След последната тежка катастрофа на път II-16 Нови Искър – Своге - Мездра и след множество сигнали от страна на живущите в района за пропадания и дупки по пътя екипът на ТВНовини.бг изпрати запитване до АПИ. То включваше 7 въпроса относно безопасноста, качеството и трафика по натоварения път Нови Искър – Своге- Мездра.

Ето какво попитахме АПИ:

  1. АПИ извършила ли е проверка на пътя и кога.
  2.  Какво точно е проверявано ?
  3. Отчетени ли са пропаданията и множеството деформации ?
  4. В АПИ пристигали ли са сигнали за проблем с пътя от граждани ?
  5. Какво се прави за да се облекчи трафика в района?
  6. Ще бъдат ли монтирани нови пътни знаци и съответно оправени повредените в района на населените места ?
  7. Планира ли се ремонт на пътя II -16 Мездра - Своге - София , след пускането на пътя Ботевград - Мездра?

А какво ни отговориха вижте тук :

В отговор на поставените въпроси относно състоянието на път II-16 Софийски околовръстен път – Нови Искър – Своге в района на с. Владо Тричков и с. Луково, предоставяме следната информация:

· АПИ извършила ли е проверка на пътя и кога? Какво точно е проверявано? Отчетени ли са пропаданията и множеството деформации? В АПИ пристигали ли са сигнали за проблем с пътя от граждани? Ще бъдат ли монтирани нови пътни знаци и съответно оправени повредените в района на населените места?

По второкласния път II-16 Елисейна – Своге – Нови Искър няма пропадания на банкета и на пътното платно. По трасето се извършват регулярни огледи и където е необходимо се предприемат локални ремонти на участъците с компрометирана настилка или друга част от пътната инфраструктура. За осигуряване на безопасно движение, недопускане на инциденти и гарантиране на сигурността на пътя се изкърпват повредени площи и деформации в настилката. Почиства се крайпътната растителност за осигуряване на видимост и габарит на трасето. От началото на 2020 г. в подобряването на безопасността на пътя са вложени над 1,8 млн. лв.

Съгласно Закона за пътищата поставянето на пътните знаци по републиканските пътища в границите на населените места се организира от съответната община.

· Какво се прави за да се облекчи трафикът в района?

От средата на юни пътят II-16 се използва за обходен маршрут заради модернизацията на участъка от първокласния път Е-79 между Ребърково и Лютидол. За по-голяма безопасност от самото начало на въвеждането на обходния маршрут тежкотоварният трафик на камионите над 12 тона е разделен в посоките на движение – по второкласния път II-81 /прохода „Петрохан“/ преминават тежкотоварните превозни средства, пътуващи от Видин към София, а пътуващите от София към Видин МПС над 12 т са през Искърското дефиле по път II-16. Допълнителен обходен маршрут за МПС до 4,5 тона е третокласният път III-161 Ребърково - Лютидол и общинската пътна мрежа в село Лютидол.

Изпълнителите на обекта и възложителят – Агенция „Пътна инфраструктура“, се извиняват на шофьорите за причиненото неудобство при пътуването по обходен маршрут, но спирането на движението по участъка от Е-79 е необходимо, за да се осигури както безопасността на транзитния трафик, така и да се освободи строителна площадка за новото трасе между Ребърково и Лютидол от модернизирането на пътя Мездра - Ботевград, което ще е двойно по-широко от настоящото.

Алтернативен, но по-обиколен маршрут за шофьорите на тежкотоварни камиони, е направлението от Монтана по второкласния път II-13 през Борован - Бяла Слатина - Долни Дъбник, а след това през Луковит - Ябланица - АМ „Хемус“.

В момента се ремонтира и третокласният път III-103 Мездра - Роман - Златна Панега и със завършването на строителните работи до края на септември той също ще може да се използва като алтернативен маршрут от МПС над 12 тона.

· Планира ли се ремонт на пътя II - 16 Мездра - Своге - София след пускането на пътя Ботевград - Мездра?

Агенция „Пътна инфраструктура“ поддържа републиканската пътна съобразно разполагаемия финансов ресурс и приоритетно се ремонтират участъците, които са в недобро състояние. На път II - 16 се извършват регулярни огледи и при необходимост се предприемат незабавни ремонтни дейности на компрометираните участъци.

С изпълнението на проекта за модернизация на направлението Мездра – Ботевград транзитният трафик ще бъде изведен от населените места, с което ще се повиши безопасността на движение и ще се ограничи вредното въздействие на шума и замърсяването на околната среда от интензивния тежкотоварен трафик. Изграждането на Лот 1 /от км 174+800 до км 194+122/ и Лот 2 /от км 161+367 до км 174+800/ в участъка Мездра – Ботевград по договор трябва да завърши до края на 2023 г. Пътят между Мездра и Ботевград ще бъде с две платна с по две ленти за движение в посока, с габарит 20 м, т. е. двойно по-широко от настоящото, което е с по една лента за движение в посока. Трасето ще следва съществуващия път, който ще бъде разширен до новия габарит, а настоящото трасе ще бъде основно ремонтирано и реконструирано, където е необходимо.

*Кадър от последната катастрофа в района