Първи април е международният ден на шегата, който е на особена почит сред технологичните компании. На тази дата корпорациите от IT бранша обичат да пускат закачки с потребителите - например продукти, които звучат и изглеждат налудничаво. Така на 1 април 2004 г. Google обявява, че ще разработва лунна станция "Коперник", както и че пуска собствена електронна поща с капацитет от 1GB, която може да се ползва безплатно – нещо нечувано дотогава. Потребителите на популярната интернет търсачка решават, че и двете новини са просто поредната и ежегодна закачка на технологичния гигант от Маунтин вю. Независимо дали на шега или не новият тогава Gmail отнася конкуренцията, а десет години по-късно продължава да доминира и да диктува пазара.

В момента услугата на Google разполага с около 500 млн. абоната. Тя изглежда непоклатима на лидерската позиция независимо от различните противоречия, свързани с нарушаване на личните данни. Интернет гигантът получи упреци, че сканира съобщенията в Gmail за ключови думи и така подобрява насочената си реклама в различните услуги.
 
Революция G
 
Google разработва електронната си поща близо три години. Но изборът на дата замалко не води до провал на услугата. Ден преди официалното прессъобщение изтича информация за новия продукт на интернет търсачката. Журналистът от New York Times Джон Маркоф пише в последния ден от март, че Google ще пусне собствена имейл услуга, която ще разполага с виртуално пространство от 1GB за съхранение на данни. Това е близо 500 пъти повече, отколкото предлагат популярните тогава електронни пощи като Hotmail на Microsoft и Yahoo Mail (около 2-4MB). Освен това новата услуга е напълно безплатна. В първия момент милиони потребители си мислят, че интернет компанията си прави първоаприлска шега, като пуска невъзможна, но забавна "новина". Новата електронна поща обаче се оказва истина, при това революционна.

На първо място, това е първата услуга, която Google пуска извън традиционната интернет търсачка. Gmail не просто успя да отнесе традиционните за времето си имейл платформи като Hotmail и Yahoo Mail. С големия си капацитет за съхранение на данни, прост интерфейс и др. новата поща се превърна в първата масова облачна услуга, която намали зависимостта на потребителите от едно-единствено устройство.

"Ако се върнете обратно в 2004 г., основните проблеми на потребителите на електронна поща бяха, че трябваше да трият голяма част от съобщенията, за да освободят място за нови. Причината се криеше в липсата на достатъчно капацитет. Отделно нямаше спам филтър и много бързо дори малкото свободно пространство се изпълваше с непоискани съобщения", коментира Алекс Геулей, продуктов мениджър на Gmail, цитиран от списание Time. Той допълва, че в момента предизвикателствата пред новата услуга са интегрирането на нови и полезни функции, както и постоянното приспособяване за мобилни устройства.
 
Една крачка напред
 
Вследствие на по-голямото количество мейли, които може да побира, Gmail интегрира и най-силната си услуга - търсенето. Тя може да търси по ключови думи сред стотиците електронни писма и бързо да открие едно определено, както и да прави запитвания не само в рамките на пощенската кутия, но и в цялата глобална мрежа. Впоследствие подобни инструменти се превръщат в стандарт за имейл клиентите, както се случи и с безплатния капацитет от поне 1GB. За последното обаче минава известно време: през 2004 г. Yahoo отговаря на Google, като разширява възможностите на своята пощенска кутия до... 100 MB.

На техническо ниво също има иновации от страна на Google. Инженерите проектират Gmail повече като приложение, отколкото като стандартна интернет страница. Дотогавашните клиенти разчитат на прост HMTL скрипт, което налага за всяко действие да се обновява страницата, което забавя процеса, особено ако имате по-бавна интернет връзка. Инженерите на Google заобикалят тези ограничения, като използват интерактивен JavaScript код. Така Gmail дава усещането, че използваш оптимизиран софтуер, а не уеб страница. В момента повечето големи имейли са изградени именно по този метод, но Google е пионер в това начинание.

Да се задържиш на върха

Google не просто създава IT хит, който пробива светкавично и се превръща в пазарен лидер. Компанията успява да задържи и дори да засили доминацията на услугата си и засега не се очертава скоро някой да промени статуквото. Интернет търсачката непрекъснато разширява възможностите на Gmail, без да утежнява прекалено много интерфейса. Постепенно около имейл приложението започнаха да изникват и да се интегрират други облачни услуги на Google – календар, контакти и др. Компанията непрекъснато разширява капацитета на своята кутия, от 1GB тя достига 15GB. Също интегрира нови функции или подобрява връзката с останалите приложения на Google. Тъй като имейл услугата е първото приложение извън интернет търсачката, Gmail де факто се явява като врата на потребителите към цялата екосистема на компанията.
 
Тъмната страна на мейла
 
Бизнес моделът на услугата се различава от традиционните. В кутията няма да откриете рекламни банери, защото Gmail не изкарва пари от директна реклама. Ключът е в думата "насочена". Електронната поща и повечето приложения от екосистемата на Google не носят директни приходи. Вместо това те събират сред мрежата от приложения информация за своите потребители, навиците им и най-вече за търсенето в интернет. Тук се крие тъмната страна на Gmail - компанията беше разкритикувана за някои от практиките при събирането на тези данни. Сред обвиненията е, че сканира всичките електронни писма за ключови думи, за да подобри алгоритъма на насочената реклама. Новината излезе през миналата година и предизвика гнева на поддръжниците за защита на личните данни и доведе до няколко съдебни иска срещу интернет гиганта.

Google все пак започна да усеща силата на Gmail и предприе няколко инициативи за по-директно монетизиране на услугата. Първото е в предоставяне на реклами в мобилната версия на приложението. Второто е платена услуга, предназначена за малки и средни предприятия, които искат да ползват пощата си за служебни цели.

Все още е рано да се каже дали тези опити за директна монетизация ще навредят на Gmail. Ако Google не разчита прекалено агресивно на подобни подходи, най-вероятно компанията ще запази стабилната преднина, която е изградила в сегмента. На десетия си юбилей Gmail изглежда непоклатим на трона.

Информация: https://www.capital.bg/