Усетихте ли промяната? Ако не сте, скоро ще се случи.

Запитайте се само какво беше преди няколко месеца и какво е сега?Съвсем сигурно е, че щесе сетите. Както се казва "цялото чудо - затри дни".

В случая по-точният въпрос е:кога протестърския хъс на част от българските медии, усилван с възгласи, тъпани, вувузелии ТВ-ефекти, понижи октавите си спрямовластта? И кога гласът им съвсем пресипна... Кога престанаха да вдигат врява за т. нар. скандални назначения? Кога министрите отново станаха гости в сутрешни блокове и следобедни формати, за които пиарите им преди това не искаха и да чуят? И как така - без натрапчивите въпроси "кой" и "кога", медийно-политическият живот се върна в предишното си русло?

Отговорът е пред очите ни, макар че не всички го забелязват. И няма как да го забележат, защото пак става дума за "тайни" и "посветени". И за пари! По иначе простата схема: който плаща, той поръчва музиката. Така е било, така е, така и ще бъде. Като кръговрата на живота.

Не ви ли прави впечатление как на кръгъл час по телевизиите - при това не само по националните, но и в някои със сериалки за домакини, отново започнаха да се въртят клипчета, разясняващи ползите от европейските фондове. Вярно - за по 30 секундни. Но за тези трудно запомнящи се и нищо неказващи рекламни спотове държавата плаща стотици хиляди. Тоест чува гражданинът нещо за евро, нещо за програми, но като е отворил хладилника да си вземе биричката, хич и не му е до програми, капацитети и конкуренция.

А тези пари - дето стигат до телевизора, идват у нас по т.нар. схеми за техническа помощ на оперативните програми и се разпределят от вицепремиераЗинаида Златанова, от министъра на транспорта Данаил Папазов, от министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева, на икономиката Драгомир Стойнев, на труда и социалната политика Хасан Адемов и на околната среда Искра Михайлова. И ако днешните министринаследиха нещо от предшествениците си, то е именно порочният маниер да раздават пари на приближени медии - но не на всички! Дори не на тези, които пряко отразяват постигнатото със средства от еврофондовете. Публична тайна е, че с такива схеми предишните управници от ГЕРБ си осигуряваха медиен комфортна кило. В някои медии "килото" е тежало доста повече, защото и днес им личи как се отплащат на Генерала. А сегашните им наследници във властта тогава ги критикуваха - остро и безкомпромисно.

До края на тази година например за осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите, свързани с оперативната програма "Конкурентоспособност", Министерството на икономиката и енергетиката има да раздаде над 8.5 млн. лева. Парите ще отидат в Българското национално радио (което и без друго е на бюджетна издръжка), в "Дарик радио", при собственика на Канал 3 - "Елит медиа България", в "Телевизия Европа", в ТВ7 и в информационна агенция "Фокус". Очевидно списъкът не е актуализиран сериозно след управлението на ГЕРБ.

По същия начин екоминистерството има на разположение над 7 млн. лв. , за да популяризира до 30 септември 2015-а подопечната си програма "Околна среда". За разпространение на рекламите то е избрало отново Българското национално радио, "Дарик радио", ТВ "Европа" и агенция "Фокус". В това раздаване са включени и трите големи телевизии - БНТ, "Нова телевизия" и bTV. В този "избор" на любимци също личи отпечатъкът на бившите. Е, как да не ги обича човек?

И ако на някого дажбите му се сторят малки, нека е спокоен - министър Искра Михайлова вади още 9 млн. лева. Те са по друга линия, но пак за реклами чрез медиите. А освен БНР, БНТ, "Дарик" и "Нова телевизия" от тях ще могат да се облажат още "Радио ФМ-Плюс", "Радио 1", "Метрорадио", Радиокомпания "СИ.ДЖЕЙ" и "Българска радиокомпания". Само че и това не е всичко. Ековедомството е заделило пари и за провеждането на националната кампания "Зелена България". Става дума за малко над 2.2 млн. лв., които ще си разделят само трите големи национални телевизии.

Други 3.7 млн. лв. предстои да налее в четвъртата власт Министерството на регионалното развитие. И в неговия списък фигурират споменатите вече медии, но в друга комбинация - БНР, БНТ, "Дарик", ТВ7, "Фокус" и "Нова". Единственият нов играч е "България он еър". Ведомството на Десислава Терзиева обаче има и още един проект, по който да "омилостиви" средствата за масово осведомяване. Той е свързан с енергийната ефективност в многофамилните жилищни сгради и наличният му за целта бюджет към момента е около 2 млн. лева. Съответно този път на "клона" са кацнали БНР, БНТ, "Дарик", ТВ7, "Нова" и bTV.

За останалите медии - печатни и електронни, също има кокал. Но и той е само за избрани. Неотдавна се разбра защо така изведнъж се пречупи острият инак език на "Офф нюз". Сайтът и интернет радиото на Владимир Йончев били финансирани по оперативната програма "Конкурентоспособност" с 1 133 360 лева. От тях 963 356 лв. дава Брюксел, а 170 004 лв. ние, данъкоплатците - чрез държавния бюджет. Чудесно нали? Само дето "Офф нюз" не е обществена медия като БНТ, а частен сайт.

Договорът с тази медия е подписан на 21 декември 2013 г. и продължава до 21 юни 2015-а. Конкретният проект е - забележете - за "Контекстно извеждане на информация и позициониране на реклама въз основа на автоматизиран анализ на социални мрежи посредством прилагане на метод за семантично търсене". Нарочно цитираме темата, защото как да преразкажеш и обясниш подобно наименование, подходящо повече за дисертация, отколкото за новинарски сайт? Но парите са си пари и ще се усвояват. Предвидени са четири дейности - придобиване на права на интелектуална собственост, разработване на специализиран софтуер, консултантски услуги от инженерно-технически характер и визуализация на проекта. Резултатът от всичко това определено ще очакваме с огромен интерес. Току-виж от "Офф нюз" се пръкнал "убиецът" на "Гугъл". А вие, министър Стойнев, спокойно ли спите?

А вие, колеги от печатните медии, що не думкахте тъпаните през лятото? Вас не ви ли обвиняват в поръчкова журналистика, като настъпите нечий мазол? Или не пишете достатъчно за финансирането с европари и кой как ги усвоява? Ха сега да видим, води ли прозрачността до справедливост!?

Въобще, учете се от "Офф"-журналистите - те ги знаят тия работи. Ето на 22 ноември 2012-а, по време на предишната власт, са се закачили по проекта на Българската асоциация за рекреация, интеграция и спорт, наречен "Животът е движение". "Офф Медия" АД и Фондация "Офф медия", все дружества на Владо Йончев, са популяризирали начинанието, чийто бюджет е 323 826 лева.

Разбира се, медиата на Йончев въобще не е единствената, усетила що е то европейска солидарност. На софрата са още дузина издателства, телевизии, продуцентски фирми и рекламни агенции (виж текста "С пълни джобове"). От същата схема за финансиране по програмата "Конкурентоспособност" - "Внедряване на иновации в предприятията", се е възползвала и "Ноу Фрейм Медия" АД, чието сегашно име е "Прайм тайм медия". Около фирмата, зад която стоят Емил Кошлуков и Виолета Сечкова, се вдигна голяма пушилка в края на миналата година. Тогава лидерът на "България без цензура" Николай Бареков шумно оповести, че се е отделил от партньорите си Кошлуков и Сечкова и е създал "Ноу Фрейм България Медия", която официално наследява всички договори, подписани от "Ноу Фрейм Медия". Сред тях са тези за предаванията "Музикална академия", "България без цензура", "Следващият, моля" и т.н. Към днешна дата обаче Кошлуков е в управлението и на двете фирми, така че може ли да се говори за разделение всъщност.

Контрактът на "Прайм тайм медия" за европейско финансиране, също като този на "Офф нюз", е подписан на 21 декември 2013-а. Неговата стойност е дори още по-внушителна - 2 056 776 лв., от които 308 516 лв. е дала държавата. Наименованието на проекта пък е "Диверсификация на предлаганите услуги чрез внедряване в производство на иновативен продукт "Система за пренос на видеосигнал през съществуваща изградена мобилна мрежа". Доколко иновативно е това, всеки сам може да прецени. Ние ще отбележим само, че компанията има добър опит в печеленето на подобни проекти. През септември миналата година, когато Бареков още се водеше на работа в нея, тя спечели други 1 295 331 лева. От тях националното финансиране е 194 300 лева. Парите бяха за инвестиции в оборудване за намаляване на енергоемкостта и повишаване ефективността на производството.

"Ноу Фрейм Медия" има и още един одобрен проект - за "Повишаване производителността и адаптивността на заетите чрез обучения за актуализиране и разширяване на професионалната им компетентност". Той обаче е бил прекратен по неясни причини.

В Информационната система за управление и наблюдение на оперативните програми присъства със спечелени проекти и "Сега" АД - издателят на едноименния всекидневник. Вестникът, в партньорство с Българската асоциация за рекреация, интеграция и спорт и с Британския съвет, работи за "Насърчаване включването в заетостта на хора с увреждания и реализацията им на реалния пазар на труда чрез въвеждане на иновативни модели за повишаване на тяхната активност и информираност и създаване на предпоставки за развитие на корпоративна социална отговорност". Стойността на договора е 235 892 лв. и вече са усвоени 150 011 лева. Средствата са осигурени от оперативната програма "Развитие на човешките ресурси". Дружеството "Сега" е работило като изпълнител по още пет европейски проекта. Най-големият от тях е на община Сандански - за 3 739 152 лв., по силата на който печатното издание популяризира обновяването и оборудването на МБАЛ "Свети Врач".

Естествено, управниците на държавата разполагат и с други лостове (финансови) за туширане на напрежението. Не са само европроектите. На 21 февруари например Министерството на земеделието и храните е платило 36 хил. лв. на в. "Телеграф", за да му публикува различни обяви и съобщения в период от една година. Както се казва: чисти сметки - добри приятели. По подобен начин постъпват и другите ведомства, макар че най-често договорките им с журналистите остават скрити за обществото. Пък после иди и говори за медийна и за всякакви други свободи. Напоследък и "свободата" я узурпираха най-добре похапналите.

И стана тя като в приказката "всички сме равни, но някои са първи сред равните!"

Информация: http://special.bg/