Има медии, които никога няма да загинат, докато в България се правят избори през няколко месеца. Има и партии, които винаги ще печелят изборите при такива медии.

Държавата обаче не обича всички средства за масова информация, а само някои, при това все повече. Доказателства могат да се намерят в различни посоки, но най-"доказателна" е грижата на политическата власт, която за извънредните избори на 5 октомври осигури 5 млн. лв. допълнително. Тези пари няма да отидат за пострадалите от наводненията, нито за увредените от политиката съграждани, а за... "по-сериозна разяснителна кампания и увеличени средства за медийните пакети за партиите без субсидии".

Така обясниха от Централната избирателна комисия, като добавиха, че са увеличени и парите за членовете на секционните и районните избирателни комисии. С други думи, предстоящият вот ще струва на хазната 26 млн. лв., или с 5 млн. лв. повече, защото възнаграждението за членовете на избирателните комисии ще е с 15-20 лв. по-високо заради прекалената им натовареност.

Приемаме това за допустимо и логично, но на другия полюс е ситуацията с наедрелите средства за партиите, които не получават финансова подкрепа от държавата. Генерално погледнато, раздаването на милиони левове от хазната е подобаващо облечено "в името на демокрацията и свободното слово".

Само че в крайна сметка от тях ще се облажат такива като Илиана Раева например, чиято трудно запомняща се "партийна формация" наистина има нужда от кампания - първо разпознавателна, а след това разяснителна, както и всякакви граждани, неуспели да надхитрят държавната машина по друг начин и да й измъкнат някой лев. Дето се вика, всяка съвкупност от повече от двама българи може да претендира да изхарчи едни средства за разяснение на политическите си възгледи.

Нещата обаче "в името на демокрацията" далеч не са толкова хуманни. Парите ще бъдат прахосани, както много други досега, и ще отидат пак при медиите, при които отиват по принцип.

Някой мастит пиар специалист отново ще посъветва всевъзможните, а и невъзможните формации да си купят присъствие в национална медия, за предпочитане телевизия.

И понеже там цените за рекламното време са сериозни, всевъзможните и невъзможните кандидат-политици няма да имат никакво време да се самоафишират, камо ли да ни направят съпричастни към мъгливите си виждания.

За да не бъде обвинявана и подозирана в пристрастия, държавата, която продължава да държи лидерската позиция на най-голмия рекламодател в отечеството, замазва щедростта си като проява на добронамереност към малките играчи.

Но на практика парите си отиват право в отбраните медии, същите, които и досега са се изхранвали щедро покрай изборната софра. Само дето схемата придобива по-демократични и законни форми. Иначе от апетитната им закръгленост пак ще се възползват старите и опитни играчи на медийния фронт, обслужвали и обгрижвали всякакви партийни атрибути.

Правителството, макар и само служебно, правилно е преценило, че тезите на Бойко Борисов нямат нужда от допълнително разясняване. Всички знаем колко е силен и категоричен.

Все едно като легне във фитнеса на лежанката и вдигне 140 кг, някой да не усети стаената в него натрупана политическа мощ. Няма нужда от разяснение следният цитат на Б. Борисов: "Те (социалистите) дори не са се събличали да играят физическо, пък направили клипове за спортна тематика (за евровота)... сега остава да ни сложат как се боцкаме със Станишев... със саби".

Бившият премиер има дарба и да надниква в бъдещето, като предупреждава по време на кампания "Сутринта на 25 май ще кълве само на Мая Манолова..." или пък "Видяхме, че като ме няма, вали дъжд - идвам и спира". От никакви разяснения няма нужда и следното изказване: "Експерт Орешарски направил първа заварка на "Южен поток" и... тръбите ги няма. Аз досега да го бях подписал и да го бях построил".

Безспорно ГЕРБ за тази кампания ще наблегнат на немедийна комуникация -може би пак ще се целят предимно във фейсбук, но не само. В Бургас партията е решила вместо да дава пари за глупости, да даде 120 хил. лв. за фар. Материалите вече били закупени, а художникът, който ще прави проекта, щял да работи про боно. Едва ли обаче ще се разминем с хиляди снимки на ББ с деца, баби, майки, по площади, недостроени от кабинета "Орешарски" обекти... То е ясно, че шефът на предизборния му щаб - Цветан Цветанов, този път ще го играе задкулисно и няма да се изявява като преди. Така че основната медийна персона отново ще е Борисов.

Сигурно е също така, че няма да го видим как пече кебапчета, след като опонентът му Николай Бареков се прочу с тази си роля в предишната изборна надпревара. Десетки медии разпространиха кадрите как бившият журналист и настоящ лидер на "България без цензура" върти скарата със скъп часовник на ръката. Предрешен с розово боне и бяла престилка, новият политик, който с чувство за хумор твърди, че сам си плаща политическите масрафи, разяснявал на избирателите за престъпленията на Станишев и съпругата му и разни други евровъпроси. Такава политика няма нужда от разясняване. Както и кампанията на Реформаторския блок, която привлече известни артисти и направи на пръв поглед оригинален клип, посветен на изборната активност. Той значително наподобяваше видео на Стивън Спилбърг от 2008-а, но режисьор и пиар на родната творба бе протестърът Найо Тицин.

Волен Сидеров се издъни предишния път, като пусна платена публикация - кадър как получава орден "Звезда отечества" от руския парламент, а "Господари на ефира" показаха, че "отличието" се продавало онлайн... С ордена или не, сега "Атака" обикаля от град на град и от село на село страната, така че на нея телевизиите не са й нужни - тя лично ще каже на всеки каквото трябва.

Колкото до ДПС, там механизмът е отработен и действа безотказно, а БСП от близо година е заложила на смешките и закачките и по всичко личи, че така и ще продължи. Все пак ще е любопитно дали вече като лидер на червената партия Михаил Миков ще се поти по-малко пред камерите от предшественика му Станишев.

Кой каквото ще да си говори, тези избори ще са интересни. Все пак за партийците са отишли около 50 млн. лева. Размерът на "помощта" се изчислява на основата на получените гласове на последните парламентарни избори, като Законът за държавния бюджет определя всяка година "цената" на един подаден глас. За 2013-а тя е 12 лева.

Следователно ГЕРБ са взели 20 143 692 лв., БСП - 8 977 764 лв., ДПС - 7 326 252 лв., "Атака" - 4 748 796 лв., Синята коалиция - 3 427 944 лв., РЗС - 2 094 984 лева. Законът за политическите партии предвижда субсидии и за тези формации, като въпреки че не са влезли в Народното събрание, са събрали над 1% от гласовете.

Това са Лидер, постигнал 3.26% и ги "осребрил" срещу 1 653 540 лв., и НДСВ с 3.01% и съответно 1 529 640 лева. Според експерти много е вероятно на предсрочните избори на 5 октомври повече партии да минат бариерата от 1%, затова може би е редно отсега да се помисли за вдигане на прага до 2 или 3 процента. Но това е друга тема.

По-любопитното сега е как ще се разпределят 50-те милиона и колко от тях ще отидат в правилните медии. Сред тях са и държавните БНТ и БНР, които не би трябвало да захлебват от подобни каузи, защото те също получават държавни субсидии, а освен това имат право да си докарват пари и от рекламни приходи. Адмирирайки плащането на политически кампании в БНР и БНТ, държавата на практика прехвърля пари от една сметка в друга.

Изборите, както винаги у нас, ще са силно изгодни и за попфолк певиците и тези от старата т. нар. естрада. Повечето партии отсега наддавали коя певица да привлекат да им пее на предизборните концерти. Най-голяма била битката за Лили Иванова, която искала 100 хил. лв. за няколко песни и била склонна да агитира за БСП и ГЕРБ.

Предпочитанията й сигурно не са случайни - активистите и на социалистите, и на "герберите" изглеждат като израснали с нейните песни. Любимата певица на Бойко Борисов - Ивана, също щяла да го съпортва.

За ГЕРБ ще дадат "глас" и "Комиците", които на предишните избори заработили по неофициални данни над 200 хил. лева. Сега обаче тарифата им била по-висока. Каквато и да е тя, все ми се струва, че те биха вървели най-добре с БСП-то, но това си е мое мнение.

След като на миналата предизборна кампания не разбрахме нищо от политическите, икономическите и всякакви други възгледи на кандидатите, защото предпочетоха да слязат долу при народа, вместо да му говорят от телевизора, защо и този път да не останат на площадите. Но така любимите медии ще изядат дървото и партиите няма да допуснат това "недоразумение", което може да им се върне като бумеранг.

Властта не пропусна да одобри навреме тарифата, по която партиите, коалициите и инициативните комитети ще заплащат предизборните предавания по БНТ и БНР и техните регионални центрове в кампанията за изборите за народни представители на 5 октомври.

Изискването на Изборния кодекс е приемането й да стане не по-късно от 40 дни преди вота. Целта на акта е да се гарантира равнопоставено участие на кандидатите за депутати в предизборната надпревара, чрез програмите на обществените медии, но кой знае защо, това у нас никога не се получава.

Тарифата е изготвена в съответствие с предложенията на ръководствата на БНТ и БНР и в крайна сметка разходите на БНР и БНТ за изборите ще са съответно 200 хил. и 502 хил. лв., а на БТА - 50 хил. лв., според приетата от служебното правителство план-сметка.

На сайта на Министерския съвет обаче не са посочени точните цени за клипове, диспути, анкети, интервюта... Няма такова "уточнение" и на сайта на държавната телевизия, където още скромно "виси" тарифата за Евроизбори 2014.

 Още по темата четете в новия брой на вестник Банкеръ

Източник: http://www.banker.bg/