Колкото повече, толкова по-добре... Google и Intel обявиха плановете си да пуснат на пазара около 20 модела нови евтини лаптопи Chromebook през тази година (спрямо едва четири през 2013 г.). Идеята на технологичния гигант е да завземе колкото се може по-голям пазар с операционната си система Chrome и да открадне от дела на Microsoft.

Intel Inside

Моделите, които ще работят с няколко разновидности процесори на Intel, бяха представени на специално събитие в Сан Франциско. Те ще бъдат по-тънки, леки, мощни и с далеч по-разнообразен дизайн от миналогодишните. Новите компютри са произведени от Lenovo, Acer, Asus, HP и Toshiba. Dell пък съобщи, че ще обнови сегашния си Chromebook с по-бърз процесор. Засега от този списък отсъства Samsung, която е първият търговски партньор на Googlе в проекта Chrome. Южнокорейският гигант използва собствените си процесори Exynos.
 
Повечето от новите устройства ще работят с новото семейство енергоефективни процесори Bay Trail-M. Сред тях присъстват и първите модели с Chrome на Lenovo, които ще включват тъчскрийн и хибриден вариант. Asus пък планира да пусне Chromebook с 11.3 и 13.3-инчови екрани. Всичките машини с този процесор няма да имат вентилатори и ще са с 15% по-леки от предшествениците си. Цените им не бяха обявени, но се очаква да се движат между 200 и 500 долара в САЩ, както и предишното поколение.

"Работещите с Bay Trail-M ще са първите устройства Chromebook, чиято батерия ще издържа над 11 часа", обяви вицепрезидентът на Intel Навин Шеной.

Освен Bay Trail устройствата с Chrome ще използват и четвърто поколение процесори i3. Intel също представи и десктоп варианти: малкият Chromebox на НР, както и този Chromebase на LG. От особена важност за Googlе и Intel е фактът, че всичките нови модели ще работят с първите "извънконфликтни" микропроцесори, което означава, че използваните минерали в тях не идват от конфликтни райони като Конго.

Все още не е ясно и как производителите планират да различават продуктите си един от друг. Google настоява предлаганите лаптопи с Chrome да са сходни като дизайн и характеристики, а цените също са много близки. 

Растящ дял

Лаптопите Chromebook дебютираха като прототипи в края на 2010 г., а започваха да се продават шест месеца по-късно. Те са по-евтини от подобни модели с Windows, тъй като Google не иска такси от производителите за използване на софтуера. В повечето случаи операционната система има малки локални дискове и използва уебприложения и онлайн пространство. Машините са идеален вариант за потребители, които основно използват браузъра. Което означава основно да проверява мейла и социалните мрежи.

От дебюта на системата през 2011 г. Google добавя нови и нови възможности като гласови команди. Но определени програми остават недостъпни за системата като Photoshop, iTunes и много игри. Според анализаторската компания NPD делът на компютрите с Chrome е 24% от пазара на машини под 300 долара в САЩ през първите три месеца на годината, коментира ВВС. Използват се и в над 10 000 училища в 20 държави. Заради ниската им цена много потребители купуват лаптопите за свое второ или трето устройство, а пък училищата и университетите ги считат за евтин заместител на остарелите машини с Windows XP, които вече не се поддържат от Microsoft.

NPD предупреждава, че конкуренцията ще става все по-оспорвана, тъй като досега никой не е бил подготвен за възхода на Chromebook, но вече всички в сектора са наясно със силните и слабите страни на системата. Въпреки това от Google наблягат на постигнатите успехи - например, че осем от двадесетте най-продавани лаптопи в Amazon са Chromebook.

Същевременно от консултантската компания Gartner съобщават, че през миналата година са доставени 2.9 млн. компютри с Chrome спрямо 280 млн. с Windows и 12.5 млн. Mac. Очакванията са до 2016 г. машините с операционната система на Google да надминат хардуера на Apple. Причината за този възход ще са все по-големият брой магазини, които ще предлагат устройствата. В същото време заради ниската им цена нараства популярността им и в развиващите се пазари. Основната критика към Chrome е постоянната нужда от интернет връзка.

Партньорството на Intel с Chrome е поредният сигнал, че производителят променя стратегията си, която допреди години зависеше основно от връзките с Microsoft. "Ще работим с много операционни системи", заяви Шеной.

Източник: https://www.capital.bg