Често ли сте се сблъсквали с факта, че двигателят не стартира поради изтощен акумулатор? Ако не сте, смятайте се за късметлия. Живеете ли там, където ниската температура на въздуха е норма? Тогава определено не можете да избегнете този проблем.

При липса на други превозни средства наблизо може да има само две решения:

·       Използване на резервна батерия
·       Свързване със скачащ стартер
 
Разбира се, има и трето – да си останете вкъщи и да пропуснете важна среща или да закъснеете за работа. Не всеки може да си позволи такъв лукс. Затова в тази статия ще обсъдим един от по-предпочитаните начини за решаване на проблема с батерията.

Какво е джъмп стартер? Стартерите (стартери или бустери) са автономни устройства, предназначени да стартират автомобил в условия на нисък заряд на бордовата батерия. Компактните и леки контролери се захранват от собствени батерии, способни да генерират високи пускови токове. 

Как работи стартера?

Бустерите се захранват от литиево-полимерни батерии (Li-Pol). В сравнение с литиево-йонните елементи, те са по-продуктивни и могат да доставят високи токове за кратко време (за 10 s, около 500 и дори 1000 A).

Защо е необходимо това? За да се осигури ресурсът, необходим за стартиране на двигателя. Средно градска кола (B-, C-клас в европейската класификация) изразходва около 300 A за зимен старт и около 200 A за летен старт, докато стартерът стартира двигателя за максимум 10 секунди. Обикновено много по-бързо (1.5-2.0 с кратък взрив от 250-300A за 0.2s). Нека преобразуваме времето в секунди в часове и получаваме 0,0028 h (~0,003 h). Умножаваме стойностите​​, за да достигнем максималния капацитет: 300 A x 0,003 h = 0,9 Amp-hour (закръгля до 1 Amp-hour). Така батерия със среден капацитет от 60 Ah изразходва приблизително 1 Ah за стартиране на двигателя.

Батериите Li-Pol тип са в състояние да осигурят марж в този режим. Стартер за автомобил е сглобен от три 4V елемента (общо 12V). Максималният токов изход се обозначава с буквата C. Маркировката 40C съответства на 5500 mAh или 5,5 Ah, или 40x5,5 = 220 A - това е добър токов изход, достатъчен за стартиране на двигателя.
 
Елемент, способен да произвежда високи токове, е допълнително оборудван с реле, което предпазва от следните проблеми:

·       Обръщане на полярността
·       Късо съединение
·       Претоварване на мощността

Преносимите стартери са с порядък по-малки и по-леки от оловно-киселинните автомобилни акумулатори, така че може да бъде съмнително как джъмстартер, захранван от батерии, може да стартира двигател, който има инсталирана батерия от 60 Ah. Отговорът е на повърхността: батерия тип Li-Pol е по-напреднала, тя работи многократно по-продуктивно от батерията за кола.

Правила 

Преди да свържете стартер за автомобил , трябва да прочетете инструкциите за експлоатация - в допълнение към правилата, ръководството съдържа предупреждения и препоръки, предназначени за конкретен модел. 

Стандартният алгоритъм за стартиране е както следва:

Отворете капака на колата, проверете внимателно батерията. Батерията трябва да е суха с чисти контакти без солни отлагания. Ако има мръсотия, тя трябва да бъде отстранена.

Клипсите тип алигатор са включени в усилвателя - те трябва да бъдат свързани към клемите на акумулатора в съответствие с поляритета. Ако сте забравили за тази точка или сте направили грешка, бедствието няма да се случи. Устройството ще сигнализира за неправилна връзка чрез мигане на светодиода.

След като контактите на усилвателя са свързани към акумулатора, трябва да активирате старта. От този момент стартовият ток започва да тече към стартера на автомобила (на изображението по-долу индикаторът за зареждане показва, че устройството е готово за работа).

Опитваме се да стартираме двигателя. Първото стартиране може да не е успешно - това е добре. Опитайте втори и, ако е необходимо, трети път с паузи между опитите. Основното условие е да не въртите стартера за повече от 10 секунди, в противен случай бустерът ще премине в защита.

Трябва да стартирате двигателя точно по същия начин, както сте свикнали да го правите без усилвател. При дизелов двигател оставете време да загреят подгревните свещи, стартирайте инжекционните със закъснение за работата на горивната помпа.

Паузата между отделните опити трябва да бъде около 30 секунди. Необходимо е време, за да се охлади собствената батерия на устройството. Качествените стартери се продават с вградена термична защита, която автоматично задава паузи за охлаждане между стартиранията.

Модерен стартер за автомобилен акумулатор се отличава със своята ефективност, ефективност, многостранна защита. С препоръчания алгоритъм за стартиране той няма да навреди на електрониката на автомобила, но се използва само в екстремни случаи. Ако ситуацията може да се толерира (не бързате и не рискувате да замръзнете сами на празен път), препоръчително е да отделите време за зареждане на собствения акумулатор на колата и да стартирате двигателя от него.
 
Защо трябва да следим степента на разреждане на батерията?
 
В „мъртва“ кола може да има или напълно празен акумулатор, или батерия „с последен дъх“, но все пак способна да доставя слаби токове. Добрият усилвател има режим на превключване от номинален към екстремен режим, при който пусковите токове ще бъдат 2-3 пъти по-високи.

Ако тестът за напрежение на клемите дава 8 V и повече, има ресурс и трябва да използвате номиналния режим (често показван от бутона Стартиране на двигателя). В този случай бустерът помага на акумулатора на автомобила да стартира двигателя.

Ако напрежението падне до 2 V, тоест батерията е напълно изчерпала заряда си, тогава няма кой да помогне. Необходимо е устройството да се прехвърли в екстремен режим на работа (Override, BOOST), така че стартовият ток да отиде към стартера не 200–300 A, а 400–500 A.

Противно на съмненията на скептиците, преносимият бустер е в състояние да стартира двигателя не само с изтощен акумулатор с остатъчен разряд. Компактното устройство е в състояние да стартира двигателя с напълно изтощен акумулатор, когато дори подсветката на арматурното табло не работи.