Край на далаверата с евтини коли с десен волан - това би донесъл твърд Брекзит без споразумение. Така прогнозират икономически експерти и автомобилни търговци у нас, пише „Телеграф”.
В момента автомобилите, внасяни от Острова, се продават с около 30% по-евтино от тези с ляв волан. При твърд Брекзит обаче евтините коли ще бъдат обложени с ДДС и мито, което до голяма степен ще стопи разликата.
В момента се търсят най-вече евтини джипове, които хората ползват по селата и вилите си или за офроуд. Там ограничената видимост от дясното стоене в автомобила не е сериозна пречка за разлика от натоварения междуградски трафик и най-вече при изпреварване с насрещно.
Другата основна категория на внасяни коли с десен волан са скъпите лимузини с цени над 20 000 лева, при които е оправдана инвестиция от 2-3 000 лева за обръщане на волана и таблото от дясно в ляво. Най-засегнати ще бъдат автоморгите, които разфасоват коли и ги продават на части.Там печалбите са най-големи, като могат да стигнат до 20 пъти над платената цена за автомобил от Англия.
Твърд Брекзит би ударил и онлайн търговията, тъй като може да се наложи да освобождаваме покупката си на митницата – с попълване на митническа декларация и заплащане на мито и ДДС, предупреждават от куриерските фирми. Вероятно ще има и ограничения какво може и какво не може да изпращаме на близките си на Острова по куриер.
Посланиците на ЕС се споразумяха да позволят на гражданите на Обединеното кралство безвизово пътуване до континента дори при Брекзит без сделка. Британците, които пътуват до Шенгенската зона на блока, съставена от 26 европейски държави, след 29 март ще получават право на безвизово пътуване за кратък престой. Това се дефинира като 90 дни за всеки 180 дни. Същото условие ще важи и за граждани на ЕС на Острова, включително и за българи. Българските граждани, които са краткосрочно във Великобритания, до 90 дни ще пътуват безвизово. Сънародниците ни, които вече са там, ще могат по електронен път да кандидатстват за уседналост, без да плащат такси, обясни външният ни министър Екатерина Захариева.