„Няма мек и твърд „локдаун“. Думата има определена семантична тежест. (…) Нито има „почти блокада“, нито има каквато и да е друга форма на ограничение, има мерки. Няма да бъде ограничавано движението, няма да има вечерен час, няма да има забрана за движение в паркове и градини, както беше през пролетта“, заяви транспортният министър Росен Желязков в „Лице в лице“.;

„Тази сряда кабинетът ще гледа мерките. Ще чуем доклада на здравния министър. Лично за транспортният сектор не мисля, че ограниченията ще имат такъв ефект. Мерките трябва да бъдат социално поносими и социално защитими като компенсации, и симетрични. Това означава, че ако са насочени към превенция на натиска върху болничната система, те трябва да бъдат насочени в този фокус, в транспорта не мисля, че ограничението на движението на транспортните средства, железопътният и въздушният транспорт трябва да бъдат ограничавани“, допълни транспортният министър.

Работата на министерството на здравеопазването е да предлага мерките, а на другите министри да преценят как те ще се отразят на техните сектори, отбеляза Желязков.

Според него най-важно е „мерките да се спазват, защото обществената солидарност е не по-малко важна от самите мерки". Също така трябва паралелно с ограничаването на дадени дейности да се разгледат и компенсациите за ощетените.

В транспортният бранш изплащането на компенсации на превозвачите ще започне през декември, за което са предвидени 30 милиона лева.

Желязков коментира и закона за изменение и допълнение на закона за железопътния транспорт, чрез който прави изменение в два други закона и главните секретари на трите власти ще могат да получават добри бонуси. Преди това беше отменена забраната за държавните чиновници да получават възнаграждения от участие в бордове. 

„Това не е вярно", заяви транспортният министър, който отбеляза, че предложението още не е гласувано и в момента се говори за "нероден Петко".

"Не става въпрос за възнаграждения. Става въпрос за участието на главните секретари в органите на държавни търговски дружества като форма на държавен контрол, а не като форма на икономически облаги. Ако държавата има търговски дружества, трябва да има контрол", заяви Желязков.

По неговите думи сега сме изправени пред ситуация, при която младшите експерти в държавните учреждения могат да управляват едно държавно предприятие, докато държавните служители с най-много опит нямат тази възможност.

"Моето мнение е, че главните секретари могат да участват в бордовете, но да не получават възнаграждение за това", каза транспортният министър, според когото държавата не трябва да има участия в дружества, ако сме пазарна икономика и така този проблем ще отпадне. 

Що се отнася до планирания за тази сряда протест на автобусните превозвачи заради президентското вето срещу инкриминирането на нерегламентираните превози, което депутатите не отхвърлиха, Желязков изказа съмнение, че блокирането на градовете и страната са най-адекватния начин за изразяване на тяхното недоволство.

"Транспортно министерство подкрепя инкриминирането на нерегламентираните превози. В момента сивият сектор е около 30% от превоза на пътници. Той се извършва от нелицензирани водачи без застраховки. Нерегламентираният превоз обикновено се извършва от бусове, познати в населените места, като шофьорите извършват превоз срещу заплащане, а казват, че возят роднини и приятели, които не им заплащат нищо. Регламентирането на този превоз е много важно за сигурността на пътниците и за изсветляването на бранша. Затова тези мерки са необходими", заяви транспортният министър.

Доколкото той е запознат, президентът не е против закона "съдържателно", а срещу предвидените наказания по Наказателния кодекс, затова трябва да се предложа за гласуване нови законови текстове срещу нелегалните превози.

*Кадър: bTV