Когато 40 души с чадъри бяха арестувани пред Кремъл миналия уикенд, те не правеха кампания срещу ужасното време в Москва. Те направиха флашмоб в подкрепа на "Дожд", телевизионен канал, чието име означава дъжд на руски.

Стояха мълчаливо под чадърите си, за да не нарушат задушаващите антипротестни закони в Русия, докато полицаите ги арестуваха.

Арестите бяха показани по "Дожд", която за мнозина е последната открито критична към президента Владимир Путин телевизия.

Новинарският и токшоу канал може да бъде принуден да спре излъчване, след като повечето големи кабелни оператори в Русия казаха, че ще го извадят от списъка с предлагани телевизии. Това направи в понеделник "Триколор", най-големият сателитен оператор.

Зрителите намаляха 8 пъти

Собственичката на "Дожд" Наталия Синдеева каза миналата седмица, че ако това решение бъде изпълнено, то ще значи финансова смърт за канала. Главният редактор Михаил Зигар заяви пред ДПА тази седмица, че след оттеглянето на "Триколор", обхватът на "Дожд" е намалял от 17 млн. до едва 2 млн. домакинства - основно в региони, където хората по-малко се интересуват от политика.

"Никой не знае какво ще поднесе бъдещето, но ние няма да се предадем", каза Зигар. Телевизията бе засипана с критики заради онлайн дебати за обсадата на Ленинград през Втората световна война, в който бе изказано предположението, че съветското ръководство е можело да спаси живота на стотици хиляди хора, ако бе предало града на нацистите.

Дебатите бяха излъчени на 26 януари, в навечерието на 70-годишнината от вдигането на блокадата. Те предизвикаха кампания на прокремълски блогъри, към която бързо се присъединиха членове на правителството. Те обвиниха канала в реабилитиране на нацизма и в липса на патриотизъм.

Депутати от Санкт Петербург поискаха прокурорска проверка на канала, а председателят на горната камара на руския парламент нарече въпроса "светотатство". "Дожд" се извини за внушението, направено във въпрос по време на дебата. Журналисти и поддръжници на "Дожд" казаха, че решението на операторите да премахнат канала е взето в резултат на политически натиск от Кремъл.

Подменят и РИА Новости

Организацията "Репортери без граници" нарежда Русия на 148-о място от 179 страни по свобода на печата - с 6 места надолу в класацията за последната година. Мнозина казват, че кампанията на Кремъл да запуши устата на телевизията е започнала през 2002 г., когато най-голямата частна телевизия НТВ бе купена от държавния енергиен гигант "Газпром", а собственикът й Владимир Гусински бе арестуван и принуден да емигрира.

"Дожд" е създадена през 2010 г. и се разраства от онлайн телевизионен експеримент до популярен канал. Тя преживя значителен възход благодарение на премиера Дмитрий Медведев, който бе президент между 2008 и 2012 г. и канеше журналисти на "Дожд" на официални интервюта. Учудване предизвика и моментът, избран за кампанията срещу "Дожд", защото съвпада по време със Зимните олимпийски игри в Сочи, когато световните медии гледат под лупа Русия.

Експерти очакват ситуацията да се влоши още повече след игрите, когато агенция РИА Новости ще бъде заменена с нова организация, оглавявана от твърдолинеен, антизападен телевизионен водещ. Кремъл заяви през декември, че Руската информационна агенция, чиято либерална линия също е свързвана с Медведев, ще бъде разпусната. "И двата случая показват спадане на политическия авторитет на Медведев", заяви за ДПА експертът Владимир Прибиловски.

 

Източник: ДПА