Новият собственик на "Глобул" – норвежкият телеком Telenor, обяви, че българският мобилен оператор се представя по-добре от очакваното. Скандинавската компания представи финансовите си резултати за първото тримесечие и няколко пъти ръководството й подчерта, че българското й звено допринася за растежа на приходите и печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA).

"Глобул" се представя добре, даже по-добре от очакваното. През второто тримесечие започнахме планираната подмяна на мрежата, която обявихме в края на миналата година. За момента няма никакви неприятни и неочаквани изненади", коментира Йон Фредрик Баксас, изпълнителен директор и президент на Telenor, на въпрос на "Капитал Daily" дали компанията майка е доволна от представянето на българското й звено.
 
Силните скандинавци
 
Telenor отчита ръст на приходите от 1.5% до 26.5 млрд. норвежки крони (3.2 млрд. евро) през първото тримесечие спрямо същия период предходната година. Скандинавската компания обяви и ръст на EBITDA от 5% до 9.3 млрд. крони (1.3 млрд. евро). От телекома обявиха "солидно начало на годината", като цялата група отчита 6 млн. нови абонати – най-големия ръст на клиентите през последните две години. Това се дължи най-вече на привлечените потребители в Индия, Бангладеш и Пакистан. За сметка на това "Глобул" допринася повече във финансовите резултати, където той има по-значими заслуги към Telenor.

"Операциите на "Глобул" в момента помагат да компенсираме разходите, които Telenor прави в Мианмар", коментира Баксас на въпрос, свързан с разходите за навлизане в азиатската държава.

"Българският мобилен оператор допринесе с 485 млн. крони (115.2 млн. лв.) за ръста на брутната печалба на компанията, както и с 238 млн. крони (56.5 млн. лв.) за ръста на EBITDA", посочва Ричард Олав Аа, главен финансов директор на Telenor. Така "Глобул" заедно с бангладешкия мобилен оператор Grameenphone допринасят най-много за ръста на норвежкия телеком.
 
По-малко приходи, но повече печалба
 
През първите три месеца на годината "Глобул" отчита 7.3% спад на приходите до 147.2 млн. лв., спрямо същия период на предходната година. От оператора обявиха в прессъобщение, че това се дължи на по-ниските продажби на мобилни телефони през първите три месеца на 2014 г., както и на намаляване на цените за терминиране на разговорите (цени на едро) от страна на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).

Регулаторът направи поредно планово понижение на стойността на разговорите на едро, което влезе в сила от 1 януари. От "Глобул" коментират, че спадът на приходите от разговори е 3.1% и ако не се отчете промяната на цените на терминиране на КРС, постъпленията се увеличават с 0.3% на годишна база. Намаляването на приходите от частни клиенти е напълно компенсирано от ръста в корпоративния сегмент, допълват от мобилния оператор.

Компанията обяви ръст на EBITDA от 8% до 55.7 млн. лв. и увеличение на маржа на печалбата от 32.5 на 37.8% през първото тримесечие на годината спрямо януари - март 2013 г. Ефектът на по-ниските приходи е компенсиран с намаляване на преките разходи и оптимизация на разходите за реклама и амортизация, коментират от оператора.

В отчета на Telenor е посочено, че през първите три месеца на годината "Глобул" е на оперативна печалба от 238 млн. крони (56.5 млн. лв., малката разлика е заради курсовите разлики - бел. ред.), а капиталовите инвестиции се понижават до 54 млн. крони (12.8 млн. лв.) като подготовка за започналата през април пълна замяна на мрежата. Тоест инвестициите се очаква да се увеличат през следващите тримесечия.   
 
Потребителски навици
 
Увеличава се броят на клиентите, които преминават от предплатени към абонаментни програми, като тези с договор, които достигат 2.7 млн. от общо 3.97 млн. потребители на "Глобул", вече заемат дял от 70%. През първото тримесечие на 2014 г. с 48% са се увеличили абонатите, които използват мобилен пренос на данни, а тези на фиксирани услуги (телефон и интернет) достигат приблизително 260 хил. души, коментират от оператора. 

Средният месечен приход от потребител (ARPU) през първото тримесечие намаля до 10.60 лв., или с 5.3% по-малко спрямо същия период предходната година, като от телекома отново посочват по-ниските цени за терминиране.

Източник: http://www.capital.bg/
*Снимка:capital.bg