на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), публикувана от регулатора още през юни миналата година.

С други думи - в България в самите лицензи на съществуващите три мобилни оператора не е предвидена възможност, камо ли задължение те да дадат достъп на едро до мрежите си за виртуални доставчици. И ако сега държавата се опита да ги накара да допуснат конкуренти върху тях, те вероятно биха оспорвали наложената мярка, аргументирайки се, че не са предупредени за такава "заплаха", плащайки десетки милиони за лицензите си.

...българският модел

Моделът, по който работи единственият за момента мобилен виртуален оператор в страната - VMobile, е малко по-различен. Компанията не ползва инфраструктурата на нито един от трите големи телекома (не че не е искала безрезултатно такъв договор). Тя разчита на интернет пренос по специална технология, предлагайки в тази среда гласова услуга, видеоразговори, различни приложения, и всичко това - на ниски цени спрямо мегаконкурентите си. Това е и разликата между виртуалния оператор и който и да било друг алтернативен фиксиран оператор или, да кажем, платформите като Skype - в случая се предлага комбинация от различни телеком услуги: гласов пренос, видео, телевизия, възможности за създаване на различни тв канали от самите потребители и т.н.

"Стремежът ни е да бъдем виртуален телеком, който не се фокусира върху изграждането на своя инфраструктура, а по-скоро върху предлагането на гъвкава услуга", казва изпълнителният директор на VMobile Иван Кюркчиев. "Замисълът е да обединим всички възможни видове комуникации и медии, които съществуват на пазара, и да ги дадем на клиентите си безплатно", твърди той. Към момента не се плаща само част от това, което операторът предлага (обажданията между клиенти помежду им). Останалото се таксува.

Услугите на VMobile са достъпни през най-различни устройства: компютър, смартфон, таблет и стационарен телефон (IP телефон или такъв с аудиокодек устройство). Компанията е разработила приложение за Android, iOS, Blackberry, Windows и Symbian. Потребителят трябва да се регистрира, след което получава потребителско име, парола и "виртуален номер" от оператора и така може да прави и приема обаждания. Желаещите да говорят с абонати на други оператори пък получават реален телефонен номер от номерационния план на VMobile. За целта те могат да изберат предлатен пакет или абонаментен план. Плащането на услугите може да стане през ePay, на каса на Easy Pay или чрез интернет банкиране. В момента VMobile предлага платените си услуги на потребители в 11 български града.

VMobile има лиценз за доставчик на телекомуникационни услуги, както и номерационен план от КРС с фиксирани номера. Мобилни номера няма, защото принципно, за да получи такива, трябва да има и нает честотен ресурс, за какъвто не е кандидатствала. През фиксиран номер обаче са достъпни практически всички услуги на оператора, сред които целта е в края на лятото да има и телевизия.

...и чий е той

Макар VMobile да не е свързана директно с транспортната и логистична група Willi Betz, акционери в нея са лица и компании, близки до германския конгломерат. Една трета от акциите държи швейцарската фирма Avelli Real Estate, в която според Търговския регистър член на управителния съвет е Томас Вили Бетц. Другата една трета се държи от Пламен Митев, който в момента ръководи фирмите от групата Willi Betz в България, сред които са "Балкан стар аутомотив", СО МАТ и др. Последната една трета от акциите се държи от изпълнителния директор на VMobilе Иван Кюркчиев. Той управлява B-Systems, която е също от групата на Willi Betz и се занимава основно с информационни технологии.

Инвестицията във VMobile до момента е около половин милион лева, казва Кюркчиев. Компанията е одобрена за финансиране по програма "Конкурентоспособност" в размер до 70% от общата стойност на проекта си (която е 1.3 млн. лв.), но парите все още не са усвоени, най-вече заради бюрократични спънки. Оборотът на оператора за последната година е близо 400 хил. лв., а резултатът - оперативна загуба, но според Кюркчиев за първото тримесечие на тази година ще има и малка печалба.

Ползвателите на услугите на виртуалния оператор са около половин милион, като над 400 хил. от тях са от чужбина (арабския свят, Афганистан, Иран, доста европейски страни, Турция, държавите от бившия съветски блок). Българските пък са най-вече корпоративни клиенти. Амбициите на компанията за ръст обаче са сериозни, като минават най-вече през стартиране на подобни проекти и в други страни. За целта Кюркчиев не крие, че в момента са в търсене на стратегически партньор.

"Не искам просто да продадем фирмата, да вземем някакви пари и да си тръгнем. Но стратегическият партньор би спомогнал за развитието ни. Не бихме отказали и разговор с дялов инвеститор", казва той. От това може би зависи и дали VMobile ще се оформи като по-сериозен играч. За момента целенасочени действия срещу него от големите телекоми няма - ясен сигнал, че те по-скоро не вярват, че бизнесът им може да бъде повлиян от него.

Източник: http://www.capital.bg/