"Турските сериали показват, че модерното поведение и западният стил на живот са възможни и в мюсюлманските общества и култури", казва по този повод бахрейнската министърка на културата Шака Май бин Мохамед ал Калифа. Също и много популярната режисьорка на сериала "Забранена любов" Хилал Сарал вижда в Турция модел за целия арабски свят. "Турция е пример за модерна мюсюлманска държава. Арабските страни я чувстват близка, макар да имат други социални и културни ценности", казва Сарал. И понеже повечето турски сериали показват романтични мъже, много от почитателките на тези сериали в арабския свят гледат на турския мъж като на мъжа на мечтите им.

Добрата страна на тези "сапунки"

Освен сюжета за любовта и брака, турските сериали третират и някои теми-табу, като например секса преди брака, изневярата или насилственото омъжване на млади момичета. Гръцката режисьорка Нина-Мария Пашалиду е авторка на документален филм, който показва как турските сериали подпомагат арабските жени в битката им за повече права или пък в стремежа им да изживеят романтична любов. Във филма се казва, че под влиянието на турските сериали броят на разводите в арабските страни нараства. Така например една жена от ОАЕ сърбала кураж да напусне деспотичния си съпруг, след като в един турски сериал видяла как правозащитничка води ожесточена битка за правата на жените. Битка, но срещу турските сериали, водят някои ислямски духовници, които виждат в тях заплаха за ислямските общества. Един имам от Саудитска Арабия заяви например, че сериалът "Перла" бил обявил война на мюсюлманските ценности, а сирийски духовник издаде фатва срещу носенето на тениски с образите на герои от турските сериали.

Работи се по 17 часа на ден

На друг аспект се спира австрийският "Дер Щандарт", а именно - на доминиращата позиция на сериалите в турското филмопроизводство. Тъй като сериалите са истински експортен шлагер, филмовият бранш залага предимно на тях. А това означава, че младите режисьори и актьори нямат алтернатива - пазарът ги принуждава да правят сапунки. При това задачата не е никак лека - работи се по 17 часа на ден, 6 дни в седмицата. Отделните епизоди са обикновено с продължителност между 60 и 120 минути - такава е заръката на продуцентите, чиято основна цел е да има колкото е възможно повече място за реклами.

Източник: WWW.DW.BG