Елевизионната индустрия се промени много през последните няколко години. Тя се разрасна не само в посока предавания, сезони и нишови канали, но и към други медийни платформи като интернет. Броят на зрителите онлайн и чрез мобилния телефон все повече расте, но в близките няколко години това едва ли ще доведе до значителен отлив от традиционната телевизия. Телевизорът все още е най-достъпното средство за забавление и информация. Конкуренцията в интернет е много по-голяма, но за основните тв канали допълнително предимство е ексклузивното качествено съдържание, което предлагат, както и силата на бранда. Все пак и каналите и телеком операторите не се отказват да развиват така наречените услуги по заявка (видео при поискване например) и предлагат на потребителите достъпно само онлайн съдържание.

Мащабно изследване на Discovery Networks и The Future Foundation, проведено през 2012 г. на 10 пазара в Централна и Източна Европа, Близкия изток и Африка (CEEMEA), сред които България, Чехия, Унгария, Полша, Румъния, Русия, Южна Африка, Турция, Украйна и Обединените арабски емирства, отчита, че 5% от зрителите на тези пазари използват услугата "видео при поискване".

Проверка на сайта на Съвета за електронни медии (СЕМ) показва, че регулаторът е регистрирал 16 компании, предоставящи услуги по заявка, каквито са Video-on-demand* (съкратено VOD) или видео при поискване Pаy Per View** (съкратено PPV или плащане за гледане). Законът задължава медийните надзорници да поддържат списък на сайта си с компаниите, предлагащи услуги по заявка, и съответно задължава доставчиците на услугата задължително да уведомят СЕМ, че са на пазара. Сред заявилите намерение да предоставят услуги по заявка има две чуждестранни компании, фондация, както и търговски дружества: bTV Media Group (чрез Voyo), Vivacom, M Tel, HBO, "Нетера", СКАТ ТВ и др. В рамките на половин година медийните надзорници са пререгистрирали голяма част от компаниите и са вписали няколко нови, което е знак за интерес от предоставянето на услугата, която се очаква в бъдеще да отчита по-голяма популярност.

До момент не са констатирани случаи на предлагани услуги по заявка в нарушение на закона. В него все пак е предвидено, че на компания, която без уведомление предоставя медийни услуги по заявка, се налага санкция в размер от 2000 до 5000 лв. При повторно нарушение глобата нараства двойно. От медийния регулатор уточниха, че с развитието на този сектор у нас предстои  и изработването на механизми за по-строг контрол.

Експертите на медийния регулатор коментираха, че услугите по заявка имат широко приложение както в Европа, така и в останалата част от света и е въпрос на време това да стане и у нас . "В рамките на България се очаква пазарът на този тип услуги да продължи да се развива. Предвид политиката на насърчаване на европейска продукция, която ЕС следва, е вероятно в бъдеще да се наблюдава увеличаване на процентното съдържание на европейски произведения в каталога на доставчиците на нелинейни услуги", обясниха от СЕМ.

Пазар с бъдеще

Интернет базираните on-demand платформи са тези, които определят бъдещето на гледането на съдържание. "Всеки производител на съдържание ще трябва да намери платформа (собствена или друга), в която да предлага своето съдържание на зрителите, достъпно в удобно за тях време на всякакъв вид екран", коментираха пред "Капитал" от HBO - България. Според мениджмънта на медията има няколко фактора, които потвърждават, че услугите on-demand ще бележат възход. Все по-голямото навлизане на интернет в домакинствата у нас; увеличаването на скоростите, особено на мобилния интернет; бумът в продажбите на смарт устройства - таблети, телевизори и телефони.

Според HBO - България, pay-per-view моделът не успя да се наложи. "Не вярваме това да се случи и в бъдеще. Плащане за едно-единствено събитие при цялото разнообразие на платформи и съдържание, което е около нас, описва един не особено практичен бизнес модел", казаха от компанията. В тази посока са разсъжденията и на други играчи на пазара, но очевидно секторът все още не е отписал напълно този модел.

Мениджърът телевизионно съдържание в "Булсатком" Младенка Джалова обаче обръща внимание, че "докато процъфтяват торентите, в България няма как да се развиват масово платени услуги по поръчка". По думите на Джалова пазарът в България е прекалено малък, сегментиран и доста пренаситен със съдържание, а инвестицията в добавените услуги като Video On Demand и Pay Per View, от една страна, като инфраструктура, а от друга, като техника и нелинейни права никак не е малка. Въпреки това "Булсатком" инвестира в иновации и модерни технологии. До няколко месеца сателитният оператор ще пусне IPTV услуга (базирана на интернет телевизия), която е съпътствана от допълнителни предложения, някои от които именно Video On Demand и Pay Per View.

От "Mтел" също посочват като проблем пред налагането на услугите свободното незаконно сваляне на видео. "Въпреки по-доброто SD и HD качество, професионалните субтитри и интерактивните функции, които "Мтел" предлага на клиентите си, хората все още имат навика да гледат безплатно съдържание от торенти", коментираха от "Мтел". Това е и причината телеком операторът постоянно да прави промоционални кампании и да предоставя по-ниски цени, така че след като направят сравнение между VoD съдържанието и незаконно сваленото, потребителите да се убедят в предимствата на услугата по заявка. "Най-лесният начин за клиентите на "Мтел" е да разгледат и тестват услугата чрез безплатния ни пакет "Mtel видеоклуб Старт", който е автоматично активиран и предлага около 30 заглавия", казаха от "Мтел". Месечната такса за "Мтел видеоклуб" е 9.90, а за "Мтел видеотека" цените са от 0.99 до 8.99 за филмите с HD качество.

Според Младенка Джалова от "Булсатком" средата може да се промени, но за това трябва да положат усилия всички (оператори, медии, държавата и потребители). "Няма да е достатъчно, ако само ние, операторите, направим усилие да променим правилата и нагласите. Свалянето на незаконно съдържание нанася големи вреди на пазара и тази практика трябва да бъде ограничавана", категорична е Джалова.

Посоката

Според HBO VоD услугата ще се развива в няколко посоки:  увеличаване на броя на платформите и най-вече повишаване на качеството на съдържанието, достъпно чрез интернет на смарт устройства. Това важи както по отношение на техническите параметри, така и по отношение на удобството за потребителите (персонализиране на съдържанието и интеграция със социалните мрежи).

От HBO - България, са убедени, че пазарът се намира в етап, в който от една "модна" тенденция – каквато бе предлагането на On-demand, отдавна не е "новаторство", особено за големите медийни групи. "Тези, които оцелеят и имат осезаемо присъствие, както и пазарен дял, са играчите, които могат да предложат постоянно високо ниво на предлаганото съдържание, т.е. разнообразие от нови филми и формати.

Опитът на НВО с услугата HBO GO за по-малко от година показва добри резултати. От компанията очакват повишаване на резултатите след по-малко от месец, когато е премиерата на новия сезон на сериала Game of Thrones – на 7 април. "Според нас се задава нещо като "перфектната буря", и то в позитивен смисъл. В едно се обединяват бърз и достъпен навсякъде интернет на все по-приемлива цена + смарт устройства + качествена интернет базирана on-demand платформа. Именно това е бъдещето и комбинацията между най-добрите в тези три бизнеса. Това ще промени гледането на съдържание в следващите няколко години", твърдят от НВО - България.

Уеб базираните услуги за видео по поискване могат да помогнат на традиционните медии. Част от онлайн потребителите могат да започнат да следят новото си любимо шоу, което са открили в интернет, по телевизията, без да чакат да бъде качено онлайн. Ако някои сайтове на видео по поискване започнат да изискват заплащане за услугите си, това също може да прехвърли аудитория към традиционните тв канали.

От близо две години bTV развива и налага платформата за допълнително онлайн съдържание Voyo. Месечната такса за нея е 3.30 лв., срещу което абонатът получава достъп до над двеста филми и сериали, както и спортно съдържание. От медията коментират, че оn-demand гледането ще има допълваща функция още доста години, но очакванията са да се увеличава с всяка изминала година. "На практика общият ефект ще е разширено общо гледане на съдържание", казаха от bTV.

Главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" Дидие Щосел преди седмици обясни пред "Капитал", че ще развиват Vbox7.com като платформа за video on demand (видео при поискване), което означава, че ще променят и имиджа и начина, по който функционира сайтът. Като първа стъпка обаче "Нова броудкастинг груп" трябва да декларира пред СЕМ, че възнамерява да предлага услугата.

Пазарните стратегии на операторите са все повече в посока на бързо увеличаване на процента на хората, ползващи умни телефони и устройства. В този смисъл наличието на VoD услуги, които изискват свързано устройство и добро и високо качество на връзката, са силен двигател за изпълнение на стратегията на операторите. "Все по-често ще виждаме партньорства между доставчици на VoD услуги и оператори, която е добра бизнес симбиоза", коментираха от bTV.

Очаква се в близко бъдеще повечетo Smart телевизори да предлагат своя VoD платформа, които ще бъдат още един конкурент за операторите, от което за радост ще спечелят зрителите.

*Video on Demand (VoD )  - видео по поръчка. VoD технологията позволява на потребителите да си купуват филми, предавания и дори музика от предварително съставен от доставчика каталог.

**Pay-per-view (PPV) - плати, за да гледаш. PPV е услуга, чрез която зрителите могат да гледат платени телевизионни предавания, които не са включени в основния абонаментен пакет от програми, предоставяни от доставчика (кабелен или сателитен оператор, телеком).

Източник: http://www.capital.bg