Ако преди няколко години беше поставен същият въпрос пред анализаторите, то те по-скоро биха се изсмяли. Но днес ситуацията е много по-различна. Каква по-точно? eSports, най-общо казано, са турнири или някакъв друг тип събития, на които професионални геймъри се впускат в луда надпревара в игрането на видео игри. Това са хора - част от отбори, които имат треньори, спонсори и т.н. - което е и основният контрааргумент на всички, за които eSports не са “истински” спорт. Повод за тези така оживени дискусии стана броят на гледанията на различни събития, важни за сферата на гейминга, които освен че отчетоха ръст, в сравнение с минали години, се превърнаха в пряка конкуренция на едни от най-наблюдаваните спортове от години насам (напр. футбол). Ако дотук всичко ви се струва абсурдно, дайте си малко почивка и се върнете към това, което имаме да ви кажем, защото тук, повярвайте ни, ще си говорим за бъдещето. 

(e)Sports? 

Въпреки че първото състезание се провежда в началото на 70-те години на миналия век, този тип мероприятия набират популярност едва през последните 10-15 години, а масовата публика може да гледа eSports толкова лесно и достъпно през последните 5-7 години. И по всички си личи, че хората се възползват от тази възможност. Безспорно една от основните предпоставки за този небивал интерес е фактът, че всички излъчвания са изцяло в интернет - напр. Bwin онлайн за България, за разлика от класическите спортове, които почти изцяло разчитат на телевизията, а тя трудно би могла да генерира такава гледаемост. “Гладът” на хората за такъв тип съдържание определено изстреля в челните позиции някои платформи, които предлагат такъв тип услуги. 

Но тези гледания, освен че популяризират eSports, служат и за нещо друго, а именно - наградни фондове! Оказва се, че тук говорим за бизнес за милиони, които взимат само най-добрите. За да онагледим това, за което ви говорим, ще кажем, че има геймъри (разбира се, някои от най-добрите), чиято годишна “заплата” стига до 6-7 цифрена сума. 

Как изглежда всичко, казано до тук, в числа? От 2012 до 2018 г. се отчита ръст на зрителите със 195%, но не това всъщност е толкова впечатляващо. Очаква се през следващите 2 години, до 2023 г., броят на зрителите отново да се удвои. Светът на гейминга непрестанно се развива, което е и една от основните причини за ненамаляващото внимание от страна на потребителите и за привличането на все повече нови почитатели. Различни статистики показват, че масовият зрител е на възраст до 35 години, но през последните години има развиждане и хора на все по-голяма възраст проявяват интерес и бързо стават почитатели на eSports. 

През годините, освен като начин за забавление, видео игрите се наложиха като ключова ниша, която тепърва започва своето развитие. И ако все още има хора, които по една или друга причина подценяват тази сфера, то това най-вероятно ще се промени в близкото бъдеще, защото сме сигурни, че “бумът” на eSports тепърва предстои. Това далеч не бива да означава, че класическите спортове ще изчезнат, но в скоро време най-вероятно олимпиадата и световните футболни първенства ще спрат да бъдат най-гледаните събития.