Българските телевизионни продуценти все по-активно обмислят как да реализират своите шоу програми, сериали и риалитита в чужбина заради драстичното свиване на приходите в българските телевизии. 

Кризата вече е ударила сериозно бранша и най-големите играчи са принудени да търсят печалби зад граница. Родният пазар вече е много свит, пренаситен е и е с лоши перспективи. 

Като изход някои от големите играчи дори замислятда създадат собствена телевизия. "168 часа" научи, че наши продуценти вече са водили преговори със сръбски, турски, румънски и италиански телевизии за съвместни проекти. 

Според неофициална информация става въпрос за шоу програми и сериали. Спрягат се имената на Иван и Андрей, Любо Нейков и Нико Тупарев. Всеки е на различно ниво в преговорите с чуждите телевизии. Заради по-различните условия за продуциране в чужбина самите разговори вървят и по-бавно. 

Преговорите текат с пълна сила

За да станат реалност проектите там, е необходимо продуцентите сами да финансират кампанията, а след това да разработят и печеливша рекламна стратегия. Нашите продуценти обаче не са толкова добре запознати с пазарите зад граница, дори и в балканските страни, което може да наложи да наемат консултанти. Това допълнително ще оскъпи проектите. 

Друга форма на работа с чужди компании и телевизии е сключването на договори за авторски права. По този начин се реализират сериали и се отдават техника и ноу-хау от българските фирми. Това обаче е по-сложен процес, който изисква повече време и гъвкавост в отношенията и продуктите. 

Така новите реалности налагат и нови действия. Със сигурност кризата ще извади от играта някои от сега действащите български продуценти. Други ще продължат да работят. Промени обаче ще има. Те ще се случат съвсем скоро и ще дадат нов облик на бранша. 

Под сурдинка вече се говори, че някои от продуцентите смятат да си направят и собствена телевизия, която да се разпространява по кабел и сателит. Програмата щяла да бъде изцяло развлекателна, което би трябвало да привлече много реклами. Проблем обаче остава скъпата реализация на подобно начинание. 

Трябват някакви си 40 млн. евро

Сумата, която трябва да се инвестира, е поне 40 млн. евро. Освен това трябва да се осигурят и ресурси за покриване на разходите през първата година, която със сигурност ще е на загуба. В момента родните тв продуценти дори и заедно не могат да осигурят тези пари. 

Възможно е да се вземе голям банков заем, но този вариант не е приемлив заради високия риск и залог.  Пуснати са в ход всички видове контакти, за да се открие инвеститор, който да осигури средствата, а след това да даде възможност за реализация на новите проекти. Този вариант обаче все още е на ниво предварителни разговори и няма реални стъпки в неговото осъществяване. 

Ясно е, че тв продуцентите ще търсят всякакви начини, за да оцелеят в трудните години.Един от печелившите бизнеси в последно време бе доста засегнат от икономическото статукво у нас. До скоро тв продуцентите изкарваха добри пари за българските стандарти и се радваха на прилични приходи от договорите с разлчините телевизии. 

Картината обаче се промени динамично само за година и половина. Пазарът на този тип дейност се сви значително в България. 

 

http://www.sbj-bg.eu