Главният изпълнителен директор на "Глобул" пред "Капитал":

Наскоро избрахте Huawei за партньор за подмяната на мобилната мрежа на "Глобул". Защо се спряхте на тях?
- По няколко причини. Разбира се, с тях имаме доста опит при други съвместни проекти, но най-вече заради резултата, постигнат при процедурата по избор на доставчик. Тя започна още първия ден, откакто поехме контрола над "Глобул". През тези месеци Huawei демонстрираха достатъчно възможности и гъвкавост, за да се справят със задачата. Освен това те отговориха на въпросите ни по коректен и прозрачен начин. Просто показаха, че ще могат да осъществят пълната подмяна на мрежата. Разбира се, роля оказа и крайната цена, която предложиха.

Каква цена постигнахте?
- За съжаление няма как да ви кажа. Най-вече защото не искам да информирам конкурентите ни какво точно правим. Но мога да твърдя, че инвестицията е значителна, вероятно ще се окаже най-голямата в България за тази година, и със сигурност - най-голямата в нашия сектор.

Какво точно ще трябва да направи Huawei?

- Това е огромен договор, с много и различни елементи. Но като цяло те ще направят пълна подмяна на цялата мрежа. Това означава, че ще бъде заменен самият гръбнак на мрежата, цялата опорна инфраструктура – всяка една станция. Ще бъде инсталирано най-високотехнологичното оборудване, което е и много по-икономично като потребление на енергия. Ще имаме изцяло нова мрежа, която ще разполага с ново поколение базови станции. Ще подменим мрежовите компоненти от второ и трето поколение (2G и 3G), като ще има възможност за надграждане до четвърто поколение (4G) с технологията Long Term Evolution (LTE). Тя ще позволи и пускането на нови услуги. В общи линии говорим за изцяло нова мрежа. Важно е обаче да се отбележи, че това е партньорство между Huawei и Telenor, като ще бъдат ангажирани и местни фирми. Ще наемем много млади инженери, които ще участват по проекта. Инвестиция като тази има ефект като от хвърлен във водата камък, който създава множество концентрични кръгове.

След като избрахте само един изпълнител за този огромен проект, вероятно той е предложил доста ниска цена. Няма ли това да рефлектира върху местните подизпълнители?

- Ние също имаме свои изисквания при избора на подизпълнители. Част от тях е фирмите да отговарят на нормите в българското законодателство. Невинаги е печелившо да работиш с много подизпълнители. Цената, която е предложена в случая, е конкурентна, но не сме търсили само ниска цена. Освен това в бизнеса винаги можеш да кажеш както "да", така и "не".

Имате доста други партньорства по света с Huawei.

- Да, с тях сме осъществявали подобни проекти за пълна подмяна на мрежата. По-конкретно в Бангладеш, Индия, Сърбия и др. Имаме опит с тях в много държави, включително в Норвегия, и това също беше фактор при избора им за проекта в България.

"Telenor е в България, за да остане дълго, дълго време."
Защо договорът с китайската компания е за пет години?

Задължителният му срок е пет години, но той трябва да се разглежда като дългосрочно партньорство. Telenor е в България, за да остане дълго, дълго време. Затова правим тази инвестиция и избираме партньор. Продължителността на договора всъщност е пет години плюс (има опция за удължаване) и съм сигурен, че с Huawei ще си партнираме още дълго време
 
Срокът за поддръжка на новата мрежа е осем години. Ще прибегнете ли към аутсорсинг?

Не, изобщо не говорим за аутсорсинг на мрежата. Този договор няма нищо общо с аутсорсинг. Той е за доставка и инсталиране, а осемте години са гаранционен период за оборудването. Сигурен съм, че преди те да изтекат, ще имаме преговори за удължаване на този срок. Това е просто застраховка за осигуряването на резервни части, поддръжка на мрежата и т.н. 

Доста хора в индустрията смятат, че сроковете за подмяна на мрежата са твърде къси и това носи рискове.

- Явно тези хора нямат достатъчно опит, когато става въпрос за подмяна на мрежа. Аз и моят екип сме участвали в много подобни процеси. Важна в случая е не толкова скоростта, колкото прецизността. По принцип този процес мога да го осъществя за много по-кратък срок. Но искам да го направим качествено. Затова проектът е съвместен – половината от работата се прави от екип на Huawei, а другата половина – от екип на Telenor. Двете компании сме правили това няколко пъти досега и можем да преценим с какво темпо може да завършим процеса. Времевата рамка е достатъчна, за да се гарантира и добро качество. Ако ръководството на Telenor поиска да го направим по-бързо, можем и по-бързо.
  
Кои други доставчици участваха в процедурата?

Нека не отговарям. Спряхме се на Huawei и смятаме избора си за най-добрия.

Планира ли Telenor други инвестиции в региона?

В момента отговарям само за "Глобул", но нека бъде пределно ясно, че Telenor разглежда внимателно региона и смятаме, че местните бизнеси са добре позиционирани спрямо Европа. Затова разполагаме със звена в Черна гора, Унгария и Сърбия, а също и в Украйна чрез участието ни във VimpelCom. Пазарът в региона за нас е подходящ и ако изникнат други възможности – всичко може да се случи.

Какви нови услуги ще предложите през новата си мрежа?

На първо място – качество на самата услуга. Освен това - съвместимост с новото поколение технологии 4G. Така че - когато пазарът е готов, има достатъчно LTE устройства и хората ги искат, това ще е нещо, което ние ще можем да предложим много бързо. Вече пуснахме например опцията за използване на браузъра Opera Mini, който компресира информацията и потребителите консумират по-малко мобилен интернет. Но ще има още много.

 Можели да дадете пример ?
"На един строго регулиран пазар, какъвто е нашт, е нужна предвидимостМоже ли да дадете пример?

- Да, но за мен по-важното е да вършим каквото обещаваме. Обещахме, че ще инвестираме тук, и го правим. Обещахме, че ще изберем партньор за това, и го правим. Обещахме, че ще подменим цялата мрежа, и го правим. Ще предложим и нови услуги.

Кога да ги очакваме - като завърши подмяната на мрежата в средата на следващата година ли?
- Не, ще има нови услуги още през настоящата година.

За да предложите нещо, базирано на 4G, ви трябват и честоти, а подходящите са заети от военните.
- Да. Но на първо място цените за честотния спектър са сравнително високи в България.

В момента тече процедура за намаляването им.

- Има дискусии за намаляване на тези тарифи. И сте прави, че са необходими нови честоти за LTE. Могат да се използват и наличните в момента, но проблемът там е в оптимизацията, която е по-трудна спрямо тези в по-ниските честоти (тези, които са заети от военните). Трябва да видим какво ще направи правителството с цените за радиоспектъра. Ако ги намалят, може да има и по-голямо търсене и съответно нови търгове за честоти. Което пък ще даде възможност да се освободят лентите, използвани от военните, защото това е свързано с подмяна на техника там. Подобна е ситуацията и в Индия, където се използва остаряла руска военна техника. С подмяната й ще се освободи и честотният спектър.

Искате да кажете, че с пари от търгове за честотите, които в момента са свободни може да бъде финансирана покупката на нова военна комуникационна техника?

- Това е далеч от моята област. Не мога да коментирам бюджетните процеси, които предприема или планира правителството. Задавали сме на КРС въпроса за освобождаването на тези честоти и нямаме отговор, но не мисля, че това е тема, която зависи само от регулатора.

Колко са финансовите санкции за "Глобул", наложени от КРС, за 2013 г.?

- Не зная числото наизуст, но зная, че основната част от тях се обжалват в съда.

Не се срещате само с регулатора. Наскоро имахте среща с вицепремиера Даниела Бобева. Тя е поискала предложения за облекчаване на бизнес средата. Вие какво предложихте?

- Първо, искам да отбележа, че съм впечатлен от вицепремиера. Тя показа доста компетентност по темата, а отговорностите й включват доста важни области. Говорихме най-вече за предвидимостта на регулациите. На един строго регулиран пазар, какъвто е нашият, е нужна предвидимост. Тя е по-важна от отделните регулации, защото ако има ясна стратегия, ние по-лесно може да приемем промените и адекватно да планираме. Говорихме например за посекундното отчитане на разговорите. Подобни решения според българското законодателство трябва да се взимат след пазарен анализ. Отделно - аз не смятам, че такава промяна е най-добрият вариант за българския пазар, защото трябва да бъде поставена в контекста на инвестициите и трябва да се държи сметка как това ще се отрази на крайните цени за разговори.

Вицепремиерът ни попита и за нашето мнение за европейските регулации и ние предоставихме позицията си.
Каква е тя?

- Трябва да има европейски регулации, но според мен нещата с последния пакет предложения на Нели Крус станаха много крайни, при това основното предизвикателство е към локалните оператори. Затова и след представянето на мерките те не бяха приети с възторг. Защото пакетът не насърчава сектора. Той се състои от оператори, потребители и регулатори, а в случая се обръща внимание само на потребителите.

Защо според вас този пакет беше отложен?

- Защото, на първо място, не беше напълно изпипан и описан, а на второ място – Нели Крус стигна до крайности с него.

Мислите ли, че след евроизборите някой отново ще опита да го прокара?

- Да, сигурен съм. Тогава се надявам, че ще се обърне внимание на сигналите, които показва например българското правителство. Смятам, че ЕС трябва да се съобрази с подобни мнения.

Как виждате сектора в Европа през следващите десет години?

- Ако мога да предвидя това, ще започна да се занимавам с инвестиционно банкиране. В Норвегия например има големи познания в петролната индустрия. Там се правят планове и се развиват стратегии за пет, десет, двадесет и повече години напред. Когато се пуска петролна платформа в Северно море, се правят проучвания за години напред. В телеком сектора планираме нещата в рамките на една, пет, до десет седмици. Как ще се развие телеком секторът след десет години? Това е много трудно да се предскаже, но мисля, че ще видим понижение на роуминга, дори изчезването му. За да се случи това обаче, трябва качеството на услугите на операторите да бъде сходно. Със сигурност ще продължи ръстът в трафика на данни. За това обаче трябва да се подобри и качеството на мрежите, да се разширява техният капацитет. Тук опираме до една точка в регулациите, която ЕС не отчита – колкото повече се увеличава трафика на данни, толкова трябва да се увеличи и възможността на операторите да инвестират в подобряване на инфраструктурата. Ние виждаме, че скоро време смартфонът ще комбинира в себе си още повече вещи от ежедневието – ключовете от къщата и колата, портфейла и кредитните карти и много други. След десет години може да не държите нищо друго в джоба си освен смартфона.

Говорейки за мобилния пренос на данни - колко голям е този трафик през мрежата на "Глобул"? Какъв процент е от трафика и каква част от приходите ви дава?

- Когато влязохме в "Глобул", един от първите проекти ни беше да увеличим капацитета за трансфер, защото беше твърде нисък. В момента преносът на данни е по-бърз отпреди. През последните пет-шест месеца процентът на мобилен интернет се увеличава с бързи и стабилни темпове Трябва да се отбележи, че преносът на данни има различни форми – нека го наречем през големи и през малки екрани. Малките екрани например са смартфоните. Това, което наблюдаваме в момента, е, че целият трафик на мобилен интернет в България е доста под средните стойности за Европа, но расте. Мисля, че може да очакваме промяна след 2015-2016 г.

Какъв процент от приходите идват от пренос на данни?
- Не мога да ви кажа точно в момента.
 
Със сигурност едва ли е висок. Кога това ще се промени и каква е целта ви в тази посока?

- Преносът на данни ще расте заедно с развитието на пазара в страната. Осезаема промяна ще има, когато проникването на смартофни се увеличи. В момента в България то е едно от най-ниските в Европа – около 15-16%, докато в някои страни в западната част на континента то достига 90-95%. Когато цифрите и тук нараснат, ще има и по-голям ръст на преноса на данни. Затова и подменяме напълно мрежата в момента. Подготвяме се.

Да се върнем на последния ви проект. Какво става с ребрандирането на "Глобул"? Колко ще струва?

- Все още не знаем. Да, ще ребрандираме "Глобул", казах го още през есента. Все още не е насрочена конкретна дата, защото новото име трябва да отговаря и да се асоциира с качеството на услугите, които предлага марката Telenor. Подмяната на оборудването е част от проекта за ребрандирането, но ще предложим и нови услуги. Когато видите логото на Telenor в България, тогава ще сте сигурни, че то ще отговаря на висококачествено обслужване и услуги. Защото нашата стратегия е двустранна – от една страна, искаме клиентите да ни обичат. Знаем, че е много трудно да накараш някого да те обича. И от друга - искаме да предлагаме интернет за всички. Което означава да предоставяме мобилен пренос на данни по съвсем различен начин. Това са и причините да подменим изцяло мрежата.
 
Преди смяната на марката ще трябва да оптимизирате търговската си мрежа – тази на "Глобул" и на "Германос". Този процес вече започва.

- Да, логично от финансова гледна точка е първо да оптимизираме мрежата си, а след това да ребрандираме магазините. Двата процеса ще са тясно свързани. Това, което правим, е да оптимизираме присъствието на нашите обекти. Не е икономически обосновано да имаме два обекта един до друг. Осъзнаваме, че има големи очаквания към бранда Telenor в България и ние трябва да отговорим на тях, преди да преименуваме компанията. Това означава, че ние трябва да се подготвим за ребрандирането – да променим начина, по който предоставяме услуги, по който обслужваме клиенти, а не само качеството на нашата мрежа. Защото не искам да твърдя правилно или неправилно са вършени нещата доскоро. Но те са вършени различно. И промяната им е предизвикателство.

Наскоро излязоха годишните отчети на "Глобул" и двата му конкурента. Какви са впечатленията ви от конкуренцията в България?

- Първо и най-важно - пазарът тук е силно конкурентен. Второ – въпреки че е най-добре да съсредоточа отговора си върху нашата компания вместо към останалите, трябва да кажа, че те са силни и добри конкуренти. В момента сме три оператора, като чух и слухове, че ще има четвърти през лятото. Той със сигурност ще срещне доста трудности предвид силата на съществуващите три телекома. За размера на българския пазар бих казал, че три оператора е правилният избор във всяко отношение.

Практически живеете тук вече месеци. Какво е усещането ви за България?

- Преди няколко седмици един познат, също чужденец, ми каза, че плачеш два пъти, когато чуеш за България. Първият път - когато дойде един човек и ти каже, че трябва да заживееш там. Вторият път е, когато вече си прекарал известно време в страната и същият човек ти каже, че ще трябва да напуснеш България. Започнах да го разбирам. Може и да не сте забелязали, но доста норвежци идват тук всяка година, особено по Черноморието. Даже доста от тях си купуват апартаменти тук. Вашата страната си има всичко – планини за каране на ски, морско крайбрежие за лятото, превъзходна храна, много ресторанти. За мен България расте все повече и наистина й се наслаждавам. Но това със сигурност се дължи на самите хора тук. Затова заедно трябва да имаме единна цел - да върнем българите, които напуснаха държавата през последните години. Това би подсилило икономическия растеж.
 
Това звучи като учтивата версия на всеки чужденец, особено ако погледнем отблизо политическата ситуация.
- Стига, това съм го чувал прекалено много пъти. Много от моите служители казват, че "политическата ситуация тук е нестабилна" или "няма да извлечем добри финансови резултати от тук". Моят отговор е следният: ако искате може да отидем заедно в Северна Индия, в отдалечените провинции, или пък в Пакистан. Мислите ли че там няма проблеми? Трябва да се отбележи, че България премина през икономическата и дългова криза в света и Европа с минимална външна подкрепа. Много от държавите получиха голяма подкрепа от ЕС. Но вие все още имате икономически растеж, така че явно правите доста неща правилно. Мисля, че може да свършите много неща, ако се възползвате от всички възможности, които се откриват. Трябва да сте горди от своята страна.

Източник: http://www.capital.bg
*Снимка: Капитал