Пролетният сезон в "А" група започна по възможно най-вълнуващия и интригуващ за феновете сценарий. Шампионът "Лудогорец" катастрофира в Ловеч, столичните "железничари" минаха като кра пътна гара през лидера ЦСКА, а възроденият "Левски" на Стойчо Стоев напълни с голове мрежата на "Хасково". Битката за евротурнирите се завърза, мачовете бяха гарнирани с много емоции, драми, червени картони и добра зрителска посещаемост. За съжаление стотици хиляди фенове, които предпочитат да гледат български футбол вкъщи на по чаша бира, останаха с "тъмни екрани". Причините - предизвестени неуредици между притежателя на телевизионните права "Нова броудкастинг груп" и кабелните оператори, досадни технически проблеми и недопустимо "извиване на ръцете" за редовия потребител. От "Нова" май се надяваха, че ще "избият рибата" с новия си платен канал "Диема Спорт HD", след като наблъскаха в него "А" група, английската Висша лига, световни и европейски футболни квалификации, както и баскетболния шампионат на NBA. Въпреки че това нещо заедно с лайфстайл притурката "Трейс Спорт Старс" се продава в пакет "Диема екстра" за по-малко от 4 левчета месечно, май някой си е направил криво сметките, че ще спечели от "екстрата".

По-вероятният ефект от (полу)професионалното новаторство е все повече български фенове да се откажат да следят нашия шампионат и Премиършип за сметка на (все още) безплатните италианска Серия А и френското първенство. В последното поне Бербатов гарантира футболната естетика. Проблемът не е във въпросните 4 левчета, а по-скоро в недомислицата на "Нова" да правят платен канал от днес за утре - при преполовен шампионат, без да имат предварително подготвени договори с многобройните кабелни доставчици и със сателитния "Булсатком". При това, без да се интересуват много как и дали продуктът им ще достигне до привърженицитена играта.

Ясно е, че медийната група е направила голяма инвестиция и иска час по-скоро да започне да си връща вложенията. Ясно е и че в съвременния комерсиален футбол "безплатен обяд" за телевизионните зрители няма, а за българските клубове парите от медиите са спасителна финансова инжекция. Но платеният канал засега не носи обещаните ни "добри футболни времена", защото правата на феновете бяха пренебрегнати. Вероятно ще загубят и доставчиците на футбол, които с доста силови прийоми в стил "плащай, или губиш феновете" бяха принудени да предплатят нещо, което не се знае дали ще могат да продадат. В случая не бива да се пропуска фактът, че операторите станаха съдебно уязвими, тъй като нарушават клаузите по договорите с клиентите си. Най-малкото потърпевшите абонати имат пълното право да се откажат от услугите им, след като втори път им се искат пари за един и същ продукт. Типично по български никой не просветли феновете какво е договорено по време на "експресните" преговори между продавача "Нова броудкастинг груп" и посредниците "Близу", "Виваком" и "Нет 1".

В крайна сметка отделните страни постигнаха споразумения, като по непотвърдени информации доставчиците ще плащат на "Нова" твърда такса - "десятък", равняващ се на годишните им приходи за около 10% от абонатите. Така например "Близу", ако има около 400 000 клиенти, един вид е гарантирал, че 40 000 от тях със сигурност ще си поръчат футбол в следобедното меню. Компанията ще се наложи да даде на "Нова" към половин милион лева за 12 месеца. Изчисленията показват, че за да излезе "на нула" от цялата схема, "Близу" трябва да пласира пакета на поне 20 000 души. Желаещите през първите няколко дни на "промоцията" са били около 4000-5000, а дали ще се стигне до санитарния минимум е въпрос на поет търговски риск. Доста по-сложно се развиха нещата с "Булсатком", които имат над 800 000 абонати и доказано не обичат телевизиите да им диктуват правилата. При тях става дума за около милион твърда годишна такса, плюс допълнителен процент за "Нова", ако клиентите надхвърлят 80 000 души. Търговският директор на компанията Тинко Тотев публично обяви, че условията, предложени на останалите оператори, са по-добри от тези за тях. Отделно от това от "Булсатком" недоумяваха, че от началото на 2015-а "Нова Броудкастинг Груп" е увеличила с по 2 лева на абонат цената за пълния пакет канали на "Нова" - "Нова телевизия", "Диема", "Нова Спорт", "Кино Нова" и "Диема Фемили". Мотивът е бил, че това се прави заради срещите от "А" група и Премиършип. Но много от тези мачове излязоха от "свободния пазар". А таксите си остават същите.

Но все пак накрая двете страни се споразумяха.

Много хард футболни фенове, които извадиха пари от джобовете си, за да гледат "мегадербито" "Левски"-"Хасково", така и не го видяха. Причината е, че кабелните оператори не получиха никакво време, за да се подготвят технологично за операцията. Каналът "Диема Спорт" е в HD формат и изисква декодер за приемането му, както и слот за цифрова карта. Такива нямат потребителите с по-стари телевизори и тези с базови телевизионни пакети. За един ден доставчиците трябваше да направят чудеса от храброст - да намерят хиляди устройства, да ги инсталират на клиентите си и да ги накарат да си платят за добавката. Доставчикът "НЕТ 1" например предложи спортния пакет само на клиентите си, които вече притежават декодиращи карти. Много хора се опитаха да разрешат проблема, като си купят за 20 лв. КАМ-модул от техномагазините. Но приставката не работи при повечето приемници от миналото десетилетие.

Потребители на новата онлайн платформа "гонг плей" също останаха разочаровани, въпреки че изпратиха 2.40 лв. със СМС, за да гледат някой от предложените им двубои. От "Нова" се похвалиха, че са вложили огромна сума в техническата инфраструктура, така че мачовете да се следят от 100 000 души едновременно. Но много хора по форумите се жалват от лоша връзка и непостоянен сигнал. "Аз съм един от тези, които подадоха оплакване заради невъзможност да гледам през телефона си. Отговорът на "гонг плей" беше: "При вас е проблемът, сайтът е оптимизиран и го позволява." Направих една камара тестове в продължение на няколко часа и им изпратих прикачен видеоклип със записан екран, за да се убедят, че не е в мен проблемът. Отговор все още не съм получил! И забравих да спомена - HD, ама друг път... ", твърди потърпевш. Любопитно е, че на уебстраницата на платформата се мъдри лаконичният надпис: "За да гледате безпроблемно, ви препоръчваме да заплатите поне 24 часа преди избрания от вас мач". Излиза, че ако ти се е догледало "Ливърпул"-"Манчестър Сити" 5 минути преди началото му, нямаш гаранция, че ще хванеш трите гола в мача.

Въпреки че си платил. Това го има само в България и може би затова 89% от феновете твърдо отказват да дават парите си за "телевизионен футбол".

Прочетете още в новия брой на в-к Банкер както и на http://www.banker.bg

*Снимка: в-к Банкер