За родните телевизии Рождество Христово без издание на “Сам вкъщи” или романтична комедия, в която Джулия Робъртс, Сандра Бълок или Рене Зелуегър се влюбват до уши, е все едно американците да празнуват 4 юли без заря и фойерверки. Филми, навъртели по няколко петилетки, не липсваха и тези дни на тв екрана.

Медийни експерти откроиха пред “Труд” няколко съществени причини за празничното нашествие на ленти от 90-те години.

Тв диети

Първата и най-важната причина е свързана с т.нар. тафтологично гледане. Според редица проучвания колкото повече гледаш дадено (хубаво) нещо, толкова повече искаш да го гледаш пак. Този модел на тв поведение важи особено много за най-дългите празници през годината, които започват около 20 декември и не приключват преди Йордановден. Във времето, което много хора сливат в истинска ваканция, хората се събират с близките си вкъщи, става им топло и уютно, а телевизията често е по-скоро включена за фон. И дори да изпуснеш някое и друго килце от диетата на Бриджит Джоунс, няма да е фатално. Но виж, ако тъщата/свекървата пропусне епизод от някоя турска драма заради зелевите сарми, то може и да се стигне до скандал. Заради това и медиите избягват да програмират сериали в празничните дни, които трябва да се следят всеки ден.

Всъщност всичко е въпрос на личен вкус. “Сам вкъщи 3” (1997 г.) може и да е омръзнал на майката и таткото, които са го гледали за първи път като деца, но 8-годишният им син не спира да се смее на глас и да се отъждествява с главния герой Алекс цели 2 часа.

Освен това телевизията е и най-евтиното забавление, на което може да разчитат не само децата през ваканцията, но и техните родители. Само преди месец излезе проучване на Европейската социална служба, според която българите са най-пристрастени към тв екрана на Стария континент. Според това изследване 43% от сънародниците ни гледат телевизия повече от три часа дневно през делничните дни. А какво ли ще да е било по Коледа?

Но поведението на зрителите не е единствената причина за решенията на програмните директори. Другата е свързана с пари и с факта, че коледните филми най-често се купуват в пакети с още поне 50-100 други заглавия. Цената на тези пакети зависи от срока на договора, за който се купуват правата за излъчване, както и от това какви са филмите вътре. Ако сред тях има нови ленти, на които допреди година-две боксофисът им в САЩ е бил стотици милиони долари, пакетът може да мине и 1,5 млн. лв., изчисляват експерти в бранша. Точните цени са търговска тайна, но само един епизод от поредицата “Сам вкъщи” може да наближи границата от 100 000 лв. Срещу това медията има право да го излъчи, което впрочем важи и за останалите филми, по два пъти годишно в продължение на 3, 4 или 5 г. А веднъж купени, коледните филми няма как да бъдат пуснати по Великден например. Заради това и 2015 г. може да започнем с част от заглавията, с които вече вечеряхме край посрещането на 2014 година.

Ново или старо

Има и още едно правило, което важи за коледно-новогодишния тв период. Комерсиалните канали гледат да приключат своите праймтаймови проекти (тип “ВИП брадър” или БГ сериалите) малко преди дългите празници, а новите не ги започват поне преди февруари. Защото през първия месец от годината рекламодателите все още не са готови да развържат кесиите си отново. И точно защото не се интересуват от рейтингите особено много, телевизиите може да си позволят и да “изчистят” и филмите, които не са успели да програмират в друго време от годината. Това може да има двоен ефект - или да се завъртят нискобюджетни истории, или да се даде време за по-сериозни, “небрежно елитарни”, които да впечатлят и по-изискания зрителски вкус.

Крачка встрани беше решението на БНТ да рискува и точно навръх Новата година да пусне новия си проект “Най-хубавите години от нашия живот”. Според данните на агенция ГАРБ, които вчера от държавната медия разпространиха, 5,9% от зрителите пред екрана са избрали да се забавляват с битката между 60-те и 80-те години на миналия век. Вероятно, ако рекламната кампания на шоуто беше по-голяма, зрителите щяха да бъдат и повече. А на 31 декември Владо Пенев, Александър Сано и компания не са успели да преборят актьорите в “Шоуто на Слави”, които вървяха по същото време. Смешките им може и да са били очаквани, но вероятно и тук е действало правилото за тафтологичното гледане.

Всъщност даже и никой да не го е мерил официално, вероятно най-гледаното нещо на Нова година е била зарята в полунощ. Нищо, че и тя се повтаря всяка година.

Източник: http://www.trud.bg/