БЪЛГАРСКА МИСТЕРИЯ
пластически спектакъл на фолклорна основа
сценарий и либрето проф. д-р Станислав Семерджиев
постановка д-р Маргарита Божилова
сценография д-р Петя Караджова
музика д-р Валерия Крачунова, Георги Андреев
съвременни танцови техники Неделя Ганчева
сценичен бой д-р Камен Иванов
народни танци Елица Костадинова
фотограф доц. д-р Красимир Андонов
ІV курс „Театър на движението – Пантомима“, клас доц. Александра Хонг
Вероника Манчева, Гергана Ценова, Мелинда Терзийска, Николай Йорданов, Паолина Попова, Росица Кирилова, Цветан Русев
Мартин Киряков (III курс РДТ, клас проф. Пламен Марков)
и Александър Будуров, Валерия Колева, Велизар Груев,
(II курс ТД - ПМ, клас проф. д-р. Александър Илиев)
Действащи лица и изпълнители:
МАЙСТОРЪТ - Цветан Русев
АНГЕЛЪТ - Мелинда Терзийска
ДЕМОНЪТ - Гергана Ценова
ЕЛИЦА - Вероника Манчева
МОМА ПОЛИ- Паолина Попова
МОМА РОСИ - Росица Кирилова
МОМЪК САШО - Александър Будуров
МОМЪК ЗАРКО - Велизар Груев
ЮНАК КОЛЮ – Мартин Киряков, Николай Йорданов
ИЗВОРЧЕ - Валерия Колева
БОЛНИ – Анна Касабова, Александър Милчев, Деляна Ивелинова, Десислава Цветкова, Ева Калайджиева, Надежда Илиева (II курс „ТД – ПМ“)
„Българска мистерия“ е спектакъл за мисията на личността, за лутането между доброто и злото, между призванието и желанията, между „трябва“ и „искам“ – пресъздаден с най-красивите и чувствени сценични средства – танца, пластиката и пантомимата.
Проф. д-р Станислав Семерджиев
Премиера 1 октомври 2019, 19.00 ч., Голяма сцена, Театър НАТФИЗ
ОЩЕ ЗА СПЕКТАКЪЛА
Либретото е изградено върху основата на българския фолклор и разказва по нов начин легендата за вграждането на сянката на любимата в строеж, за да пребъде навеки.
Движещият персонаж е прочут Майстор, който в края на живота си „случайно“ стига до лековит извор и чудодейно се подмладява. В съня си Майсторът разбира, че промяната му е дадена свише, за да изпълни конкретна задача – да построи на извора чешма, за да могат по-лесно болните телом и духом да се лекуват. Под покровителството на своя Ангел, още на другата сутрин, Майсторът за залавя за работа, но Демонът му не е готов така лесно да се предаде и започва да саботира изпълнението на възвишената задача, вкарвайки в нейното развитие ежедневието на близкото село – с любовните закачки на момите и момците, но най-вече с любовния триъгълник, който създава между Майстора, най-личната мома (Елица) и нейния ухажор (Юнак Колю). Оттук започва вътрешният конфликт на Майстора – изборът между щастливия ‚земен“ живот, изпълнен с любов, и изпълнението на богоугодната мисия.
Оттук започват и въпросите, които сюжетът поставя:
Дали решенията на човека са резултат от личния ни избор или са следствие от намесата на фолклорно-християнските персонажи като Ангел и Дявол, с които хората се опитват да обяснят, защитят или заклеймят собствените си действия? Кое прави делата ни възвишени и непреходни и кое обезсмисля живота ни и ни превръща от героически в трагически персонажи? Заслужава ли си жертвата, която правим в името на човечеството и идва ли време, когато тя ще бъде оценена по достойнство (архетипна тема, започваща от легендата за Прометей, преминаваща през религиозния апотеоз за Иисус, и стигаща до наши дни)?
Това е разказ за мисията на личността, за лутането между доброто и злото, между призванието и желанията, между „трябва“ и „искам“.
Жанрово сюжетът е замислен като еклектична структура между площадния фарс, религиозната мистерия и светското моралите. Представлението ще бъде изградено в ключа на пост модернизма с привичното смешение на стилове и изразни средства (пантомима, пластическа изразност на тялото и жеста, народни танци, съвременни танцови техники, сценичен бой, мултимедия и театър на сенките).