От 11 до 29 юни в „Червената къща” ще доминират младите български фотографи. Те ще представят творбите си в рамките на три изложби от деветoто поредно издание на „Месец на фотографията” – Film’s Not Dead, „Взаимодействие” и  „Фотографският оригинал и художествените практики”. И четвърта изложба, този път на чуждестранен автор, ще бъде открита в „Червената къща” на 11 юни – документалнят проект на Чинция Д'Амбрози „Омразата наранява”, който изобличава насилието срещу бежанците в Европа. Всички изложби са с вход свободен и продължават до 29 юни.

Film’s Not Dead

11 юни | 19:00 – откриване | 12-29 юни | 10:00–19:00 – всеки работен ден | фоайе | вход свободен

Изложбата Film’s Not Dead е замислена като първата мащабна групова цианотипия върху платно в България. Тя е съавторски проект на д-р Лиляна Караджова и студенти от бакалавърска програма „Фотография" на Нов български университет (НБУ). Две произведения в размер 260 x 400 см развиват практиката на гигантските групови цианотипии с оригинална концепция. Послание, изписано с портрети на участниците, дава идентичност на техните анонимни силуети.

„Взаимодействие”

11 юни | 19:00 – откриване | 12-29 юни | 10:00–19:00 – всеки работен ден | зала „Гъливер” | вход свободен

„Взаимодействие” е кураторски проект на Калина Брейлсфорд, който за осма поредна година представя групова изложба на студенти от магистърската програма по фотография към НБУ. Изложбата предствя съвременни фотографски серии, разработени в рамките на една учебна година.  

„Фотографският оригинал и художествените практики” 

11 юни | 20:00 – откриване | 12-29 юни | 10:00-17:00 – всеки работен ден | зала „Пеша Николова” | вход свободен

„Фотографският оригинал и художествените практики” включва автори от Националната художествена академия, които представят нестандартен подход към благородните и алтернативни процеси. Художествената интерпретация отнема от прозрачността на фотографския образ, но и напомня, че всяка техника на копиране неизбежно създава повърхност. Участниците експериментират с техники, с които освобождават своето усещане за „плътта" на повърхността, навлизат във фотографията през метафората за прозореца, но и през тези за решетката, тунела и ключалката.   

Фотографията между прозореца и тунела

18 юни | понеделник | 19:00 | лекция на д-р Лиляна Караджова | зала „Пеша Николова” | вход свободен

На 18 юни от 19:00 концепции от изложбата „Фотографският оригинал и художествените практики” ще бъдат разгледани в публична лекция на д-р Лиляна Караджова, куратор на изложбата. Темата на лекцията е„Фотографията между прозореца и тунела: от онтологически модели на обекта към психологически теории за възприятието”. Д-р Лиляна Караджова ще представи две срещуположни метафори за фотографията: идеята за прозрачния прозорец, формулирана от Алберти за перспективата в двуизмерната повърхност, достигнала най-категоричен вид в реалистичните възгледи за фотографията през XX. век; и метафората за тунела и отдалечената достъпност на обектите, силно изразена в съвременната фотография, характерна за Бил Хенсън, Филип-Лорка Ди Корсия, Стивън Пипин.

„Омразата наранява”

11 юни | 19:00 – октриване | 12-29 юни | 10:00-19:00 – всеки работен ден | зала „Безименна” | вход свободен

Четвъртата изложба, която ще бъде открита в „Червената къща” на 11 юни от 19:00, се нарича „Омразата наранява”. Това е фотографски документален проект на Чинция Д'Амбрози, който изобличава насилието, с което се сблъскват бежанците и търсещите убежище, когато се опитат да пресекат някоя от европейските граници, и факторите, които допринасят това да се случва.

Повече за Месец на фотографията

Темата на тазгодишото издание на фестивала „Месец на фотографията” е „сила”, а  „Червената къща” традиционно е сред  домакините на фестивала, провеждан на различни локации в София. Творбите изследват силата на фотографията да владее ума и да  го подтиква към действие, да спира дъха, да вдъхновява; силата на старите снимки да помнят вместо нас и да ни спасяват от бързата амнезия, превзела времето ни; силата на младите автори да се бунтуват и да променят нагласи и съдби.