Освен да си провериш пощата в Yahoo, можеш да прочетеш новините и дори да гледаш интервюта. Гигантът си осигури лицето на 56-годишната Кейти Курик, която е истинска телевизионна знаменитост отвъд океана. Работила е за три големи американски канала - NBC, CBS, а успоредно с работата си за Yahoo остава и водеща на своето шоу по ABC News.

И у нас все повече интернет страници предлагат добавено съдържание под формата на видео и собствени предавания, както и т.нар. стрийминг - предаване на живо от горещи събития. В сайта на вестник "Труд" www.trud.bg също може да се гледат видеоновини.

Макар и трудно, и бавно част от сайтовете се превръщат в своеобразна телевизия в мрежата. Това е различен процес спрямо "класиката" като Би Ти Ви, Нова тв, БНТ и ТВ7, които пускат в сайтовете си продукция, която вече е минала и в ефира или пък е произведена специално за онлайн гледане.

Все още обаче новата тенденция не е масова практика, защото производството на видеосъдържание е скъпо, а и са необходими техника, студио и добри кадри.
Има и още една причина. За да пуснем едно видео в sportal.bg, трябва да го обработим и това ни забавя, докато информацията за гола в някой мач за запалянковците идва веднага, на секундата, обяснява Стилиян Шишков, изпълнителен директор на Sportal Media Group (под чиято шапка се намират над 20 сайта, сред които sportal.bg и hotnews.bg).

По думите му не е ясно кой от читателите на сайта влиза, за да гледа видео, и кой само да чете, но за 30 дни в страницата са отчетени 3 млн. уникални посетители. От групата планират да разширят преките си излъчвания, както и да предлагат повече видео за баскетбол, волейбол и тенис. Екипът на Sportal прави няколко предавания - за агитките и за "Формула 1". Медийната група има и лиценз за излъчване по кабел и сателит и каналът със същото име може да се гледа при някои от доставчиците.

Предавания излъчват и сайтовете в групата на LiveMedia. На livenews.bg например два пъти седмично може да се гледа "Политическо студио", където водещите коментират и по-малко политически теми, като например "за" и "против" гей браковете. От екипа са решили с официалното начало на предизборната кампания за евровота "Политическо студио" да стане и всекидневно. На същия адрес до Нова година вървеше и "В епицентъра" със Светла Петрова, която преди това правеше "Сеизмограф" по Би Ти Ви. Реклама за предаването още стои в livenews.bg, но пред "Труд" Светла Петрова обясни, че вече е приключила с работата си там. И скоро пак ще се появи в тв ефира. "Начесах си крастата - говорех, с когото исках и колкото искам - без ограничение във времето, каквото има в тв каналите", обясни Петрова. По думите интернет телевизията е бъдещето, макар и у нас то да се случва по-бавно.

Наесен ще пуснем и икономическо предаване, а в момента променяме и предаването за младите родители - то ще стартира пак след месец, каза главният редактор на онлайн групата LiveMedia Веселин Мишев. Продукцията ще се излъчва на отделен сайт, посветен изцяло на тези вълнения. В livesport.bg има спортни предавания, а вчера можеше да се гледа и мачът на Григор Димитров срещу испанеца Давид Ферер.
Собствено предаване имаше и стилист Кръстю Капанов по агенция Bgnes, но засега то също не се излъчва.

В sofialive.bg пък имат само звуково шоу - "180 минути с Насо Русков", което може да се свали на личния компютър и там да се изслуша. "Нямаме намерение да го превръщаме във видеопродукция, защото обичаме чара на радиото, но винаги съществува възможността да се снима подкаст с някой по-специален гост", обясни главният редактор на сайта Ради Георгиев.

Защо го правят?

Традиционните медии са все още са доста силни, но и все повече българи ползват интернет. Според последното официално проучване на пазара това са 48% от хората над 16 г. (данни на MediaScope Europe за 2012 г.), но вероятно вече са се увеличили.

"Според проучванията ни се увеличава и времето, което потребителите прекарват онлайн всеки ден. Около 30% от интернет аудиторията е там поне по 5 часа и повече", обяснява Иван Иванов от рекламната агенция "Сайбърмарк". По негови данни почти 85% от потребителите ползват интернет точно за гледане на видео в различни сайтове, още повече че скоростта е достатъчно добра за това.

Най-важното предимство на сайтовете телевизии и на тези, които предлагат видеосъдържание, е, че можеш да гледаш точно това, което искаш и когато искаш. Потребителят не е вързан вкъщи пред телевизора, а може да следи продукцията даже докато чака в задръстване, добавя Иванов.

Това е удобно и за рекламодателите. Защото клиповете им може да бъдат излъчвани и в интернет като заставки преди старта на даден видеофайл.
Подобен интегриран подход увеличава аудиторията, като разширява обхвата на търговското послание - голяма част от интернет аудиторията не търси информация, или поне не първо, в телевизията, добавя Ирина Цекова, фрилансер в областта на дигиталната реклама.

Какво ново?

За да се борят за все по-ограничените рекламни бюджети, сайтовете търсят допълнителни решения, за да могат да се издържат. По думите на Цекова напоследък все повече се залага на присъствието на дадена марка и в социалните медии - освен въздесъщия Facebook, още и в Google, Twitter, Instagram и LinkedIn. Още повече че според данните на агенция "Пиеро 97" именно в Google и Facebook са отишли около половината приходи от реклама в интернет за България през миналата година (над 22 млн. лева).

Както навсякъде и в рекламата в интернет има "мода". Това е т.нар. Real time bidding (RTB) - продажбата на реклама онлайн се извършва в реално време на принципа на наддаването (метод, доста сходен с този на финансовите пазари). И потребителите виждат рекламата на този, който е спечелил в наддаването.

Информация: http://www.trud.bg/