Повечето хора по навик свързват Microsoft с Windows, но всъщност софтуреният гигант има и още един много сериозен източник на приходи - софтуерния пакет Office. Само за последното тримесечие на миналата година отделът на Office 365 например е регистрирал ръст със 100% на годишна база. А сега компанията се подготвя и за навлизане на дългоочакван пазар - iPad.

Дълго време Microsoft игнорираше мобилните устройства на Apple, което донесе много критики към компанията. През миналата година от Редмънд най-сетне пуснаха версия на Office за iPhone, която беше харесана от потребителите. А сега се очаква следващата седмица новият изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела да представи и версия на Office, която е специално оптимизирана за таблета iPad. Ход, който крие голям потенциал за софтуерния гигант и веднага го загатна с реакциите на пазарите. Акциите на компанията се повишиха до близо 40 долара. Нива, които не са виждани от близо 14 години.

Office за всички

Самият софтуерен пакет най-вероятно няма да има големи промени спрямо възможностите на версията за iPhone. Интерфейсът ще е оптимизиран да се възползва от по-големия екран и да направи работата с документите по-лесна. Според появила се в Twitter снимка на iPad с работещ Office пакетът ще предлага Word, PowerPoint, Excel и OneNote. Очакванията са, че документите ще могат да се преглеждат безплатно, но за редактирането им ще се налага купуване на лиценз за Office 365. Това е и моделът на работа при Office за iPad и Android.

Според източници на онлайн изданието The Verge наличните приложения ще разполагат с практически всички възможности за редакция, които са познати и от другите версии на Office за различните устройства и платформи. Представянето на софтуерния пакет ще бъде част от първата публична изява на Сатя Надела като изпълнителен директор на Microsoft, като той ще обърне внимание и на стратегията на компанията за поставяне на мобилните и облачните услуги на първо място.

Правилен ход

Решението да има специална версия на Office за iPad на пръв поглед не изглежда особено странно. Все пак все повече и повече приложения се стараят да имат версии за възможно най-много платформи и устройства. Това е нормално и полезно за всеки бизнес. Но при Microsoft мащабите са доста по-големи. За периода септември 2012 г. - септември 2014 г. отделът на Office е генерирал приходи на стойност 25 млрд. долара, като 16.4 млрд. долара от тях са печалба.

Част от притесненията вътре в компанията са били, че Office и Windows са много тясно свързани и си помагат много в реализирането на приходи. Затова версия на софтуерния пакет за конкурентна платформа може да навреди на Windows. Всъщност операционната система има по-голям повод за притеснение и това е свиващият се пазар на компютри. Така практически Windows вреди на Office, а не обратното. Затова е правилен ход пакетът да потърси ползите от популярността на другите платформи. Освен това iPad е особено популярен в САЩ и всъщност е предпочитаният таблет от почти всички компании във Fortune 500. А според проучване на Ovum 57% от всички служители използват личен смартфон или таблет в работата си, а 70% от притежателите на таблети използват устройствата си на работа. Да не предлагаш специална версия на Office за iPad може да бъде огромна грешка.

Според Рик Шерлънд от анализаторската компания Nomura е време Office да бъде разглеждан като независим от Windows. Анализаторът предвижда, че Office за iPad може да носи приходи в размер на 2.5 млрд. долара всяка година. От анализаторската компания Bernstein Research имат малко по-скромна прогноза, като очакват около 1.5 млрд. долара приходи на година, ако iPad донесе нови 15 млн. абонати на Office 365. Софтуерният гигант, изглежда, е осъзнал, че доста хора ще искат да използват Office не само за работа. Затова миналата седмица компанията обяви, че ще пусне и нов лиценз - Office 365 Personal, който ще е 7 долара на месец, или 70 долара на година, и ще може да се използва за един персонален компютър и един таблет едновременно.

Случващото се в Microsoft печели одобрението на повечето анализатори. Боб Одонъл от Technalysis Research посочва, че в последните седмици компанията обръща внимание на развиващите се пазари, навлиза в нови територии с Nokia X и сега подготвя Office за iPad. "Това са промени, които се случват само когато има промяна на ръководството. Всичко е свързано. Надела пое контрол над компанията, Стив Балмър има по-малко участие и всичко това рефлектира върху нея", коментира той пред онлайн изданието CNET. Според него тези действия ще имат положителен резултат върху Microsoft и интересът на инвеститорите към гиганта ще продължи да се увеличава.

Източник : https://www.capital.bg