Преди броени дни приключи първият етап от проучването на театралната публика ASSET (Audience Segmentation System in European Theatres) – част от Европейската нощ на театъра. В него участваха четири български театъра – Народен театър „Иван Вазов“, Софийска опера и балет, Сатиричен театър „Алеко Константинов“ и Театър „Азарян”, където в продължение на два месеца (април и май) бяха направени над 1000 анкети face-to-face със зрителите. Във въпросите бяха засегнати както мотивите за посещение, комуникационните канали, така и оценката на посетителите за конктретния театър и за театралното изкуство като цяло. Координатор на проучването от българска страна е Фондация „Арт Проджектс“ – един от организаторите на Нощта на театрите.

Jonathan Goodacre, Senior Researcher в The Audience Agency, коментира като много показателен факта, че 29% от анкетираните са посочили като основен мотив за посещение – „интелектуална среща с изкуството“ – това говори за добрия имидж на театралното изкуство в България, което се е позиционирало като одухотворено и висококачествено и като такова успява да предизвиква интелектуално зрителите и да ги стимулира да ходят по-често на театър.“

Актьорският състав и творческият екип на постановките са главните критерии за взимане на решение какво да бъде избрано и посетено от богатата театрална програма в 4-те театъра, включени в проучването. Като тези два критерия имат еднаква „тежест“ за избора и са оценени с 4,7 от възможни 5 точки. Цената на билета е на последно място в критериите за избор на постановка. В топ 5 на най-посещаваните жанрове през последните три години анкетираните са поставили класическа пиеса, съвременна пиеса, оперно/балетно представление, мюзикъл и комедия.

Основните канали за информация, които са посочени в анкетите, са „препоръката от приятел/познат“ (word-of-mouth) и сайтът на съотвения театър. Голяма част от зрителите споделят, че биха ходили по-често на театър, ако има повече реклама и насищане с достатъчно ясна информация за предстоящи театрални събития както в медийните канали, така и в социалните мрежи.

Според организаторите на проучването в София – Фондация „Арт Проджектс“ – „това проучване е уникално за България и ще даде възможност на театрите да имат още по-близка връзка със своите зрители. Именно това прави и Нощ на театрите – сближава изкуството и публиката“.

Социологическото проучване ASSET е първото с такъв мащаб, в което България участва, и единственото по рода си в Европейския съюз, в което ще бъдат сравнени 5 театрални пазара в 5 европейски столици. Провежда се в два етапа – през април-май 2019 и през октомври-ноември 2019, като във втората част ще има специален акцент върху публиката в Нощта на театрите. В него се включват общо 5 държави (Австрия, България, Финландия, Хърватска, Чехия). Проектът се реализира от английската агенция “The Audience”, специализирана в културния сектор организация, която ежегодно провежда изследвания на зрителите за National Theatre, Royal Opera House, The British Museum, Barbican, The London Library и др.

Снимка: Театър 199