Всеки човек, който мечтае за красиво и здраво тяло, трябва внимателно да следи собствената си диета, да разбере кои храни трябва да бъдат включени в нея и кои трябва да бъдат изключени. Може би сега всички знаят, че трябва да се обърне специално внимание на количеството протеини, мазнини и въглехидрати. Всеки от тези компоненти е жизненоважен за организма.

Тази статия ще се фокусира само върху протеините. Какво представляват те всъщност? Колко важни са за човека? Какви функции изпълняват? Нека разгледаме тези и други въпроси по-подробно.

Основата на живота на организма е протеинът. Той е този, който осигурява работата на всички органи. Протеините функционират като „градивни елементи“ за тялото, така че те са жизненоважни за хора от всички възрасти. В тази статия ще разгледаме по-отблизо какво представляват протеините, какви са техните ползи за организма и колко са в различните храни.

Балансираната диета играе специална роля в човешкия живот, която се състои от правилно съставена дневна диета, съдържаща оптималното количество протеини, мазнини и въглехидрати. Всички тези и много други компоненти са жизненоважни за пълноценното функциониране на всички органи. Всеки от елементите има свои собствени характеристики: например за отслабване са необходими аминокиселини - структурите, изграждащи протеини. Тялото изразходва 30% повече енергия за тяхното разграждане, отколкото за разграждането на мазнини или въглехидрати. Благодарение на толкова голям разход на калории се получава загуба на тегло.

Храни с високо съдържание на протеини

Принципите на правилното хранене предвиждат специална диета, състояща се предимно от протеинови храни. Това е много важно за тялото, помага за нормализиране на теглото, увеличаване на мускулната маса и намаляване на мазнините. Но липсата на този елемент може да причини сериозни смущения в работата на всички системи:

  • слабост, липса на енергия, загуба на ефективност;
  • намалено либидо;
  • ниска устойчивост на вируси и инфекции;
  • нарушения в работата на сърдечно-съдовата система, черния дроб, панкреаса, червата;
  • развитие на мускулна атрофия, забавяне на растежа и развитието, особено при децата.

Какво е протеин?

Протеинът е органично вещество с високо молекулно тегло, синтезирано от аминокиселини, чиито комбинации осигуряват много различни видове. За първи път е открит през 1728 г. от италианеца Якопо Бартоломео Бекар, но едва към края на 19 век е възможно да се получи поне приблизителна представа за неговия аминокиселинен състав и структура.

По това време са изследвани повечето аминокиселини, които изграждат протеините. Беше възможно да се разбере, че те са разделени на две широки категории: заменяеми и незаменими. Първите се произвеждат от организма независимо в достатъчни количества, вторите идват само отвън: с храна, различни добавки и хранителни добавки. Ето защо се препоръчва в ежедневната диета да се включва храна, богата на протеини. Но има и други причини.

Защо протеинът е толкова важен

Протеините подпомагат метаболизма, отговарят за функционирането на тялото:

  • Те хранят клетките, снабдяват ги с кислород.
  • Те предават генетична информация - ДНК и РНК.
  • Осигуряват мускулна работа.
  • Стимулират нервната система.
  • Осигуряват на тялото енергия.
  • Те укрепват имунната система, предотвратяват проникването на чужди вируси, бактерии, инфекции и се борят с тях.
  • Подпомагат хормоналния баланс.
  • Ускоряват хода на химичните реакции, насърчете производството на ензими.
  • Отговарят за съсирването на кръвта, здравето на кръвоносните съдове.

Богатите на протеини храни трябва да бъдат включени в ежедневната диета. Това важи особено за деца, чието тяло бързо расте и се развива, поради което силно не се препоръчва да изключвате месните продукти от менюто.

Как правилно да разпределяме протеиновите храни през целия ден

Както вече споменахме, богатите на протеини храни трябва да се консумират ежедневно. Ако нямате време да приготвяте собствената си храна, може да поръчате нещо вкусно от foodpanda. Но би било погрешно да се консумира цялата дневна норма за едно хранене, по-добре е да се разпредели равномерно:

  • За закуска се препоръчва да се включват лесно смилаеми протеини: млечни продукти, сирене, яйца.
  • Първата ви закуска също трябва да е лека, идеална за нискокалорично кисело мляко, извара с плодове или препечен хляб с извара.
  • На обяд е важно да се спазва "правилото на чинията": половината от ястието трябва да бъде заета от зеленчуци, останалото - въглехидрати, протеини в равни количества.
  • По-добре е да приготвите вечеря с протеини, да включите месо с ниско съдържание на мазнини или морски дарове.