По време на своето сравнително кратко съществуване медийната компания TV7 живее на бързи обороти. Порасна от кабелна до национална телевизия. Смени собствениците си няколко пъти. Роди нови канали.

През първите месеци на 2014 г. обаче за пръв път от известно време насам амбициозният проект показва признаци, че се задъхва. TV7 спря четири предавания, в програмата няма много високобюджетни продукции, делът от аудиторията й леко спада. Освен това телевизията вече не говори на толкова висок глас за амбициите си. Принципно забавянето на ръста й е нормално за пазар, който се свива и е свръхконкурентен. Проблемът с TV7 обаче e по-различен: с темпото, с което изразходва пари, тя не би трябвало да може да си го позволи още дълго време.

В последния достъпен отчет на медиата (този за 2013 г. все още не е публикуван) ясно се вижда, че тя струва много, много повече, отколкото успява да донесе на своите собственици. През 2012 г. TV7 е с 30 млн. лв. под нулатa, а приходите й са едва 11 млн. лв. Откакто в компанията влязоха новите й собственици (за тях по-долу), те са налели в нея над 130 млн. лв. По всичко личи, че телевизията е особено важен проект за тях, защото те покриват загубата от собствения си джоб.

Тук идват и въпросителните: ако TV7 продължава да работи по този доста разточителен начин, тя трябва да стане много по-голяма и да заеме подходящо място на рекламния пазар, за да оправдае подобна стратегия. Има ли обаче място за трети мащабен играч на пазара? За момента отговорът е "по-скоро не". В такъв случай се налага изводът, че TV7 не е обикновен проект, тъй като настоящият му бизнес курс рано или късно би трябвало да го потопи. Да наливаш толкова пари обаче прави смисъл като част от по-мащабно начинание - търговията с влияние, а не с рейтинг точки. Дали телевизията е успешна в това поле е нещо, което само собствениците й могат да преценят. Отстрани погледнато, обаче изглежда, че амбициите на медийната група, която се свързва със собственика на КТБ Цветан Василев, да заеме сериозна позиция на телевизионния пазар, са на път да се провалят. 130 милиона лева по-късно TV7 е губещ проект, а ниският рейтинг и вероятно още по-ниското доверие в нея едва ли е много добра позиция за търговия с влияние.

"Капитал" потърси за коментар международните собственици на TV7 от Alegro Capital с въпроси относно инвестициите и плановете им. "Политиката ни е да не обсъждаме информация за който и да е от бизнесите ни с медиите", отговориха от адрес с името Public Folders ("Публични папки" - бел. авт.) на компанията. Българското ръководство на телевизионната група също не успя да отговори на въпросите ни до редакционното приключване на броя. 

Рейтинг ми дай

Последният епизод от историята на TV7 започна с обявяването на новите лондонски собственици от Alegro Capital през есента на 2012 г. (виж по-долу). В периода 2012-2013 г. ТV7 инвестираше агресивно. Буквално за дни отне продуцентите Иван и Андрей и водещия Мартин Карбовски от "Нова тв", привлече нови лица като Елена Йончева, Иван Гарелов, Владимир Береану, Константин Филипов. Превърна тогавашната телевизия BBT в новинарския канал News7, правейки видимо скъпа инвестиция. Купи правата за излъчване на футболното първенство и Купата на България за три години (срещу 14 млн. лв.) за мачовете на българските баскетболни и волейболни отбори.

Срещу всичко това TV7 получи прилични, но не особено зашеметителни рейтинги, които да съответстват на похарчените пари. "Ако разглеждаме резултатите на TV7 Group през последните три години, делът от аудиторията (за най-популярната група - 25-54г.) в интервала 6 - 18 ч. е пораснал от 4.23% до 7.9%", обяснява медиа директорът на компанията "Аргент" Симона Тенчева. Във вечерния часови пояс групата канали расте повече от двойно - от 2.45% през 2011 г. до 6.5% две години по-късно. "За няколко години TV7 успя да си изгради стабилна позиция и 2013 г. бе силна за нея", коментира акаунт мениджърът в Media Club Десислава Танова. Една от добрите новини за TV7 e, че успя да изпревари БНТ и да стане трета по гледаемост (въпреки че обществената телевизия не е прекалено заплашителен конкурент).

"Програмите с най-високи рейтинги са футболните мачове, "Къртицата", "Поверително от NL", "Предването на Карбовски", "Фронтова линия", турският сериал "Великолепният век", обяснява Александър Гагов от Media S SMV. В момента телевизията естествено не променя позициите на тези предавания в програмната схема. Но други шоута изчезнаха от ефира й. От януари 2014 г. по TV7 вече няма да видите "Баркод", "Комисията Павлов", "Сблъсък" и "Споделено със". Макар че не са най-скъпите й продукции, свалянето им от ефир със сигурност значи по-малко разходи за телевизията.

"В сравнение с предходните сезони тази пролет има по-малко български сериали в праймтайм - само "Знакът на българина", казва също медиа директорът в Media S SMV Александър Гагов. Продукцията не е скъпа и има само един планиран сезон. "През този и следващия месец част от предаванията ще бъдат сменени със сериали", допълва пък Десислава Танова.

Освен видимо по-пестеливата програма в TV7 има и други промени. "През миналата година подготвяха старта на нов спортен канал и канал за женска аудитория, но към момента тези планове са отложени", казва Александър Гагов по повод списъка със спрените проекти на телевизията.

От януари TV7 е изгубила малко от дела си, въпреки че общата аудитория на всички канали се е увеличила (виж графиката). "В първите две седмици на март параметрите се подобряват леко главно заради старта на "Къртицата", казва Десислава Танова. До този момент TV7 не е дала официална информация на медиа агенциите как ще се развива сезонът. Засега обаче продукцията се движи на рейтинг нивата си от 2012 г., а докато в конкурентните bTV и "Нова тв" се вихрят няколко скъпи риалити формата, в TV7 са планирани предимно сериали.

От двете страни на нулата

Ако съдим само по рейтинга на TV7, телевизията е в съвсем задоволителна форма. Финансовите отчети обаче говорят за проблеми. Медиата губи пари, и то все по-бързо - през 2011 г. е на загуба от 24 млн. лв., година по-късно - с 30 млн. лв. (рязката разлика между приходите, които, както винаги, са били сравнително скромни, и разходите се случи през 2010-2011 г. - дотогава TV7 беше на постоянна загуба до три милиона лева). Приходите от дейността не се увеличават пропорционално на разходите - през 2011-2012 г. TV7 има постъпления от съответно 10.5 и 11.7 млн. лв. Тези суми едва покриват заплатите на персонала, се вижда от отчета на компанията. Чак след това идват разходите за спортни и филмови права или за външни продукции. 

Такъв тип разходи, разбира се, са грижа на собствениците, но зад тях щеше да прозира икономическа логика, ако имаше шанс телевизията да започне да връща тези пари. TV7 продължава да няма такива перспективи. Според оценката на собствениците на най-големия канал - bTV, целият телевизионен пазар през 2013 г. е само 150 млн. лв. От своя страна bTV и "Нова тв" са във все по-ожесточена битка, така че отцепването на допълнителни парчета от вниманието на зрителите и достъпът до парите на рекламодателите ще стават все по-трудни. А до момента TV7 не показва правилната програмна формула, с която да се отличи и да отскочи нагоре. 

Мониторингът на телевизионната реклама все пак показва, че през миналата година TV7 може да се похвали с някои малки победи - с 21% повече приходи и някои големи нови рекламодатели (виж таблицата). Сумата обаче не дава коректна картина, защото не отчита отстъпките от официалните цени. Ако сравним информацията за 2012 г. от мониторинга и от финансовия отчет на телевизията, ще открием почти 400% разминаване - според таблицата TV7 трябва да е спечелила 41 млн. лв. от реклама, а тя е отчела едва 6.7 млн.лв. приходи от тази дейност и 3.3 млн. лв. от бартерни сделки. Положителният сигнал от миналата година е, че в TV7 са дошли големи нови корпоративни рекламодатели като Mondelez (до скоро "Крафт фуудс"), Glaxo Smith Kline, Procter&Gamble и Beiersdorf. От тях обаче само първите две компании са инвестирали над милион лева, и то според официалните тарифи на медиата. В действителност сумите вероятно са значително по-малки.

За цялата 2013 г. медиата трябва да е получила общо почти 51 млн. лв. от рекламодатели, но ако следваме логиката на данните от предходната година, сумата може и да е четворно по-ниска. Рекламен инвеститор номер едно на TV7 за 2013 г. е Vivacom (с мажоритарен собственик банкерът Цветан Василев) - 3.6 млн. лв. бюджет, а след него идва Министерството на транспорта с 2.4 млн. лв. заради рекламата на цифровизацията. В най-добрата му до момента година списъкът с рекламните инвестиции в TV7 все още далеч не е толкова солиден като тези на конкурентите bTV и "Нова тв". Първите две телевизии са на печалба, докато TV7 генерира все по-големи загуби в опита си да ги догони.

Собственик под въпрос

Медийната компания TV7 се води притежание на "Краун медиа" ЕАД, която пък е собственост на регистрираната в Никозия "Краун медиа лимитид". До 2012 г. основният акционер на Корпоративна търговска банка Цветан Василев беше консултант на въпросната фирма. Тя пък участваше в гръмко оповестена сделка с лондонската консултантска компания Alegro Capital през 2012 г. Така на практика от година и половина телевизията трябва да е британско притежание, макар това да не е отразено в индивидуалния финансов отчет на Alegro Capital за същата година. Връзката обаче минава през (поне една) кипърска офшорна компания, за която няма публична информация. Единствената официална връзка между TV7 и Alegro Capital е немецът Патрик Виктор Йозеф Мартин, който е в борда на директорите на "Краун медиа" ЕАД и партньор в лондонската компания.

Да се върнем обаче едно ниво надолу - към "Краун медиа" ЕАД, която покрива загубите на TV7. Компанията задлъжнява двойно между 2011 и 2012 г. Преди две години "Краун медиа" взима заеми на стойност 60 млн. лв., чийто източник тогава е описан в отчета като ТЦ-ИМЕ - свързана с Цветан Василев компания. През 2012 г. заемите са двойно по-големи, но идват от "Дружество А" и "Дружество Б", които не са обозначени в отчета. Връзката с ТЦ-ИМЕ остава само в графата "Други задължения", откъдето става ясно, че "Краун медиа" дължи 12 млн. лв. краткосрочни лихви на компанията. По последни данни, преди да излезе отчетът на компанията за 2013 г., "Краун медиа" дължи на кредитори около 115 млн. лв.

Освен че не връща пари към инвеститорите си обаче, TV7 прави и други странни за медиа ходове - например да финансира политически кампании на бившия си изпълнителен директор. В предаването на Люба Кулезич например новият политик Николай Бареков обяви: "Около 700 хиляди лева беше последната кампания на "България без цензура", платена от ТВ7." За предприятие, което се намира в милиони левове минус, да си позволи подобен разход е ход, който от бизнес гледна точка не прави много смисъл. Този факт е по-скоро доказателство за това, че медиата не е бизнес проект, а по-скоро брънка от веригите, които свързват сегашните (а и предишните) управляващи с групата около Цветан Василев и Делян Пеевски.

Иначе инвестицията в TV7 от последните три години беше свежо раздвижване на рекламен пазар, който се сви драматично. Това беше особено вярно за 2012 г. и началото на 2013 г., когато bTV беше удобно седнала на лидерското място, а "Нова тв" беше пасивната втора. Сега обаче и двете медии влагат несравнимо по-големи усилия и ако TV7 не е успяла да ги догони до този момент, ще става все по-трудно да го направи. Въпросът е накъде ще се насочи тя след привидното забавяне в началото на годината - ще продължи ли да инвестира, или ще се примири с по-задна, но и по-евтина позиция. И какво точно ще правят хората, които са инвестирали толкова много пари в нея.

Източник: http://www.capital.bg